אפקט רפורמת טראמפ? מניות אורבוטק, נובה וקמטק צנחו

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט אופנהיימר: "יש העברת כספים מאפיקי צמיחה לאפיקי ערך, כשהדרייב הוא אישור רפורמת המס בארה"ב"

אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר
אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק / צילום: איל יצהר

השבוע החולף היה עגום למדי עבור המשקיעים במניות נובה אורבוטק  ו-קמטק - שלוש חברות ישראליות העוסקת בתחומי הבדיקות והבקרה בייצור. מניית נובה צנחה ב-14.5%, אורבוטק נפלה ב-11.7%, וקמטק איבדה 9.9%. בסך הכול, נובה איבדה כ-127 מיליון דולר משוויה לשווי נוכחי של 746 מיליון דולר, אורבוטק איבדה כ-316 מיליון דולר והיא נסחרת כעת בשווי של כ-2.4 מיליארד דולר וקמטק, הקטנה יותר בגודלה, איבדה 22.7 מיליון דולר לשווי של 205 מיליון דולר.

עם זאת, יש לזכור ששלוש המניות הניבו תשואה יפה בשנה שחלפה, גם אחרי הירידות האחרונות - של 105% בנובה, 62.9% באורבוטק ו-110% בקמטק.

"ראלי שיצא מפרופורציות"

האם יש כאן שינוי מגמה, או רק תופעה חולפת? ומה גרם לירידות האחרונות? "אני חושב שמה שקורה עכשיו לקראת סוף השנה, וקרה גם בשנה שעברה, קשור לאלוקציה: העברת כספים מאפיקי צמיחה לאפיקי ערך, ופחות קשור באופן ספציפי למה שקורה בחברות עצמן", מעריך סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנהיימר.

לדבריו, "זה משפיע על כל סקטור הטכנולוגיה, שמתחיל לאבד גובה, ולעומת זאת סקטור הפיננסים עולה, כשהדרייב זה אישור רפורמת המס בארה"ב - עניין שמיטיב עם חברות מקומיות בארה"ב ועם סקטור כמו הפיננסי, שבו משלמים יותר מס. לפני שנה היה מקרה די דומה כשטראמפ נבחר לנשיאות ארה"ב, והייתה ציפייה שסקטור הטכנולוגיה ייפגע - מה שלא קרה בסופו של דבר. כיום, רפורמת המס היא טריגר משמעותי מאוד לשינויים בתיקי ההשקעות, כשמשקיעים מוכרים את מה שהרוויח ועוברים למה שהשיג תשואה יותר נמוכה".

וסצ'ונוק מזכיר שמתחילת השנה, הטכנולוגיה הייתה הסקטור שהציג את התשואה הגבוהה ביותר, על רקע רווחי החברות והמודלים העסקיים החזקים שלהן. עם זאת, לדבריו, "היה פה גם סוג של ראלי שיצא מפרופורציות".

בהקשר של החברות הישראליות שהוזכרו קודם לכן, וסצ'ונוק מציין כי "באורבוטק זה דבר די רגיל לראות נפילה חזקה במניה בלי סיבה". לדבריו, הנפילות החדות בשבוע שעבר קשורות גם לכך שאלו מניות עם "בטא יותר גבוהה: הן עלו יותר מסקטור הטכנולוגיה הכללי, כשאורבוטק כמעט הכפילה את השווי ונובה אף יותר. אמנם היום העונתיות פחות רלוונטית לעסקיהן לעומת העבר, אבל עדיין יש מחזוריות של תחילת השנה, כשהרבעון הראשון חלש יותר גם על רקע ראש השנה הסיני. אז המשקיעים מכינים את עצמם מראש", הוא אומר.

לדבריו, "אם מסתכלים על המודלים של אורבוטק ונובה, אלה חברות מאוד בריאות". אורבוטק מסוקרת באופנהיימר בהמלצת "תשואת יתר" עם מחיר יעד של 54 דולר, שגבוה ב-8.7% ממחיר השוק (אם כי אורבוטק כבר עקפה את מחיר היעד, לפני הירידות של השבוע שעבר). במחיר הזה, לדברי וסצ'ונוק, מניית אורבוטק היא "הזדמנות מעניינת" להשקעה; לדבריו, מדובר באחת החברות הטובות ביותר בהיי-טק הישראלי.