אחרי שהתקפל: ליברמן שוב בוחן את העברת גל"צ למשהב"ט

הוצאת גלי צה"ל מידי הצבא והפיכתה ליחידת סמך במשרד הביטחון מבוססת על המלצות ועדת אודי אדם שפורסמו בראשית 2017 ■ בעבר, לאחר שהתברר שיישום המהלך הוא מורכב מבחינה משפטית, ויתר השר ליברמן על הכוונה ■ היום נמסר מטעמו כי כעת "מתקיימת בחינה מחודשת של מעמד גלי צה"ל"

 אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, שוב שוקל להעביר את תחנת הרדיו הצבאית גלי צה"ל לאחריות משרד הביטחון. כזכור, בתחילת 2017 המליצה ועדה בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, על צעד כזה שבמסגרתו אמורה להיהפך התחנה ליחידת סמך במשרד הביטחון. ליברמן הודיע שיקדם את המהלך, גם על רקע רצונו של הרמטכ"ל, גדי איזנקוט, שהתחנה תצא מידי צה"ל, והמעבר היה אמור להתרחש עד מאי 2017. אלא שזמן קצר לאחר מכן, לאחר התייעצות עם היועמ"ש אביחי מנדלבליט, הודיע שר הביטחון כי הוא חוזר בו מהמהלך.

כעת שנראה שליברמן בוחן שוב את העניין. על פי פרסום בעיתון הארץ, ליברמן מתכוון כעת לאמץ את המלצת ועדת אדם ולהפוך את התחנה ליחידת סמך במשרדו, בכפוף לאישור היועמ"ש מנדלבליט. מלשכתו של ליברמן נמסר היום בתגובה לפניית "גלובס" כי "על פי המלצת הרמטכ"ל, מתקיימת בחינה מחודשת של מעמדה ומיקומה של גלי צה"ל. עם סיום הדיונים בנושא יפרסם שר הביטחון את החלטתו".

ככל הנראה, גם אם ליברמן יחליט הפעם ללכת עם המהלך הזה עד הסוף, העברתו תדרוש שינויי חקיקה. בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת בינואר השנה נרשם קונצנזוס בין אנשי המקצוע כי מהלך מעין זה לא יוכל להתבצע ללא שינוי שיעבור דרך חקיקה בכנסת.

המשנה ליועמ"ש, עו"ד דינה זילבר, אמרה באותו בדיון כי "כולם כאן מאוחדים סביב התובנה שגלי צה"ל היא סוג של נס, והקריאה שעולה מהוועדה היא שעדיף לא לגעת במה שלא שבור. אם יוחלט בסופו של דבר כן להעביר את התחנה (למשרד הביטחון), אז צריך להבטיח שבמהלך הריצה החפוזה הזאת לא יקרו דברים שיפגעו בעניין המהותי".  

מהפרסום הבוקר ב"הארץ" עולה עוד כי ליברמן חזר בו גם מהכוונה עליה הצהיר בפומבי להעביר את גל"צ למתחם מוזיאון אסירי המחתרות בירושלים. צעד זה של ליברמן נובע ככל הנראה בשל התנגדות בקרב ארגוני יוצאי המחתרות והמשפחות למהלך. על רקע זה, במשרד הביטחון בוחנים בימים אלה חלופות נוספות בירושלים, לשם ניתן יהיה להעביר את התחנה.