המלכוד של בזק: להפר הסכם עם העובדים או להישמע לרגולטור

לפי ההסכם הקיבוצי של העובדים, הם אלה שיבצעו עבודות תשתית עבור המתחרות, אולם הנחיה של משרד התקשורת לאחרונה קובעת כי העבודות יבוצעו באמצעות עובדי קבלן

הסכסוך בין ועד עובדי בזק להנהלת החברה הגיע הבוקר (ה') לבית הדין לעבודה. בזק הגישה בקשה נגד ההסתדרות ונגד ועד עובדיה בדרישה למנוע עיצומים של העובדים הנוגעים לעבודת תשתית. בזק הגישה בקשה נוספת נגד העובדים (שאותה משכה במהלך היום), זאת לאחר שלטענתה מנעו עובדי החברה התקנה של כבל תקשורת של ספק תקשורת (פרטנר - מ.ר.ח), שהייתה אמורה להתבצע הבוקר בקריית אונו. "כל נוכחותם במקום נועדה על מנת לסכל את עבודות ביצוע השחלת הכבל", נטען. "מדובר בפעולה בריונית שלא כדין המונעת את קיום הוראות הרגולטור", נכתב בבקשה. יו"ר ועד עובדי בזק, שלמה כפיר, אמר היום ל"גלובס" כי מדובר בהשמצות. "עובדי בזק הגיעו למקום כדי להפגין ולמחות, אבל לא מנענו מעובדי הקבלן של המתחרים לעבוד. סלקום, למשל, שלחה עובדי קבלן לשטח מבלי שהיא תיאמה מול בזק בכלל. עד היום עובדי בזק לא מנעו את התחרות ואת ההפרטה, וגם כעת לא נמנע אותן כל עוד העבודה תישאר בידי עובדי בזק. לאורך השנים הוכח שיש בזה רציונל".

רשות ההגבלים העסקיים הגיבה גם היא בחומרה לעניין: "רשות ההגבלים העסקיים רואה בחומרה רבה את החסימות מצד בזק ועובדיה אשר אינן מאפשרות לפרטנר להשחיל את סיבי התקשורת שלה. אם בזק לא תנקוט את כל האמצעים הנדרשים על מנת שההשחלה של סיבי פרטנר תתקיים כמתוכנן על ידי פרטנר ומשרד התקשורת - יינקטו נגדה צעדי אכיפה. לבזק חובה מוגברת למנוע שיבושים אשר חוסמים את התחרות בשוק התקשורת".

הדיון בבקשת בזק צפוי להתקיים ביום ראשון. מאוחר יותר היום צפויה להיערך פגישה בין משרד התקשורת וועד עובדי בזק בתיווכו של יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, בתקווה להגיע למתווה עבודה שיספק את כל הצדדים.

לא סכסוך עבודה קלאסי

הרקע לסכסוך מתחיל בחוק ההסדרים שאושר בדצמבר 2016 שקבע כי חברות תקשורת יוכלו לעשות שימוש בתשתיות בזק. המטרה הייתה להגביר את התחרות בענף התקשורת הנייחת כך שסלקום ופרטנר יוכלו להשתמש בתשתית הסיבים האופטיים של בזק; ובמקביל, להגביר את נוכחות השחקנים בשוק הדואופולי הנחלק בין בזק והוט. מיד לאחר אישור החוק הוציא ועד עובדי בזק בקשה לסכסוך עבודה שנותרה תלויה ועומדת עד היום.

לא מדובר בסכסוך עבודה קלאסי משום שהמצב כיום מציב את בזק במעין מלכוד: עם אישור חוק ההסדרים דרשו עובדי בזק שהם יהיו אלה שיבצעו את העבודות עבור החברות המתחרות על גבי התשתיות של החברה - מה שמעוגן בהסכם העבודה הקיבוצי שעליו הם חתומים. אלא שרק לאחרונה, ובניגוד למה שאושר לפני כשנה, משרד התקשורת הנחה את חברות התקשורת לבצע את העבודות באמצעות עובדי קבלן. במצב כזה בזק למעשה צריכה להפר או את ההסכם הקיבוצי מול העובדים, או את הנחיות הרגולטור.

"אין לנו בעיה עם זה שחברות אחרות ישתמשו בתשתיות של בזק, אלא שנדאג לזה שמי שיעשה את העבודה יהיו עובדי בזק - כפי שהיה עד היום", אומר כפיר. "המטרה שלנו היא ראשית להבטיח את העבודה המאורגנת ולשמור על 1,000 עובדים שמקום עבודתם עלול להיפגע, ובנוסף להבטיח את תקינות התשתיות שאנחנו פרסנו. לא יכול להיות מצב שבו שכל אחד ייכנס לתשתיות שלנו. זה פתח לתקלות ולחבלות, וכל חברה תזרוק את האחריות האחת על השנייה".

עוד טוען כפיר כי בשעתו יו"ר ועדת הכלכלה, יחד עם הממונה על התקציבים במשרד האוצר, הגיעו למתווה לפיו השירותים בכל הנוגע לתשתיות יינתנו על ידי עובדי בזק בלבד. המתווה אף אושר ונחתם במסמך משותף של האוצר ומשרד התקשורת. "כל זה עבר בוועדת הכלכלה כשהיו"ר אף ציין לפרוטוקול שחוק ההסדרים יעבור בכפוף לכך שהסטטוס-קוו לעובדי בזק יישמר. כלומר, שעובדי בזק הם שיבצעו כל עבודה הקשורה לתשתיות. מאז ועד היום אני דואג לכך שבזק תעמוד בכל מה שהיא צריכה לעמוד בו מול הסכמים עם המתחרים - אם זה לוחות זמנים או טיב העבודה - ולראיה, פרטנר מתהדרת באינטרנט סופר-מהיר שהיא מציעה ללקוחותיה. עובדי בזק הם אלה שבנו את התשתית ולא עובדי פרטנר", הוא אומר.

לדבריו, "ההנחיה שהוציא כעת משרד התקשורת שמאפשרת לחברות המתחרות לגעת בתשתיות של בזק מחייבת אותנו לפעול. המזל הוא שעד היום לא ביטלנו את סכסוך העבודה מדצמבר 2016. הודענו להנהלה שאם ייכנסו קבלנים זה לא יהיה על חשבון העובדים. לא יקרה מצב שיזרקו את העובדים שלנו ובמקומם יבואו עובדי קבלן. אני מבין שבזק לא יכולה להתנגד לממונה או למשרד התקשורת היות ולכאורה לא מאפשרים לה לכבד אם ההסכם איתנו, אבל ברור לנו שבזק תשמח להעסיק קבלנים ולא ירחק היום שהיא תטען שאם למתחרים מותר להעסיק עובדי קבלן - אז צריך לאשר גם לה לעשות את זה. אם עובדי הקבלן ימשיכו לעבוד על התשתיות של בזק, נעצור את כל הפיתוח - לא רק של המתחרים אלא גם שלנו. אם עובדי בזק לא יבצעו את העבודות הללו אף אחד לא יבצע".

"מדיניות משרד התקשורת היא לאפשר המשך פיתוח התשתיות במדינת ישראל לאספקת תקשורת רחבת סרט לכל דורש, למען ציבור הצרכנים", אמר בתגובה שר התקשורת, איוב קרא. "לתושבי ישראל מגיע לעמוד בשורה אחת מבחינת יכולות התקשורת עם המדינות המתקדמות בעולם". השר קרא שוחח הבוקר עם יו"ר דירקטוריון בזק, דוד גרנות, וביקש להורות לעובדי בזק להפסיק באופן מיידי את ההתנגדות לפריסה. "המשרד נחוש לאפשר לחברות לפרוס תשתית כך שתתקיים תחרות לרווחת הצרכן".