הרבעון שאחרי המיזוג: רווח נקי של 104 מ' ד' לדלק יו.אס

זאת בזכות הנזקים שיצר הוריקן הארווי בדרום ארה"ב ■ בתחילת יולי השלימה רכישה גדולה, שבמסגרתה מיזגה לתוכה את אלון USA ■ הכנסותיהן יחד הסתכמו ב-2.3 מיליארד ד' ברבעון 3

עוזי ימין / צילום: איל יצהר
עוזי ימין / צילום: איל יצהר

סופת ההוריקן הארווי, ששיתקה במהלך אוגוסט חלק ניכר מתעשיית הנפט של דרום ארה"ב, הזניקה ברבעון השלישי את הרווח הנקי של חברת האנרגיה דלק יו.אס ל-104 מיליון דולר. זאת, בהשוואה להפסד של 162 מיליון דולר, שרשמה החברה ברבעון המקביל אשתקד.

דלק יו.אס, שהוקמה ונשלטה בעבר בידי קבוצת דלק הישראלית, היא חברה אמריקאית, שאותה מוביל היו"ר והמנכ"ל עוזי ימין. בתחילת יולי השלימה דלק יו.אס עסקת רכישה גדולה, שבמסגרתה מיזגה לתוכה את חברת אלון USA - גם היא חברת אנרגיה אמריקאית, שהוקמה בידי קבוצת אלון הישראלית. הרבעון השלישי של 2017 היה הראשון שבו פעלו שתי החברות תחת מסגרת אחת, והכנסותיהן יחדיו הסתכמו ב-2.34 מיליארד דולר - 117% יותר מאלה שרשמה דלק יו.אס לבדה ברבעון המקביל.

ארבעה בתי זיקוק פעילים

מלבד היו"ר והמנכ"ל ימין, כולל דירקטוריון החברה גם את מנכ"ל קבוצת אלון, אבי גפן. קבוצת אלון עברה בחודש שעבר לבעלות מחזיקי האג"ח שלה, לאחר שנכשלה בניסיונה לגייס הון בהיקף של 120 מיליון שקל. היא מחזיקה ב-6 מיליון מניות של דלק יו.אס (7.4% מהחברה), בשווי כולל של 170 מיליון דולר.

החברה הממוזגת מפעילה ארבעה בתי זיקוק בטקסס, לואיזיאנה וארקנסו, וכן מחזיקה בעוד שלושה בתי זיקוק בקליפורניה, שפעילותם הופסקה ב-2012 וששניים מהם הועמדו כעת על המדף. שני בתי הזיקוק שלה בטקסס ממוקמים הרחק ממימי מפרץ מקסיקו - אחד בעיר טיילר והשני בעיר ביג ספרינג - ולכן לא נפגעו כלל מסופת ההוריקן הארווי, שפקדה את אזור המפרץ באוגוסט השנה.

הסופה פגעה אז בכ-17% מכושר הייצור של זיקוק הדלק בארה"ב, אבל בעיקר השביתה את כל בתי הזיקוק באזור הערים יוסטון וקורפוס קריסטי. עקב כך, נוצר בטקסס ובמדינות השכנות מחסור זמני בתזקיקים, שהוביל לעלייה חדה במחיריהם, ומי שנהנה מכך היו חברות כמו דלק יו.אס, שהמשיכו לעבוד בתפוקה מלאה וזכו למכור את מוצריהן במרווח זיקוק כמעט כפול.

לדברי דלק יו.אס, פעילות בתי הזיקוק תרמה רווח מגזרי של 180 מיליון דולר ברבעון השלישי, וגם זאת לאחר הפחתה של 30 מיליון דולר, שנרשמה בשווי ההוגן של המלאים שהחזיקו שני בתי הזיקוק של אלון USA ביום המיזוג. ברבעון השלישי אשתקד, כשפעילות זו כללה רק שני בתי זיקוק, היא הניבה רווח מגזרי של 38 מיליון דולר בלבד.

300 תחנות דלק וחנויות נוחות

בעקבות רכישת אלון USA זכתה דלק יו.אס גם לבעלות על 300 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, שהניבו ברבעון השלישי הכנסות של 214 מיליון דולר ורווח מגזרי של 14 מיליון דולר.

פעילות שלישית, שכוללת את כל המערך הלוגיסטי (צינורות להולכת דלק ותזקיקים ומסופי חלוקה), הניבה ברבעון השלישי רווח מגזרי של 31 מיליון דולר - 25% יותר מאשר ברבעון המקביל.

בהודעה לעיתונות ציין ימין כי מיזוג פעילות החברות כבר הביא להפחתה של 53 מיליון דולר בהוצאות השנתיות של החברה הממוזגת, בזכות הסינרגיה שבפעילויותיהן. היעד הסופי הוא לחיסכון שנתי בהוצאות של 85-105 מיליון דולר בשנה, והוא אמור להיות מושג במהלך 2018, כך ש-2019 תהיה השנה הראשונה שבה תוצג הסינרגיה במלואה.

במקביל הודיע ימין על עוד שני מהלכים הקשורים לבתי הזיקוק שנרכשו מאלון USA. בבית הזיקוק קרוץ ספרינגס שבלואיזיאנה, הוא מתכנן להשקיע 103 מיליון דולר בהקמת יחידת אלקילציה, שתשפר את גמישות הייצור ותאפשר המרה של תוצרים באיכות נמוכה לבנזין. השקעה זו אמורה להניב תוספת של 18-21 מיליון דולר לרווח הנקי השנתי, ושל 35-40 מיליון דולר לרווח התפעולי השנתי לפני פחת והפחתות (EBITDA).

במקביל, דיווחה דלק יו.אס כי חתמה על עסקה לרכישת החזקות המיעוט בשותפות אלון USA פרטנרס, שמחזיקה את בית הזיקוק ביג ספרינגס שבטקסס. דלק יו.אס מחזיקה בחברה המנהלת את השותפות וכן ב-81.6% מיחידות ההשתתפות בה.

במסגרת העסקה, שתושלם עד סוף מארס 2018, תנפיק דלק יו.אס 0.49 מניות של עצמה עבור כל יחידת השתתפות של אלון פרטנרס, שאינה בבעלותה, כאשר התמורה משקפת פרמיה של 2% ביחס למחיר הסגירה אמש. בראשות אלון פרטנרס עדיין עומד היו"ר דודי ויסמן, שהקים לפני יותר מעשור את אלון USA.

מניית דלק
 מניית דלק