חילונים אבל לא ליברלים

הפרדה מגדרית היא בעייתית, אבל יש מקרים שבהם צריך לקבל אותה

בשבוע שעבר, רגע לפני סוף השבוע, עלתה ברשתות החברתיות סערה חדשה. למקרה שהחמצתם, במרכז הפרשה עמד הפעם ערב לסטארט-אפיסטים במעמד שר החינוך נפתלי בנט ומנכ"ל רשות החדשנות אהרון אהרון.

את הרוחות הסעירה העובדה שהערב המדובר - אותו יזם אקסלרטור (חממה טכנולוגית) בשם קמא-טק - נערך, כך על-פי ההזמנה, כשהוא פתוח לגברים ונשים, אולם הישיבה בו היא בהפרדה. ההזמנה הופיעה ברשתות החברתיות בלשון זו ימים ארוכים, אולם מהרגע בו ניצתה האש, ומיד לאחר שמישהו החליט שמדובר במחדל ובשערורייה, קשה היה לעצור את כדור השלג, ובעיקר את המשמיצים והמבקרים. עוד היה קשה לגרום למלינים לעצור לרגע ולחשוב עד כמה הביקורת במקום ואם בכלל הכעס מוצדק. אז נכון, מאכזב לדעת שגם בשנת 2017 יש מי שחושב שהפרדה מגדרית היא ראויה. ואכן, מאכזב לדעת שנציגי ממשל משתתפים באירוע בו קיימת הפרדה מגדרית. אבל אם אותם שוחרי שוויון וצדק היו עוצרים ובודקים באיזה אירוע מדובר, יכול להיות שהם היו מבינים שמחאת הפייסבוק עשתה עוול שלא נופל מהעוול שנגדו הם הזדעקו.

ראשית, קמא-טק הוא אקסלרטור חרדי, בניהולם של יזמים חרדים, שפונה לקהל חרדי. בניגוד למה שנהוג לחשוב על המגזר, העומדים בראש האקסלרטור הייחודי הזה, מעודדים השתלבות בשוק העבודה, ובעיקר בתחום ההיי-טק המשווע לעובדים ועובדות טובים ומוכשרים מכל המגזרים ומכל המגדרים. נציגיו יודעים שהמחיר לא פשוט, ומודעים לכך שכחלק מהשילוב יש צורך בהפלתן של חומות שמרניות. יתרה מכך, מי שיבדוק לעומק יגלה שלא מעט נשים מעורבות בפעילות קמא-טק, בהנהלה וכחניכות. לא ערכתי השוואה מדוקדקת, אבל יש לי תחושת בטן שאחוז הנשים המעורבות בפעילות, אפילו גבוה במעט מהממוצע באקסלרטורים חילוניים.

האירוע המדובר פנה במפורש לקהל חרדי. ככזה, הביאו מארגניו בחשבון שאם הם לא יתאימו אותו לציפיות הקהל, הם לא יממשו את פוטנציאל המתעניינים. חשוב להדגיש - למרות שהיו מי שמיהרו להתלונן ברשת על הדרה - לא זה המקרה. האירוע היה פתוח לנשים וגברים כאחד. אז נכון, בקרב הדוברים לא היו נשים, אבל כמי שעוקבת אחרי פעילות קמא-טק, אני יודעת שדווקא אירוע זה היה יוצא דופן. ובינינו, פאנל על טהרת דוברים גברים הוא לא מאורע נדיר בימי עיון גם בהיי-טק החילוני. ולא רק בהיי-טק. בכל תחום כמעט.

אפשר לדבר על הבעייתיות שבהפרדה מגדרית. אבל בדיוק כמו שלא אכפה על גבר חרדי שומר נגיעה לחיצת יד עם אישה (ולא משנה מה אני חושבת על מגבלה זו) - כך גם אכבד צורך בהפרדה באירוע חרדי. בדיוק כמו שאכבד חתונה חרדית, אם אי-פעם אוזמן לכזו - כך גם כאן. יש מקרים שבהם צריך לקבל פער תרבותי, על אחת כמה וכמה כשהקבלה ועצימת העין הזו, מקדשת את האמצעים, ומחזקת אירוע ששואף לשילוב, להקשבה ולפתיחות. גם לליברלים מותר לעצור, לחשוב ולקבל את השונות, הזויה ככל שתהיה, של הצד השני כשהוא מבקש להתקרב.

התלונות, הסערה ברשת, ההאשמות המוגזמות כאילו מדובר היה בהדרה, רק פגעו בפעילות שיש לברך עליה. ובכלל, אותי הרגיזה הצביעות - ימי עיון וכנסים בהיי-טק החילוני עדיין לא שוויוניים, והם משקפים את מה שקורה בתוך החברות, וזה עוד לפני שדיברנו על פערי השכר התהומיים שאנחנו רחוקים מלצמצם אותם. אז ידידי החילונים הליברלים המושבעים, למען השם, בואו נבדוק את עצמנו לפני שאנחנו מתלהמים ומאשימים.