המונים בהלוויית הרב שטיינמן; חסימות כבישים ופקקים באזור

(עדכון) - הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן הלך הבוקר לעולמו בגיל 104 ■ הלווייתו יצאה בשעה 12:00 מבני-ברק ■ המשטרה סגרה כבישים העוקפים את העיר

הלוויה של  הרב שטיינמן / צילום: שלומי גבאי, וואלה!NEWS
הלוויה של הרב שטיינמן / צילום: שלומי גבאי, וואלה!NEWS

מותו של הרב אהרן יהודה לייב שטיינמן, מנהיגו הרוחני של הציבור הליטאי והפטרון של סיעת דגל התורה, הוא גם סיום עידן בהנהגה הרוחנית החרדית. הרב שטיינמן, תלמיד חכם ולמדן שהיה ידוע בצניעותו, נטמן בבית העלמין בבני-ברק לאחר מסע הלוויה שיצא מביתו בהשתתפות למעלה מ-100 אלף בני אדם ורבים נוספים שלא הספיקו להגיע בשל מצוקת התחבורה הציבורית.

  לייב אהרון  שטיינמן  רב / צילום: אבשלום ששוני
  לייב אהרון שטיינמן רב / צילום: אבשלום ששוני

את דברי ההספד נשא הרב גרשון אדלשטיין, הנחשב לאחד מיורשיו של הרב שטיינמן לצד הרב חיים קנייבסקי.

בצוואתו כתב הרב שטיינמן כי הוא מבקש שיהיו רק עשרה אנשים בלוויה וציווה שלא לקרוא ילדים על שמו ולא לשאת דברי הספד ולערוך כינוסים לזכרו. אבל צאן מרעיתו, ששתה את דבריו בצמא בעודו בחייו, לא היה מסוגל לשעות לבקשתו האחרונה בגלל הערצתו אליו. המונים צבאו על ארונו וליוו אותו בדרכו האחרונה.

הבוקר, עם קבלת ההודעה מבית החולים מעייני הישועה על פטירתו בגיל 104, החלו לצאת הודעות הניחומים של ראשי המערכת הפוליטית בישראל בזו אחר זו. מראש הממשלה בנימין נתניהו ועד ראש הרשימה המשותפת איימן עודה, לצד כל ראשי המפלגות הנוספות, כולם הגיבו ושיבחו את גדלותו של הרב.

שלמה קוק, העורך הראשי של העיתון החרדי "בקהילה" ובן לאחת המשפחות המיוחסות בחברה הליטאית, סיפר לגלובס: "סבא שלי גר בבניין שלו, כבר בילדותי הייתי נכנס אליו. הרב שטיינמן היה מקבל בביתו אלפי אנשים. בערב סוכות אני זוכר מאות תושבים מבני-ברק נכנסים ומראים לו את האתרוג, הלולב, והוא משיב לכל אחד בסבלנות אם זה כשר. רעייתו אמרה לו פעם: 'אתה כבר זקן (למעלה משבעים), זה לא לכוחותיך, יש כאן בבני-ברק רבנים צעירים. והרב זצ"ל השיב: 'בשביל מה ה' נותן לי שנים? שמא אם לא אשמש את הציבור, הוא לא ימשיך לתת לי שנים'".

למרות פשטות הליכותיו, הרב שטיינמן שלט בפוליטיקה החרדית והיה המילה האחרונה בנוגע לשאלות החשובות שעמדו בפני הציבור החרדי. בפועל מי שהייתה כפופה לו באופן רשמי היא סיעת דגל התורה, המרכיבה יחד עם אגודת ישראל את יהדות התורה.

הדור הבא של ההנהגה

איש כנראה לא ידבר על כך באופן רשמי בימים הקרובים, אבל הנהגת הציבור החרדי כבר עוברת לרב חיים קנייבסקי והרב גרשון אדלשטיין. על פי החלוקה הלא כתובה ביניהם, לרב קנייבסקי יש את המילה האחרונה בכל התחומים והוא זה שבוחר במה לעסוק. הרב קנייבסקי נחשב בציבור החרדי לדמות רוחנית והוא זוכה לפופולריות הגדולה ביותר מקרב כל הרבנים.

כבר בחודשים האחרונים עלה יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, מספר פעמים להתייעצויות בביתו של הרב קנייבסקי בבני-ברק ואף הביא לביקור במקום את יו"ר כולנו, שר האוצר משה כחלון, כחלק מהבנת מוקד הכוח החדש וסימונו ככזה.

שמו של הרב קנייבסקי עוד יעלה הרבה לכותרות בתקופה הקרובה, והוא צפוי לצבור פופולריות ומעמד גם בקרב הפוליטיקאים החילונים, שיבינו עם מי מדברים. מי שנחשב לאיש החזק בביתו של הרב קנייבסקי הוא נכדו יענקי, אשר מנהל את ענייני הבית והאינטרסים הציבוריים של הרב בנושאים השונים.

ח"כ משה גפני, הפוליטיקאי הוותיק, צפויי להתחזק עוד יותר, אחרי שנים תחת הנהגתו של הרב שטיינמן. גפני הסתדר פחות עם סביבתו של הרב שטיינמן ואף נאלץ "לבלוע כל מיני צפרדעים". גפני, שהיה הראשון לזהות את מוקד הכוח החדש, עשוי עכשיו להיות מתואם עם הנכד הכל יכול של הרב קנייבסקי, ולהרוויח מכך.