גדלו סיכויי ישראל למכור מטוסי אף 16 לחיל האוויר הקרואטי

שווי העסקה – בין 596 מיליון דולר ל-1.3 מיליארד דולר ■ משרד ההגנה של קרואטיה צמצם את רשימת הספקיות הפוטנציאליות של המטוסים מארבע לשתיים ■ ישראל תתמודד מול שבדיה, שמציעה מטוסי גריפן

מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל
מטוס F16 / צילום: דובר צה"ל

גדלו סיכויי ישראל למכור מטוסי אף 16 יד שנייה לחיל האוויר של קרואטיה. משרד ההגנה של המדינה צמצם את רשימת הספקיות הפוטנציאליות מארבע לשתיים: ישראל ושבדיה - כך מסרה תחנת טלוויזיה קרואטית, RTL, שמצוטטת היום (ב') ב"דיפנס ניוז".

באוקטובר הודיע משרד ההגנה הקרואטי, כי קיבל ארבע הצעות למכרז שפורסם כמה חודשים קודם לכן. נוסף לישראל ולשבדיה, הגישו הצעות גם לוקהיד מרטין האמריקאית (מטוסי אף 16 חדשים) ויוון (מטוסי אף 16 משומשים). שבדיה מציעה מטוסי גריפן מתוצרת סאאב.

קרואטיה מתכננת להחליף מטוסי מיג 21 מיושנים, עמוד השדרה של חיל האוויר שלה, במטוסים חדישים יותר. לדברי פקיד בממשלת קרואטיה, ההצעה האמריקאית יקרה מדי - כ-120 מיליון דולר למטוס. לא ברור מדוע נפסלה ההצעה היוונית. ייתכן שהסיבה היא, שמטוסי האף 16 שמציעה ישראל ישודרגו במערכות מכ"ם לבקרת ירי מתוצרת אלתא, בלוחות תצוגה צבעוניים חדשים בתא הטייס מתוצרת אלביט ובקסדה שמציגה לטייס נתונים שוטפים, אף היא מתוצרת אלביט, על פי האתר פלייט גלובל. קבלנית השדרוג היא תע"א.

לדברי האתר, רוכש פוטנציאלי של המטוסים המשודרגים יוכל לציידם גם במערכות נשק ישראליות מתקדמות, לרבות טילי אוויר-אוויר פיתון 5 מתוצרת רפאל.

שווי העסקה המוצעת נע בין בין 596 מיליון ל-1.3 מיליארד דולר, על פי "דיפנס ניוז". ההחלטה הסופית על הזוכה במכרז צפויה להתקבל עד סוף השנה.