כחלון: 10,000 יחידות דיור במחיר למשתכן - גם לסדרה ב'

ההרשמה להגרלה החדשה תיפתח בעוד כשבועיים ■ רשימת הערים שבהן ייבנו הפרויקטים: ירושלים, מעלה אדומים, מבשרת ציון, נתניה, אילת, באר יעקב, מודיעין ועוד

משה כחלון
משה כחלון

"אנחנו רואים בימים האחרונים את המתקפות בתקשורת על מחיר למשתכן ואני אומר לכם, כאחד שעשה רפורמות: זו ההוכחה הכי טוב שהפרויקט טוב. ככל שתוקפים אותנו יותר אנחנו יודעים שהפרויקטים מצליחים יותר. אנחנו נמשיך לבנות, ואתם תתקפו. אנחנו נבנה ואתם תתקפו", כך אמר היום (ב') שר האוצר משה כחלון בטקס חנוכת הפרויקט להשכרה של קבוצת אביב בעיר רמת השרון. עוד אמר שר האוצר: "אנחנו ממשיכים ולא עוצרים. מדינת ישראל החליטה להתלבש על משבר הדיור וזה מה שאנחנו עושים יום יום. אלפים על אלפים על אלפים. אנחנו נפתור את המשבר הזה. נאפשר לזוגות צעירים לגור בשכירות ארוכת טווח או לרכוש".

במקביל, באוצר ממשיכים עם ההגרלות הגדולות של מחיר למשתכן והיום הכריז שר האוצר על ההגרלה הגדולה השלישית שצפויה להיפתח להרשמה ב-3 לדצמבר הקרוב. מדובר בהגרלה שעתידה לכלול כעשרת אלפים יחידות דיור ביישובים הבאים: ירושלים, מעלה אדומים, מבשרת ציון, נתניה, אילת, באר יעקב, מודיעין, אופקים, אשקלון, בית שמש, דימונה, מעלות תרשיחא, נהריה, נצרת, עכו, עפולה, צפת, קרית ביאליק, ראש העין, רמלה, שדרות, כפר מנדא, נחף וסכנין. נציין כי היישובים הערביים שצפויים להיכלל בהגרלה זו היו אמורים להיכלל כבר בהגרלה הקודמת אך בסופו של דבר הושמטו ממנה לאור קשיים לקדם הפרויקטים וביקוש נמוך בקרב האוכלוסייה לתוכנית הממשלתית שמתבטאת בהיקף נמוך של הוצאת תעודות זכאות.

במקביל, הגרלה זו עתידה גם לכלול כאלף יחידות דיור אותן מחזיקים הקבלנים והיזמים בפרויקטים רגילים שישווקו במסגרת מחיר למשתכן. באוצר מספרים כי בימים הקרובים צפויה להתגבש הרשימה הסופית של הפרויקטים בהם יוכלו הקבלנים לשווק את הדירות במסגרת התוכנית הממשלתית ולקבל בעבורן סבסוד עד גובה 137 אלף שקל. עוד נציין כי ההגרלה הגדולה השלישית תהיה פתוחה הן לסדרה א' והן לסדרה ב' וזאת בניגוד להגרלות שהתקיימו עד כה שהיו פתוחות כמעט ורק לזכאי סדרה א'.

במקביל, נפתחו אתמול (א') הגרלות נוספות במסגרת מחיר למשתכן, גם הן מיועדות לזכאי סדרה א' ולסדרה ב' הכוללות כ-2,100 יחידות דיור מוזלות. הגרלות אלו, המתייחסות לפרויקטים באור יהודה, באר שבע, בית שאן, דימונה, חריש, טירת הכרמל, כרמיאל, מודיעין, עכו, קרית ביאליק, קרית טבעון ושדרות, כוללות פרויקטים שכבר יצאו להגרלה אך לא נרשם בהם ביקוש מצד הזכאים, גם בהגרלה הגדולה השנייה וגם בהגרלות אחרות מוקדמות יותר.

כעת, הגרלות אלו פתוחות לשתי הסדרות ובמשרד האוצר ומשרד הבינוי והשיכון מקווים לשווק את כלל הדירות לזכאים. מעניין יהיה לראות האם ביישובים כמו באר שבע למשל, שבסופה של ההגרלה השנייה הגדולה נותרו לא מעט דירות מוזלות ללא ביקוש, פתיחת ההגרלה לסדרה ב' תוביל לביקוש קשיח יותר. ההרשמה להגרלות אלו תיסגר ב-26 לנובמבר ועל פי משרד הבינוי והשיכון תוצאות ההגרלה יפורסמו שבועיים מאוחר יותר.

נציין כי ההגרלות שנפתחות כעת להרשמה, כמו גם ההגרלה הגדולה השלישית שצפויה להיפתח להרשמה בתחילת החודש הבא, ממשיכות את המגמה בה פועל משרד האוצר לקירור הביקושים מצד רוכשי דירה ראשונה. בעוד חלק מההגרלות מתייחסות לדירות שיתחילו להיבנות רק עוד למעלה משנה וחצי, ההבטחה לדירה מוזלת מובילה את הזוכים לא להתקדם עם רכישות בשוק החופשי, מה שמותיר את רמת העסקאות נמוכה.

עוד נציין כי העובדה שבמשרד האוצר כמו גם במשרד הבינוי והשיכון החליטו כעת לפתוח את כל ההגרלות לשתי הסדרות, מהווה בשורה לזכאי סדרה ב' שעד כה לא קיבלו הזדמנות להשתתף בהגרלות מחד אולם במקביל מקטינה את הסיכוי של זכאי סדרה א' שטרם זכו בדירה מוזלות. במשרדי הממשלה מציינים היום כי כ-34 אלף זכאים זכו בזכות לרכוש דירה מוזלת, אך נזכיר כי היקף הזכאים הכולל לתוכנית מחיר למשתכן עומד כבר על למעלה מ-114 אלף משקי בית והיקף זכאי סדרה א' לבדו עומד על כ-60 אלף זכאים.

נקודה נוספת שיש להדגיש היא שבעוד מספר הזכאים ממשיך ומאמיר, דווקא הביקוש בקרב הקבלנים והיזמים לפרויקטים של מחיר למשתכן סובל מנסיגה בשבועות האחרונים. כך, לאחרונה נסגרו מכרזים של התוכנית הממשלתית במקומות שונים בהם נתניה וקרית ביאליק למשל, בהם חלק מהמגרשים נותרו ללא מציעים. הביקוש שנחלש מתחדד לאור העובדה שחלק מהמכרזים שנכשלו כללו שיעור גבוה של דירות למדירה בשוק החופשי כמו למשל בקריית ביאליק שם המכרז כלל 50% דירות מוזלות לצד 50% דירות למכירה בשוק החופשי. במכרז זה רק חברה אחת ניגשה וזכתה במגרש אחד.

"חשוב שייקחו אחריות גם לנושא התשתיות"

כאמור, שר האוצר הכריז היום על ההגרלה החדשה במסגרת התוכנית בזמן שהשתתף בטקס חנוכת הפרויקט להשכרה ברמת השרון והתחלת איכלוס הדירות להשכרה. מעניין להזכיר בנקודה זו שדווקא הפרויקט הזה, שמאוכלס היום, הוא פרי מכרז שפורסם עוד בימי הממשלה הקודמת והיוזמה של שר האוצר לשעבר, יאיר לפיד לפיתוח תחום הדיור להשכרה. עובדה זו מעידה שוב על הזמן הרב שלוקח לקדם פרויקט בנייה בישראל, ומעלה גם שאלה לגבי הפרויקטים במסגרת מחיר למשתכן, וזהות שר האוצר או שר הבינוי והשיכון והממשלה בכלל שיהיו רלוונטיים בזמן שהפרויקטים יאוכלסו.

הטקס התקיים בהשתתפות ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי, ראש עיריית רמת השרון, אבי גרובר, יו"ר קבוצת אביב דורון אביב, מנכ"ל קבוצת אביב, דפנה הרלב ומנכ"ל החברה הממשלתית דירה להשכיר, עוזי לוי. בפרויקט 281 דירות מתוכן 70 דירות המיועדות למחזיקי תעודת זכאות של משרד השיכון אשר עלו בהגרלה ובהן שכר דירה מפוקח ונמוך בכ-20% ממחירי השוק בסביבה.

נציין כי בזמן האירוע ברמת השרון נערכה הפגנה של מספר תושבים מהעיר ומערים נוספות במסגרת מטה המאבק לבינוי שפוי שמחו על היקף התוכניות ואי הטיפול הנאות בתשתיות מצד המדינה. המפגינים נשאו שלטים עליהם נכתב בין היתר "בנייה ללא תשתיות אסון לדורות", "נטו כחלון, נטו פקקים" ו"יצחקי, אנחנו הבאנו שקי שינה, ואתה?". ממטה המאבק לבינוי שפוי נמסר היום כי: "בכל מקום שהצמד כחלון ויצחקי יגיעו אנו נגיע. לא ניתן להם להוביל את ישראל לקסטרופה ולברוח".

נציין בהקשר זה כי גם ראש עיריית רמת השרון,אבי גרובר, התייחס לנושא התשתיות במהלך הטקס ואמר: "כמו שמדינת ישראל ידעה להתגייס ולסייע במצוקת הדיור, כך חשוב שייקחו אחריות גם לנושא התשתיות. חשוב וקריטי לתת לתושבים עם אישורי האיכלוס, גם פתרונות תחבורתיים הולמים". עוד אמר גרובן בטקס כי: "אני מברך על היוזמה החשובה, שנותנת פתרונות מגורים הוגנים למשפחות ולזוגות צעירים, שיוכלו ליהנות מסביבת מגורים מודרנית ומשירותי עירייה מעולים".

עוזי לוי, מנכ"ל החברה הממשלתית לדיור להשכרה אמר בטקס כי: "פרויקט "אביב שלי" ברמת השרון הוא פרויקט חשוב, בלב אזור הביקוש. מדובר בפרויקט השני המגיע לאכלוס, במסגרת תכנית הדיור להשכרה לטווח ארוך וזאת מבין שורה של פרויקטים העתידים להתאכלס בשנים הקרובות".

יו"ר קבוצת אביב דורון אביב אמר: "קבוצת אביב רואה בפרויקט אביב שלי ברמת השרון פרויקט משמעותי במסגרת פעילותה בדיור להשכרה. בשנת 2014 זכינו במכרז להקמת הפרויקט. למרות התנגדויות הסביבה ובעיות רגולטוריות, השלימה החברה את הפרויקט במועד ואני גאה לומר כי כיום מאוכלסות מעל 60% מהדירות שבפרויקט".

גיא קלנר, חבר מועצת העיר רמת השרון אמר היום לאחר הטקס כי: "מדיניות האבסורד המובלת ע"י כחלון ויצחקי, בסוף תתהפך על כולנו. לא ייתכן שבמדינה מתוקנת ומסודרת, קודם כל יבנו ורק אח"כ יחשבו איך האנשים אמורים לחיות את חיי היו-יום שלהם באופן ראוי והגיוני. כבר היום, תושבי רמה"ש סובלים ממציאות אורבנית ותחבורתית מהקשות בארץ, ופרויקטים מהסוג הזה, שאין בצידם פתרונות אמיתיים של תחבורה ותשתיות אחרות, יובילו למציאות קשה עוד פי כמה. אנחנו לא מתנגדים לבניה ברמה העקרונית, רק מבקשים שזו תעשה רק לאחר שהתשתית ערוכה לקבל מאות תושבים נוספים. לאחר שרכב השרד של השר ממשיך לבמה התקשורתית הבאה, התושבים הם אלו שנשארים לחיות את המציאות העגומה".