פסיפיק דרילינג של עידן עופר טבעה בחובות של מיליארדים

לאחר השמדת ערך של 2.6 מיליארד דולר בחברת הקידוחים הימיים: פסיפיק דרילינג של עידן עופר נכנסה להליך פשיטת רגל, "במטרה להביא לאופטימיזציה של מבנה ההון שלה לקראת התאוששות בתעשיית הקידוחים"

אוניית קידוח של פסיפיק דרילינג. חוזה חדש תרם לגידול בהכנסות ברבעון / צילום: אתר החברה
אוניית קידוח של פסיפיק דרילינג. חוזה חדש תרם לגידול בהכנסות ברבעון / צילום: אתר החברה

עוד כישלון עסקי לעידן עופר: ביום שישי נפלה מניית Pacific Drilling, העוסקת בתחום הקידוחים במים עמוקים, ב-15.9% במסחר מעבר לדלפק בארה"ב; כעבור יומיים הודיעה החברה על כניסה להליך של chapter 11, להגנה מפני נושים כחלק מפשיטת רגל. בעקבות הירידות האחרונות במניה, השלימה מניית פסיפיק דרילינג צניחה של 99.7% מאז השיא שאליו הגיעה לפני ארבע שנים - השמדת ערך עצומה של קרוב ל-2.6 מיליארד דולר שהסיבה העיקרית לה היא קריסת מחיר הנפט שהפך את תחום פעילותה ללא כדאי.

בעל השליטה בפסיפיק דרילינג הוא עופר, לצד החזקות השליטה שלו בחברה לישראל ובקנון. עופר מחזיק באמצעות חברת Quantum ב-70.5% ממניות חברת הקידוחים הימיים, כך שמאז השיא שווי ההחזקה שלו התכווץ ב-1.8 מיליארד דולר. פסיפיק דרילינג הונפקה לראשונה בבורסת ניו יורק בשנת 2011, כשמחירי הנפט היו גבוהים משמעותית ממחירם היום, והגיעה כאמור לשיא ב-2013. לאחרונה מניותיה נמחקו ממסחר בניו יורק ועברו להיסחר מעבר לדלפק, לאחר שלא עמדה בתנאים להמשך המסחר.

בחודשים האחרונים עמד עופר בסכנה של אובדן כל החזקותיו בחברה, כשנושיה של פסיפיק דרילינג דרשו להמיר את חובם למניות, ודחו הצעות של החברה להסדרים עימם. פסיפיק דרילינג, שחובותיה מסתכמים בכ-3 מיליארד דולר, הודיעה אתמול כאמור על כניסה לצ'פטר 11, וזאת לדברי החברה "במטרה להביא לאופטימיזציה של מבנה ההון שלה לקראת התאוששות בתעשיית הקידוחים". ההליך נפתח בבית המשפט להליכי פשיטת רגל במחוז הדרומי של ניו יורק, והחברה מציינת שהיא מתכוונת להשתמש בהליך במטרה לארגן מחדש את מבנה החוב שלה.

"עם כ-350 מיליון דולר במזומנים ושווי מזומנים נכון לסוף ספטמבר, ו-7 מספינות הקידוח הכי מתקדמות בעולם, פסיפיק דרילינג מתכננת להמשיך את הפעילות הבינלאומית שלה כרגיל ולשלם את כל ההתחייבויות שייווצרו במהלך ההליך, בכפוף לאישור בית המשפט", נכתב בהודעת החברה. לפי הדיווח, לאחר בחינה של כל החלופות הוחלט לפנות להליך זה לודיונים עם כל הגורמים הרלוונטיים, כולל הנושים שלה. "נכנסנו להליך Chapter 11 עם מצב מזומנים חזק וצוות שמקדיש את כל מה שנדרש לספק את השירותים האיכותיים ביותר ללקוחות שלנו", מסר מנכ"ל פסיפיק דרילינג, פול ריס. "במהלך ההליך אנחנו מצפים להשתמש במזומנים שלנו ולמלא את כל ההתחייבויות לעובדים, ללקוחות, לספקים ולאחרים". לדברי ריס, "אנחנו מצפים להמשיך את הדיונים עם בעלי העניין בחברה ומודים לכל מי שהיה מעורב במאמצים עד כה".

הפסידה כ-158 מ' ד' ברבעון השלישי

לצד הדיווח על הליך Chapter 11, פסיפיק דרילינג גם פרסמה נתונים פיננסיים מהרבעון השלישי. ההפסד הנקי ברבעון הסתכם בכ-158 מיליון דולר (7.38 דולר למניה) לעומת הפסד של כ-138 מיליון דולר (6.48 דולר למניה) ברבעון השני של השנה, ולעומת רווח נקי צנוע של כ-200 אלף דולר ברבעון המקביל ב-2016. ההפסד הנקי ברבעון כולל מחיקה של 30.8 מיליון דולר בגין הוצאות מימון נדחות וירידה ערך של ניירות ערך מוחזקים בסך 6.1 מיליון דולר. פסיפיק דרילינג שרפה ברבעון השלישי 33.1 מיליון דולר מפעילות שוטפת, ובסיומו היו לה מזומנים ושווי מזומנים בהיקף כ-358 מיליון דולר, לעומת חוב של 3 מיליארד דולר.

ההכנסות ברבעון עלו ביחס לרבעון המקביל ב-22% והגיעו ל-82.1 מיליון דולר, בעיקר בזכות תחילת העבודה של ספינת הקידוח Pacific Scirocco על חוזה חדש, אך בהשוואה לרבעון המקביל מדובר על ירידה של 55% בהכנסות.

נתונים נוספים מהרבעון השלישי כוללים ירידה של 9.4% בהוצאות התפעוליות ביחס לרבעון השני, ל-58.9 מיליון דולר, אך עלייה של 10% בהוצאות הנהלה וכלליות - כולל הוצאות הקשורות לייעוץ משפטי - שהסתכמו ב-22.1 מיליון דולר. ה-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) הגיע ברבעון השלישי ל-1.9 מיליון דולר, לעומת EBITDA מתואם שלילי בגובה 17.6 מיליון דולר ברבעון השני.