דעה: בקרוב - קץ ההגמוניה האנושית על החשיבה והיצירתיות

המהפכה החדשה של אינטליגנציה מלאכותית חודרת מהר לחיי היום-יום שלנו ■ מתי נגיע לנקודת הסינגולריות המכרעת? הדעות חלוקות באשר למועד המדויק, אך כולם מבינים שהוא לא מאוד רחוק ■ דעת אורח

בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק
בינה מלאכותית / צילום: שאטרסטוק

בתחילת עידן התעופה המודרנית, מיד לאחר הטיסה המוצלחת הראשונה של האחים רייט, כונתה הטכנולוגיה החדשה "תעופה מלאכותית". משחר ההיסטוריה היה ידוע שרק חיות בעלות כנף יכולות לעוף, ולכן מכונה מעשה ידי אדם שמצליחה לעוף כמו ציפור (אבל בצורה שונה לחלוטין) היא מלאכותית לגמרי. עם ההתרגשות והפליאה מהטכנולוגיה החדשה הופיעו גם חששות וספקות. היום, תעופה היא כבר חלק מחיינו - ואף אחד לא יחלום להשתמש במילה "מלאכותית" כדי לתאר אותה.

באופן דומה מאוד, המהפכה החדשה של אינטליגנציה מלאכותית חודרת מהר לחיי היום-יום שלנו. משחר ההיסטוריה אנו רגילים לפגוש אינטליגנציה רק אצל בני אדם. לכן, מכונות מעשה ידי אדם שמסוגלות לחשוב, לדבר בשפת אנוש, ולהפגין אינטליגנציה הן בוודאי מלאכותיות.

המונח "אינטליגנציה מלאכותית" הוטבע לראשונה בכנס קיץ של כמה מגדולי מדעני המחשב בשנת 1956. מאז הספיק התחום לעבור מספר שלבים של מאניה-דפרסיה, מאופוריה התחלתית וציפיות חסרות בסיס, דרך דעיכת משאבים וצמצום מחקרים עקב כישלונות "לספק את הסחורה". לאחרונה, אנחנו עדים לפריחה מחודשת של התחום - סוג של רנסנאס של חידושים ותגליות. בינתיים, זה נראה מאוד מבטיח. אפילו קצת יותר מדי טוב. מתחת לכל שיח רענן מסתתר איזה סטארט-אפ או שניים שעוסקים בתחומים שעד לפני 15-20 שנה אסור היה להזכיר כמו למידה ממוחשבת, רשתות נוירונים, ועוד.

תחום הלמידה הממוחשבת הוא אחת מפריצות הדרך המשמעותיות של העשור האחרון בתחום. אנו חווים היום האצה ניכרת בתוצאות האינטליגנציה המלאכותית להגיע ולעיתים אף לעקוף את היכולת האנושית במספר מרשים של תחומים בודדים.

כיום, יכולותיה של האינטליגנציה המלאכותית באות לידי ביטוי אפילו בתחומי האומנויות וביכולת לרגש, לחדש ולהפתיע. תערוכות של ציורים מבוססי מערכות לומדות, סימפוניות המולחנות על ידי תוכנה ואפילו מחול (של זרוע רובוטית) מצליחים לגעת בנימי הנפש של קהל אנושי ולסחוט ממנו רגשות וקריאות התפעלות.

אנו חיים היום בעידן האינטליגנציה המלאכותית הצרה (Narrow Artificial Intelligence). מכונות מפגינות יכולות חשיבה מופשטת, אסטרטגיה ו"הבנה" ברמה דומה ולעיתים אף עולה על הרמה האנושית בה כל מערכת היא בדידה ומצטיינת רק בתחומה. השלב הבא והגביע הקדוש אותו מנסה המדע להשיג היא אינטליגנציה מלאכותית כללית (General Artificial Intelligence) . בשלב זה, הכישורים השונים שאנו מבחינים בניצניהם היום, מתאחדים לכדי יכולת מוכללת אחת. כמו שאדם בודד יכול גם לשיר, גם לרקוד, גם לפתור בעיות במתמטיקה וגם לנהוג ברכב.

אבל אינטליגנציה מלאכותית כללית אינה עוד תקופה, אלא נקודה קצרה מאוד בזמן. ברגע שמכונה תהייה מסוגלת להפעיל כישורי מחשבה ותכנון אנושיים, במספר תחומים רב וברמה המשתווה לזו האנושית, קצרה מאוד הדרך אל הסינגולריות. הנקודה בזמן בה מכונה בונה את הגרסה הבאה שלה, מחשב מתכנן את המחליף שלו, ותוכנה מתכנתת תוכנה טובה יותר. מכאן אנו קופצים מאוד מהר לסופר-אינטליגנציה מלאכותית (Super Artificial Intelligence) - הנקודה הראשונה בה המין האנושי מוצא את מקומו כשני בסולם האינטליגנציה, ובפער הולך וגדל.

האם זה אפשרי? רוב המומחים בתחום טוענים שזו רק שאלה של זמן. האופטימיים מדברים על 25-30 שנה מהיום והפסימיים מדברים על סוף המאה הנוכחית. כך או כך, מי שנולד בסוף שנות ה-90 של המאה ה-20 יזכה כנראה לראות את קץ ההגמוניה הבלעדית של האנושות על החשיבה והיצירתיות והחלפתה בסוג אחר, משוכלל הרבה יותר.

האם זה ניתן לעצירה? לא, לפי דעת כל המומחים בתחום. אבל, רבים טוענים, צריך לייצר מנגנוני פיקוח ושליטה עוד היום כדי שלא נאבד שליטה על הכיוון והתוצאה.

■ הכותב הוא מנהל קבוצת מחקר ופיתוח קורטנה במרכז הפיתוח של מיקרוסופט בישראל.