העסקת מבקשי מקלט: הארגונים העסקיים מבקשים דיון נוסף

בארגונים העסקיים חוששים כי ההיטל בגובה 20% משכרם של עובדים מאריתריאה ומדרום סודן "יוביל לחורבן והרס של מעסיקים רבים"

פליטים  דרום תא עובדים זרים סודנים מסתננים  / צלם: רשות האוכלוסין וההגירה
פליטים דרום תא עובדים זרים סודנים מסתננים / צלם: רשות האוכלוסין וההגירה

נשיאות הארגונים העסקיים מבקשת מבית המשפט העליון להצטרף כצד בבקשה של ארגון חברות הניקיון ומספר בתי מלון לקיים דיון נוסף שנוגע להעסקתם של מבקשי מקלט מאריתראה ומדרום סודן. מדובר במבקשי מקלט בעלי מעמד זמני בישראל.

הבקשה לדיון זה הוגשה בעקבות פסיקת בית המשפט העליון מלפני כחודש, ולפיה על המעסיקים לשלם למדינה היטל בגובה 20% משכרם של עובדים אלה ובדומה להסדר שחל על מעסיקים של עובדים זרים. להערכת הארגונים העסקיים, אם רשות המסים תחל לגבות את ההיטל - היקף החוב המצטבר של עסקים שהעסיקו עובדים אלה יעמוד על כ-1.5 מיליארד דולר למדינה.

בעקבות אותה פסיקה החלה רשות המסים להיערך לגבייה רטרואקטיבית של ההיטל, שש שנים לאחור. במגזר העסקי מזהירים כי ההחלטה על הגבייה הרטרואקטיבית תחשוף בתי עסק רבים, בעיקר בתחומי המלונאות, המסעדנות והניקיון לסכנת קריסה וזאת כי ידרשו לשלם חובות כבדים של מאות אלפי שקלים למדינה.

נשיאות הארגונים העסקיים החליטה בסוף השבוע האחרון להצטרף לבקשת ארגון חברות הניקיון - לקיים דיון נוסף בנושא השנוי במחלוקת בבית המשפט העליון.

בבקשה, להצטרף להליך במעמד של "ידיד בית המשפט", כתבו בשם נשיאות הארגונים העסקיים עורכי הדין שי תקן ועמית בכלר כי "פסק הדין טומן בחובו השלכות רוחב מהותיות, קרדינליות והרות גורל, שקרוב לוודאי שיטילו חורבן והרס על מעסיקים רבים במשק, ומדובר בהשלכות שיש לדון עליהן".

עוד נטען כי "נשיאות הארגונים העסקיים סבורה שפסק הדין הוא בעל השפעות מאקרו-כלכליות שלהן השפעה כבדת משקל ומהותית שתורגש במיוחד בענפי הניקיון, המלונאות והמסעדנות ובקרב עסקים עצמאיים, גדולים, בינוניים וקטנים כאחד".

לבקשה זו הצטרפה גם התאחדות בתי המלונות בישראל, שהזהירה מצדה כי גבייה נרחבת של ההיטל המדובר בידי רשות המסים תחשוף מעסיקים רבים בענף ל"חורבן והרס".

מאבקם של הארגונים העסקיים לשינוי החלטת בית המשפט העליון נעשה למרות הבהרות של רשות המסים, שקבעה שורה של הקלות בדרך לגביית ההיטל השנוי במחלוקת ממעסיקיהם של מבקשי העבודה.

בין ההקלות: פריסת תשלומים לתקופה של 36 חודשים והפחתת ריביות. הקלות אלה יינתנו למעסיקים שיחתמו עם רשות המסים על הסדר מיוחד וזאת עד לתחילת השנה הבאה.