ירדן: אם טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל - העולם המוסלמי יזעם

שר החוץ הירדני הזהיר את מקבילו האמריקאי מפני "השלכות מסוכנות" של הצהרה אפשרית של טראמפ לגבי העברת השגרירות האמריקאית לירושלים, או הכרה בה כבירה

דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס
דונאלד טראמפ בנאום במוזיאון ישראל / צילום:רויטרס

שר החוץ של ירדן, איימן ספאדי, הזהיר הלילה את ארצות-הברית מפני "השלכות מסוכנות" בעקבות האפשרות שהנשיא דונלד טראמפ יכיר בירושלים כבירת ישראל. ספאדי אמר כי פנה לשר החוץ האמריקאי רקס טילרסון ואמר לו כי הצהרה כזו תעורר זעם גדול בעולם הערבי והמוסלמי.

מוקדם יותר הלילה שוחח יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן עם מנהיגים מרחבי העולם כדי "להסביר את הסכנות הכרוכות בהעברת שגרירות ארצות-הברית לירושלים ובהכרה בעיר כבירת ישראל". יועצו הדיפלומטי של אבו מאזן, מג'די אל-חאלדי, אמר כי היו"ר שוחח בנושא עם מנהיג מדינות ערביות, עם נשיא צרפת עמנואל מקרון ועם נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן.

גורמים העריכו כי טראמפ עשוי להכיר ב ירושלים כבירתה של ישראל בנאום במהלך השבוע ואף להעביר את השגרירות שלה מתל אביב לירושלים, בעקבות התחייבותו לעשות כן במהלך קמפיין הבחירות שלו. אמש אמר חתנו ויועצו של הנשיא כי טרם התקבלה החלטה בנושא. "הרבה כתבים אומרים שהם יודעים מה הנשיא החליט. אני אגיד לך מה שאני אומר לכולם, הנשיא עדיין בוחן דברים שונים, וכשהוא יחליט, הוא יהיה זה שיודיע לכם", אמר קושנר בהתייחס להעברת השגרירות האמריקאית לירושלים.

"כדי להשיג יציבות באזור, חייבים לפתור את הסוגייה הישראלית-פלסטינית", אמר קושנר. "הנשיא רואה בזה משהו שצריך לפתור, וזה משהו שהוא משקיע בו הרבה מאמצים". על הדיאלוג בין הישראלים והפלסטינים אמר כי "הרבה פעמים הופתעתי לראות ישראלים ו פלסטינים עובדים יחד, ויש להם קשר נהדר. שני הצדדים סומכים על הנשיא, וזה מאוד חושבים. הם יודעים שיש לו את הכוונות והנכונות".

"אמון זה משהו שצריך להרוויח. נצטרך להקשיב לצדדים, להבין מה הקווים האדומים, ולראות איך אפשר להגיע להסכמה", הוסיף קושנר. "צריך לפתור את הסוגייה הגדולה. כל השאר ייפתרו בבוא הזמן. אנחנו מנסים לשמור על כולם ממוקדים בתמונה הגדולה. הדינמיקה האזורית משחקת תפקיד משמעותי. הרבה מן המדינות האלה מבינות שהן רוצות אותו דבר: ישראל, שהיתה באופן מסורתי יריבה, היא בהרבה דברים יכולה להיות בת ברית בגלל איראן, בגלל הקיצוניות באזור, ובגלל הכלכלה".