אופניים צפים ומזוודה חסינת כדורים: גאדג'טים עם סיבי פחמן

וגם: הכירו את אמזפיט סטראטוס - שעון חכם וקליל של חברת Huami

סיבי הפחמן הומצאו כבר בסוף המאה ה-19 אבל רק לפני כ-40 שנה הם החלו לחדור בצורה נרחבת לתעשייה. הסיבים משלבים בין קשיחות מבנית פי כמה מזו של מתכת לבין משקל נמוך משמעותית, מה שהפך אותם לחומר גלם פופולרי במיוחד בתעשיות התעופה, הרכב והספנות ולשוק של מיליארדי דולרים בשנה. אבל ירידת המחירים (היחסית) בשנים האחרונות, המראה הייחודי, התדמית האקזוטית והתכונות יוצאות הדופן מחדירות כיום את החומר הזה גם לשוק מוצרי הצריכה, הספורט והיוקרה. הנה כמה דוגמאות עדכניות.

מנטה5: "אופניים" חשמליים לשיוט

האופניים החשמליים כבר כבשו את רחובות הערים בעולם ובקרוב, כך נראה, הם יהפכו למטרד גם בים ובאגמים. בפברואר הקרוב עתידה חברת Manta5, שבסיסה בניו-זילנד, להשיק רשמית דגם חדש למשפחת האופניים החשמליים "המשייטים" שלה.

הדגם, שלא מכונה אופניים אלאHydrofoil, מצויד במשטחי ציפה ובמדחף, שעשויים מסיבי פחמן לטובת חוזק ומשקל נמוך, שחיוני לצורך ציפה ושמירה על יציבות. שלדת הכלי עצמו עשויה אלומיניום תעופתי ועברה תכנון הידרודינמי מקיף כדי להתאים אותה לשייט על טווח רחב של משטחי מים כולל ים, אגמים ונהרות. גוף הכלי ניתן לפירוק ולהרכבה מהירים לצורך ניודו ביבשה ולהנעה אחראים פדלים מקובלים, שמקבלים גיבוי ממנוע חשמלי שלקוח מאופניים חשמליים "יבשתיים" וסוללת ליתיום של 400 וואט - כולם עם בידוד מוחלט ממים.

טעינה מלאה מספקת לרוכב/שייט במשקל של כ-85 קילו סיוע חשמלי למשך כשעה ואת הסוללה ניתן לנתק בקלות לטובת החלפה מהירה בסוללה רזרבית טעונה. התענוג לא זול במיוחד - כ-5,175 דולר - אבל אפשר להניח, שכאשר הסינים יגלו וישכפלו את הנישה החדשה נראה ירידת מחירים דרמטית.

אמזפיט סטראטוס: שעון חכם וקליל

השם Amazfit שניתן למשפחת השעונים החכמים של חברת Huami, ספין-אוף של שאיומי הסינית, עשוי להיות בעיה שיווקית בישראל, ובכל זאת מדובר במוצר מעניין. הדור החדש של השעון, סטראטוס, שהושק החודש, מתוכנן עבור אתלטים מקצועיים ושוחרי בריאות ומצויד במערך מקיף של חיישנים ויכולות מעקב.

בין השאר הוא אוסף נתונים על רמת ספיגת החמצן, עומס התרגילים, אפקט התרגילים, זמן ההתאוששות ועוד נתונים מקובלים יותר ופחות כמו שריפת קלוריות, מהירות, מרחק, מיקום מבוסס GPS ועוד. השעון מתוכנת מראש עם אלגוריתמים לסוגי ספורט שונים כולל ריצה, הליכה, שחייה בים או בבריכה, ריצת שבילים, טיפוס הרים ועוד.

בלב השעון נמצא מעבד כפול-ליבה ומקור הכוח הוא סוללת ליתיום-פולימר של 280 מילאמפר. ייחודו של הדגם הבכיר, שעולה כ-200 דולר, הוא עיצוב יוקרתי שבנוי מחומרים פלסטיים משולבים בסיבי פחמן לטובת משקל מזערי. יש לו מסך 1.3 אינץ', טבעת חיצונית קראמית ועוד.

למבורגיני טקנומונסטר: מזוודות אקזוטיות

רכבי העל הספורטיביים עושים שימוש נרחב בסיבי פחמן ולכן אין זה מפתיע, שגם חלק נכבד ממוצרי קידום המכירות היוקרתיים של מותגי הרכב עשויים מהחומרים הללו. לחברת למבורגיני, למשל, יש שיתוף פעולה מתמשך עם היצרנית האיטלקית TecknoMonster, שצמחה מעולם התעופה ומתמחה בייצור מוצרי צריכה אקזוטיים ואולטרה-יקרים מסיבי פחמן באיכות תעופתית.

לרגל השקת רכב הכביש-שטח החדש Urus של למבורגיני, השיקה טקנומונסטר סט חדיש של מזוודות נסיעה על טהרת סיבי הפחמן, שתוכננו באופן פרטני למידות תא המטען של הרכב. ביניהם מזוודות טרולי, מזוודת מנהלים, תיק עסקים/מחשב ועוד. כל המזוודות מתאפיינות במשקל נמוך מאוד, באיזון מושלם ובחוזק רציני. המזוודות הממותגות, שניתנות גם להתאמה אישית, מוצעות למכירה רק על פי הזמנה במפעל של למבורגיני בסנטה אגאתה, ליד בולוניה. החברה לא פרסמה מחירים אבל באתר שלה מוצעות מזוודות ממותגות של טקנומונסטר לשימוש כללי במחירים שמתחילים בכ-6,600 דולר למזוודת טרולי תקנית.

אקס-דיינמקס Evolve: רחפן-פחמן זריז

כל יצרן ומטיס רחפנים יספרו לכם, שהמשקל הוא האויב הגדול: ככל שמפחיתים את משקל הרחפן נטו אפשר לשאת יותר מטען וסוללות גדולות יותר ולטוס זמן רב יותר. לצורך זה פיתחה חברת XDynamics הבין לאומית, שבסיסה בהונג-קונג, רחפן עם מבנה של גוף ושלדה אחודים (מונוקוק), שעשויים מסיבי פחמן. הרחפן החדש, המכונה Evolve, שוקל 2.27 קילו בלבד כולל סוללה ומדחפים. הוא מסוגל להמריא בקצב של כ-11 מטרים לשנייה, מגיע לגובה של עד 1,000 מטר ומסוגל לנוע במהירות של כ-50 קמ"ש.

יש לו מארז מיוצב של חיישנים ומצלמות כאשר המצלמה התקנית מצוידת בעדשת 21 מ"מ רחבה של סוני ברזולוציה של 12.4 מגה-פיקסל וביכולת לצלם וידאו באיכות 4K. אפשר לצייד אותו בחיישנים נוספים, כולל רדאר לייזר לצורך מיפוי והשגת מיקום מדויק.

עוד פיצ'ר ייחודי הוא בקר טיסה בשלט רחוק עם שני מסכים מקבילים. האחר בגודל 7 אינץ' מיועד לצפייה דרך מצלמת הרחפן והשני, שמובנה בשלט, הוא מסך מגע שמאפשר שליטה וניווט באמצעות מגע. התקשורת מתבצעת בתקן וידאו אלחוטי מתקדם, שמקצר את השיהוי בין הצילום מהרחפן לבין הצפייה בשלט לפחות מעשר מילי-שניות - למעשה זמן אמת - וזאת כאשר ההסרטה היא בפורמט HD. אב טיפוס של הרחפן נחשף כבר בתחילת השנה אולם הדגם בייצור סדרתי יצא בשבועות הקרובים לשוק במחיר של כ-2,500 דולר.