מור בית השקעות עשוי לטרפד את השכר של משפחת צרפתי

בית ההשקעות, שהתנגד בחודש שעבר להארכת כהונת המנכ"לים המשותפים בחברת הנדל"ן, הגדיל את החזקותיו במניותיה ל-9% באמצעות המרת אג"ח

יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל מור בית השקעות / צילום: שלומי יוסף
יוסי לוי, מייסד ומנכ"ל מור בית השקעות / צילום: שלומי יוסף

בחודש שעבר אישרה אסיפת בעלי המניות של חברת צבי צרפתי את המשך כהונתם של צמד המנכ"לים המשותפים - רפי ומשה צרפתי, בניו של צבי צרפתי, המייסד, בעל השליטה ויו"ר הדירקטוריון של חברת הנדל"ן . זאת, לאחר ש"גלובס" חשף כי מאז הנפקתה שילמה החברה תשלומי שכר עצומים לשלושת בני המשפחה השולטת, שהצטברו בעשור האחרון למעל 80 מיליון שקל - ממוצע שנתי של יותר מ-8 מיליון שקל.

אישור זה, שנדרש בעקבות תום תקופת כהונתם של צמד המנכ"לים האחים, התאפשר בתמיכתו של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שהיה אז בעל מניות המיעוט הבולט בצרפתי, עם החזקה של כ-9% מהחברה. לקראת החלטה נוספת שתעלה לאסיפה הכללית - אישור שכר המנכ"לים ומדיניות התגמול של החברה, נתקלת כעת צרפתי במשוכה לא צפויה, בדמות שינוי בהרכב בעלי מניות המיעוט.

מדיווחי החברה מוקדם יותר החודש, עולה כי בעקבות המרה חלקית של אג"ח מסדרה י' של צרפתי למניות החברה, מי שהפך להיות בעל מניות משמעותי הוא מור בית השקעות, עם החזקה של כ-9% מההון. מור, כמו יתר הגופים המוסדיים בצרפתי (מלבד אלטשולר שחם), שהחזיקו כל אחד במניות בשיעורים קטנים, הצביע בחודש שעבר נגד ההחלטה לאשר את הארכת כהונת המנכ"לים, לכן ניתן להניח כי יתנגד גם לאישור שכרם, וכן למדיניות התגמול.

ככל הידוע, בשלב הנוכחי לא נקבע מועד להצבעה על תנאי העסקתם ומדיניות התגמול של צרפתי, ומשום שבקרוב מסתיים תוקף חוזה ההעסקה הנוכחי נראה כי בינתיים צמד המנכ"לים ימשיך בעבודתו ללא שכר.

זאת על פי ההערכות משום שבחברה לא מצליחים לקבל את תמיכת המוסדיים בנושאי ההצבעה העומדים על הפרק, למרות המאמצים המופעלים בגזרה זו מצד החברה.

תמיכת אלטשולר כבר לא תספיק

אם בפעם הקודמת, תמיכתו של אלטשולר שחם הספיקה לחברת צרפתי (הנדרשת לרוב מקרב בעלי מניות המיעוט לאישור עסקאות עם בעלי השליטה), הרי שכעת הדבר מוטל בספק - שכן סך החזקות הגופים המוסדיים בצרפתי עומד על 19% מההון, כשמחצית ההחזקה היא בידי מור בית השקעות. בעלי מניות מהציבור מחזיקים עוד 9.5% ממניות החברה, ושניים מהם, תומר חפץ ועו"ד ארז רוזנבוך, מתנגדים הן לכהונת צמד המנכ"לים והן לתנאי העסקתם.

התנגדותם של חפץ ורוזנבוך, היא שהעלתה את חברת צרפתי לכותרות בחודש שעבר. אז טענו השניים כי "בני משפחת צרפתי הפכו את החברה, הלכה למעשה, ללשכת עבודה פרטית. כל זאת, על חשבונם של כלל בעלי המניות של החברה".

בתגובה לכך פרסם דירקטוריון צבי צרפתי התייחסות להודעת העמדה, שבה הגדיר את התנהלות השניים: "ניצול לרעה של זכות בעל מניות בחברה והתנהלות בחוסר תום לב".

בלב הסערה שפרצה עומדים כאמור התגמולים הנדיבים שלהם זוכים בעלי השליטה ממשפחת צרפתי, המשמשים כמנהלי החברה. מאז שהונפקה לפני יותר מ-20 שנה, גרפו צבי, רפי ומשה צרפתי שכר בעלות מצרפית של כ-150 מיליון שקל.

משה ורפי צרפתי זכאים כיום, כל אחד, לשכר חודשי של כ-115 אלף שקל, מענק על בסיס תוצאות החברה ותנאים נוספים. עלות העסקת כל אחד מהם עמדה אשתקד על כ-1.8 מיליון שקל. אביהם, צבי צרפתי, זוכה לשכר חודשי של כ-160 אלף שקל, מענק על בסיס תוצאות ותנאים נוספים, ועלות העסקתו ב-2016 הסתכמה ב-2.3 מיליון שקל.

עשור של תגמולים מפנקים בחברת צבי צרפתי
 עשור של תגמולים מפנקים בחברת צבי צרפתי