הפיטורים בטבע: עם כל הכאב, בואו ניכנס לפרופורציות | דעה

הנתונים והעובדות בשטח מראים שלמרות הצער והכאב על הפיטורים המסיביים, תגובות ההסתדרות והפוליטיקאים מוגזמות והיסטריות

הפגנת עובדי טבע בירושלים  /  /  צילום: Ammar Awad, רויטרס
הפגנת עובדי טבע בירושלים / / צילום: Ammar Awad, רויטרס

לאחרונה הכריזה הנהלת חברת טבע על צמצומים בסך של כ-14,000 עובדים ברחבי העולם. בישראל, ארץ ההתאגדות של טבע, יפוטרו כחלק מהמהלך הזה כ-1,700 עובדים.

בתגובה, ההסתדרות השביתה את המשק (בניגוד לחוק). הוועדים שרפו צמיגים, חסמו את הכניסה לירושלים, וברגע השיא איים יו"ר ועד עובדי טבע ירושלים, איציק בן סימון, לפוצץ את מפעל טבע בירושלים על חומריו המסוכנים: "יש לנו חומרים נפיצים ורעילים שיכולים לסגור את המדינה ל-3-4 חודשים וזו לא אמירה של סתם. אם המפעל הזה יבער - 3 חודשים ייפנו את כל ירושלים. לא את מפעל הטבליות, את כל ירושלים יפנו. אנחנו נבעיר את המפעל. המפעל שלנו פצצה מתקתקת. ברגע שההחלטה תהיה סופית והחרב תשחט אותנו, אנחנו נשחט בתוך המפעל, כן. 'תמות נפשי עם פלישתים'".

לא רק העובדים איבדו עשתונות - פוליטיקאים הציעו להלאים את טבע או לגבות ממנה מסים רטרואקטיבית. כך, השיח הציבורי סוער, אך אם בכל זאת נסתכל לרגע על ההודעה המקורית של חברת טבע ועל שאר העובדות והנתונים, נוכל לראות את תהליך הצמצום הכואב הזה באור מעט אחר:

■ כ-1,200 עובדים הולכים להיות מפוטרים בזמן כלשהו ב-2018, עם התראה של מינימום 3 חודשים. 500 עובדים יפוטרו בזמן מסוים ב-2019

■ כל העובדים יקבלו פיצויי פיטורים וקצבת אבטלה על פי חוק, ובנוסף טבע גם יזמה פרויקט של הכשרה מקצועית לכל מפוטר, על חשבון החברה.

■ האבטלה בישראל הכי נמוכה שהיא הייתה זה 40 שנה. אין זמן טוב מזה למצוא עבודה.

■ 8 חברות הייטק יצאו בפנייה למפוטרי טבע והציעו להם עבודה.

■ 10,000 אנשים מפוטרים בכל חודש בישראל ומספר דומה מתפטרים מרצונם. מספר המפוטרים ב"טבע" ב-2018 יהיה פחות מ-1% ממספר המפוטרים בשנה.

הפיטורים הגדולים בטבע הם אכן קשים, וליבי עם העובדים שהחיים שהם רגילים אליהם נעלמים. פתרון ראוי יותר יהיה לשחרר את הכלכלה הישראלית וליצור צמיחה כך שפיטורים של עובדים לא יהיו בעיה, בדומה למודל במדינות סקנדינביות. אך אל מול נתוני התעסוקה של מדינת ישראל ומודל הפיטורים הממושך שטבע מציעה, תגובת ההסתדרות והפוליטיקאים מנופחת מעבר לכל פרופורציה.

הכותב הוא פעיל בתנועת "חופש לכולנו" וחוקר ב"תחרות - העמותה לחירות בתעסוקה"