"המכון לחקר האינטרנט" היפנית תגייס בת"א עשרות מיליוני ש'

זאת לפי שווי של פחות מ-300 מיליון שקל ■ מבקשת ליישם בשוק היפני טכנולוגיות שיפותחו בישראל

לא בטוח שהנהלת הבורסה בת"א שפועלת למשוך אליה חברות טכנולוגיה, כיוונה דווקא לחברה כמו "המכון לחקר האינטרנט", שפרסמה בשבוע שער תשקיף לקראת הנפקה בבורסה: לא מדובר בחברת טכנולוגיה ישראלית מה"סטארט-אפ ניישן" המקומי אלא דווקא בחברת החזקות בבעלות יפנית. החברה הצעירה, שהוקמה בישראל רק באוגוסט האחרון, נמצאת בבעלות של בעלי מניות יפנים, ובראשם ד"ר הירושי פוג'יווארה (63) שמחזיק בכ-77.2% מההון. לפי הערכות, החברה תנסה לגייס כמה עשרות מיליוני שקלים לפי שווי של פחות מ-300 מיליון שקל (על-פי התשקיף, החברה מתאימה לסיווג "תאגיד קטן" לפי תקנות רשות ניירות ערך). פוג'יווארה משמש גם כיו"ר ומנכ"ל החברה.

חברת המכון לחקר האינטרנט פועלת באמצעות חברת IRI יפן שהיא חברה בת, וחברות בנות נוספות, ומתמקדת בטכנולוגיות הקשורות לאינטרנט (בעיקר האינטרנט של הדברים - IoT), אבטחת סייבר ו-AI (אינטליגנציה מלאכותית). פעילותה כוללת ייעוץ, מחקר, השקעות והפקת כנסים ואירועים בתחומים אלה. בתשקיף נכתב שמטרת גיוס ההון היא לממש את חזון החברה - ניצול היכרותה וניסיונה רב השנים בתחום האינטרנט ביפן - על מנת לנסות וליישם בשוק היפני טכנולוגיות שיפותחו בישראל.

"גודלו של המשק היפני ואיכות תשתיות התקשורת והטכנולוגיה הקיימות בו, יוצרים לטכנולוגיות שפיתוחן הראשוני בוצע בישראל הזדמנות ליישום מהיר ובהיקפים גדולים בהרבה מהאפשרויות המזומנות שוק המקומי בישראל", נכתב בתשקיף. "התחומים בהם מתמקדת החברה, ה-IoT, אבטחת הסייבר ו-AI, הינם תחומים המרכזים עניין רב אצל משקיעים ומשתמשים מסוגים שונים, ואשר שיעורי הצמיחה החזויים בהם, ביפן ובעולם, הם גבוהים".

בסך הכל מעסיקה הקבוצה 183 עובדים, ובמחצית הראשונה של 2017 הכנסותיה הסתכמו ב-7.2 מיליון דולר, עלייה של 14.5% לעומת התקופה המקבילה, והרווח לפני מס הגיע ל-2.7 מיליון דולר, עלייה של 4.9%. בשנת 2016 החברה רשמה רווח נטו של כ-1.4 מיליון דולר, על הכנסות של כ-8 מיליון דולר. עם זאת, הנתונים מצביעים על תנודות בולטות בתוצאות בין הרבעונים השונים: כך לדוגמה ברבעון השני של 2017 ההכנסות הסתכמו ב-5.8 מיליון דולר, לעומת 1.4 מיליון דולר ברבעון שקדם לו; ואילו ב-2016, ברבעון השני ההכנסות הגיעו ל-5.4 מיליון דולר בעוד שבשלושת הרבעונים האחרים באותה שנה ההכנסות הצטברו ל-2.6 מיליון דולר בלבד. גם בשורת הרווח נרשמה תנודתיות ומעבר בין רווח להפסד. בסוף המחצית הראשונה היו לחברה 11.5 מיליון דולר במזומנים ושווי מזומנים, אחרי שייצרה תזרים של 893 אלף דולר מפעילות שוטפת.

חברת המכון לחקר האינטרנט פועלת בשלושה תחומי פעילות: שירותי מידע, טכנולוגיות מידע ושונות (השקעה בסטארט-אפים). החברה מחזיקה ב-22% מ-BroadBand Tower, שעוסקת בשירותי מחשוב כמו דאטה סנטר ומחשוב ענן, והנסחרת בבורסת טוקיו לפי שווי שוק של כ-11 מיליארד ין (כ-98 מיליון דולר).

משקיעה גם בחברת ביו רפואה ישראלית

בכל הקשור לחברה הבת IRI יפן, מהתשקיף עולה שמדובר בחברה ותיקה יחסית שהוקמה ב-1996, ואף הייתה חברה ציבורית למשך מספר שנים עד שנרכשה ב-2007 על-ידי ORIX (חברה יפנית שהפכה לאחרונה לבעלת מניות בולטת באורמת הישראלית). ב-2011, פוג'יווארה רכש את הבעלות המלאה ב-IRI יפן מידי ORIX.

פעילות נוספת של המכון לחקר האינטרנט היא באמצעות Nano Opt Media (NOM), חברה בת של IRI יפן, שעוסקת בהפקת כנסים טכנולוגיים.

השקעה נוספת של IRI יפן צפויה להיות בחברת Beta-O2 הישראלית, שעוסקת דווקא בתחום הביו-רפואה ומפתחת לבלב ביו-מלאכותי לחולי סוכרת. מדובר בהשקעה שטרם נחתמה ובמסגרתה תשקיע IRI יפן בחברה הישראלית סכום של 200 אלף דולר בלבד, תמורת 0.4% מהחברה (כלומר לפי שווי של 50 מיליון דולר ל-Beta-O2), ותחתום איתה על הסכם לשיתוף פעולה בתחום ה-IoT וייצור איברים מלאכותיים. בנוסף, ל-IRI יפן יש השקעה ב-Mobile Internet Capital המשקיעה בחברות סטארט-אפ.

לפי התשקיף שהוגש ביום חמישי, לפוג'יווארה יש החזקות בחברות הפועלות בתחום דומה לזה של החברה, אך הוא התחייב שכל עוד הוא בעל השליטה בה, לא יפעל כמתחרה - בין אם באמצעות תכנון, פיתוח, שיווק וכד' ובין כיועץ, משקיע או שותף.

בכוונת החברה לייעד את תמורת ההנפקה לשם רכישה והשקעה בטכנולוגיות או בחברות, בעיקר בישראל וביפן, העוסקות בתחומי פעילותה של החברה, וכן לשם הקצאת פעילות מחקר ופיתוח שתבוצע בישראל וביפן. בחברה מעריכים שעיקר התמורה תושקע ברכישה ובהשקעה בחברות.

נתון נוסף שעולה מהתשקיף נוגע לתרומה של 4 מיליון דולר, ב-10 תשלומים שנתיים, שהתחייבה IRI יפן להעביר לטכניון, לתמיכה בפעילויות המחקר של המרכז למחקר הסייבר בטכניון שייקרא "מרכז הירושי פוג'יווארה למחקר אבטחת סייבר". ל-IRI יפן תהיה זכות גישה ראשונה לחברות שייצאו משלוחת הטכניון ביפן בתחומי הרפואה, מדעי החיים, ביולוגיה, מזון והיגיינה, בעניין שיווק או ייצור ביפן של מוצרים שהן יפתחו - זאת כל עוד פוג'יווארה או IRI יפן ישלמו לשלוחת הטכניון ביפן כ-30 אלף דולר בשנה. בדרך זו הגיעה החברה להשקעה הצפויה ב-Beta-O2.

כיום יש בחברה שלושה דירקטורים: פוג'יווארה, מיקו נקאגוואה ואלחנן הראל, מייסד ונשיא בית ההשקעות הראל-הרץ.

המכון לחקר האינטרנט

עיסוק: חברת החזקות בתחומי הטכנולוגיה, מתמקדת באינטרנט של הדברים, אבטחת סייבר ואינטליגנציה מלאכותית

שנת הקמה: התאגדה בישראל ב-2017

מנכ"ל: הירושי פוג'יווארה

הכנסות מחצית ראשונה 2017: 7.2 מיליון דולר

רווח לפני מס במחצית הראשונה: 2.7 מיליון דולר

בעלי מניות בולטים: ד"ר הירושי פוג'יווארה (77.2%), Media Do Holdings 20.1%