סלינגר למשה טרי: מכור עוד 5% ממניות כלל ביטוח תוך חודשיים

מימוש המתווה למכירת המניות של אי.די.בי החל מוקדם יותר השנה, ועד כה נמכרו כ-10% מהמניות בשתי מנות - תמורת כ-320 מיליון שקל

משה טרי / צילום: תמר מצפי
משה טרי / צילום: תמר מצפי

הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח מטעם הפיקוח על הביטוח, משה טרי, קיבל הנחיה מהממונה על שוק הון והביטוח דורית סלינגר, למכור עוד 5% ממניות החברה, וזאת עד ינואר 2018. כיום מחזיקה אי.די.בי פתוח, שבבעלות אדוארדו אלשטיין, בכ-45% ממניות כלל ביטוח , ששוויין עומד על כ-1.6 מיליארד שקל. ההוראה על המכירה מגיעה בתום חודש שבמהלכו טיפסה המניה של קבוצת הביטוח בכ-9%, כך שהשלימה טיפוס של כ-32% מתחילת השנה. כלל ביטוח נסחרת כיום לפי שווי חברה של כ-3.6 מיליארד שקל.

היום דיווחו כלל ביטוח ואי.די.בי על קבלת העתק ממכתבה של הממונה על שוק ההון, סלינגר, שנשלח לנאמן טרי, ושבו הודיעה כי היא "מורה לנאמן להמשיך ולפעול במתווה במקומה של אי.די.בי פתוח, בהתאם לכל הסמכויות שהוקנו לו מכוח המתווה, ולפעול למכירת 5% מאמצעי השליטה בכלל ביטוח המוחזקים על-ידיו, עד ליום ה-3 בינואר 2018".

מניות השליטה בכלל ביטוח נמצאות בשנים האחרונות בידי נאמן, לאחר שכך קבע באוגוסט 2013 המפקח על הביטוח באוצר דאז, פרופ' עודד שריג. לאחר מכן קבעה המפקחת סלינגר מתווה, שלו הסכימה קבוצת אי.די.בי, ובמסגרתו היא תמכור את השליטה בכלל ביטוח בעצמה, ואם וככל שלא תצליח בכך בתקופה שנקבעה, יופעל מתווה למכירת המניות במנות של 5% מדי ארבעה חודשים בניהול של הנאמן.

בתום התקופה האמורה, ביקשה סלינגר בתחילת 2016 להתחיל ביישומו של המתווה, והורתה לנאמן לבצע את מכירת המנה הראשונה של המניות במאי אשתקד. באי.די.בי החליטו לסכל את המהלך, ואיימו על טרי כי יראו בו אחראי לנזקים שייגרמו לה כתוצאה מיישום המתווה, מה שהוביל את האחרון לפנות לביהמ"ש.

המתווה יצא לדרך

בסוף ההליך המשפטי קבעה השופטת רונן, בתחילת אפריל השנה, כי על הנאמן להוציא אל הפועל את מכירת המנה הראשונה בתוך 30 יום. עוד קבעה השופטת רונן, כי שיקול הדעת ביחס להחלטה האם למכור את המניות הוא של הממונה, ולא של הנאמן, וכי הממונה הפעילה שיקול סביר ומידתי כאשר הורתה לנאמן לפעול למכירת 5% מהמניות בהתאם למתווה ממאי 2016.

עם זאת, הדגישה השופטת, על סלינגר להפעיל מחדש את שיקול הדעת בכל פעם שהיא מורה לנאמן לבצע מכירה של כל אחת מהמנות. עתה מנחה סלינגר את טרי לבצע מכירה של מנה נוספת ממניות השליטה בכלל ביטוח, שבידי אי.די.בי.

מוקדם יותר השנה הוחל כבר במימוש המתווה למכירת מניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח, בהתאם להכרעת השופטת רונן. בסך הכול נמכרו עד כה כ-10% מהמניות, בשתי מנות, תמורת כ-320 מיליון שקל.

בימים האחרונים חשפנו כאן עימות חריף בין אי.די.בי לבין איזי כהן, המנכ"ל דומיננטי של חברת הביטוח. זאת על רקע אסיפה שכונסה לצורך אישור הארכת כהונתו של כהן ותנאי שכרו, שלהם התנגדה אי.די.בי של אלשטיין בנימוק של ניהול לקוי של כלל ביטוח, לטענתה. בשנים האחרונות חוותה כלל ביטוח ירידה ממעמד של קבוצת הביטוח השנייה בגודלה במשק לקבוצה הרביעית.