אפל: "מתנצלים; לא נקצר את אורך החיים של אף מכשיר"

בפוסט שהעלתה באתרה התנצלה ענקית הטכנולוגיה על פרשת האטת מכשירי האייפון הישנים, והודיעה על פיצוי בדמות קיצוץ חד בעלות החלפת הסוללות

הכניסה לקמפוס של חברת אפל בקליפורניה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
הכניסה לקמפוס של חברת אפל בקליפורניה / צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

פרשת הסוללות של אפל לא נרגעת: לאחר שהחברה הודתה כי היא מאיטה במכוון את ביצועיהם של מכשירי אייפון בעלי סוללות ישנות, הלילה (ו') היא העלתה התנצלות לא שגרתית לאתר הרשמי שלה. "אנחנו יודעים שכמה מכן מרגישים שאפל אכזבה אותם", נכתב, "אנו מתנצלים". היא לא הסתפקה בכך, והודיעה כי תוריד דרמטית את מחיר החלפת הסוללה באייפון 6 ומעלה - מ-79 דולר עד כה ל-29 דולר כעת, וכי תפתח בתחילת השנה הבאה תוכנה שתציג מידע על מצב סוללת המכשיר.

אף שיצרנית האייפון נימקה את האטת הביצועים ברצון למנוע את כיבוים הפתאומי של האייפונים, היא ספגה ביקורת קשה על התנהלותה. לקוחות רבים חשו שהחברה נהגה בחוסר שקיפות מקומם, ולא התייחסה לנושא עד שג'ון פול, מייסד חברת חקר הביצועים גרינבנץ', העלה בפוסט שפרסם חשד שאפל פוגעת במכוון בביצועי המכשירים הישנים. חלק מהמשתמשים האשימו את החברה בכך שהיא דוחפת אותם לשדרג באמצעים פסולים, ובארצות הברית (וגם בישראל) הוגשו מספר בקשות לתביעה ייצוגית נגדה. ההאטה נוגעת למכשירי אייפון 6, 6s ו-SE, אך הנושא צף בעיקר כשהתברר שגם אייפון 7 סובל מאותה תופעה.

במכתב ניסתה החברה להסביר את כוונותיה. "מעולם לא עשינו דבר - ולא נעשה דבר - כדי לקצר במכוון את חייו של מוצר אפל, או נפגע בחוויית השימוש כדי לעודד משתמשים לשדרג", נכתב, "המטרה שלנו תמיד היתה ליצור מוצרים שהלקוחות אוהבים. לגרום לכך שהאייפונים יחזיקו מעמד זמן רב ככל האפשר הוא חלק מכך".

בהמשך הסבירה אפל שסוללות נטענות נחלשות עם השנים מסיבות כימיות, והבהירה שוב שכוונתה היתה למנוע כיבוי פתאומי של מכשיריה. "אנחנו לא רוצים שאף לקוח יפספס שיחה או הזדמנות לצלם תמונה, ושייפגע כל מרכיב אחר בחווית השימוש באייפון", נכתב. החברה ציינה שהיא אכן שילבה תוכנת ניהול ביצועים חדשה החל מגרסה 10.2.1 של מערכת ההפעלה iOS, אך כתבה שבשעה שהלקוחות התחילו להתלונן על האטת מכשיריהם, היא לא סברה שהגורם לכך הוא התוכנה - אלא היחלשות הסוללה ובאגים שתוקנו עם הזמן.

זהו צעד נדיר מצד אפל, חברה שלרוב לא נוהגת להתנצל ולהגיב לטענות נגדה מצד לקוחות. זכור במיוחד מייל שכתב מייסדה סטיב ג'ובס ללקוח שהתלונן על בעיות קליטה באייפון 4, ובו טען שהלקוח מחזיק את המכשיר לא נכון. הייתה דרושה ביקורת ציבורית רבה כדי שג'ובס ייאלץ לבסוף להתנצל על הפרשה. טים קוק, המנכ"ל הנוכחי, התנצל ב-2012 על תקלות קשות באפליקציית המפות שהשיקה החברה באותה תקופה. הצעד הנוכחי, ודאי כשהוא מלווה בהורדת מחירים כזו, מעיד כנראה על כך שאפל חוששת מאוד ממשבר אמון.

לגבי ההחלפה בישראל: באיידיגטל טרם פורסם המחיר. בחברה מדגישים כי ״בהמשך להודעת אפל על הוזלת עלות הסוללות, אנו צופים כי בימים הקרובים תגיע הודעה רשמית גם למעבדות המורשות בישראל". עוד הוסיפה החברה כי "סוללות מקוריות של אפל מסופקות אך ורק לשתי המעבדות הרשמיות (אידיגיטל ו dcs) ולחברות הסלולר והן היחידות המורשות ע״י אפל להחליף סוללות. מיד עם הגעת ההודעה מאפל, יפורסמו מחירי הסוללות החדשים גם בישראל״.

לטענת הרשת כי אייסטור לא משווקת סוללות מקוריות נמסר בתגובה: ״כמשווקת רשמית, iStore גאה להיות הראשונה להשיק את השירות ובכך להיות הבית של כלל משתמשי Apple בישראל. iStore מתחייבת בפני קהל לקוחותיה שכל המוצרים הנמכרים תחת המותג Apple הנם מקוריים במאת האחוזים. ההחלפה תעשה במעבדות בסניפים- דבר שיאפשר להעניק שירות בזמני טיפול קצרים״.

נציין כי מחיר החלפת סוללה בשגרה עשוי להגיע לכ-400 שקלים.