בניגוד לסלוגן האגדי, לנייק לא ממש פשוט "לעשות את זה"

מכירות ענקית ציוד הספורט בעולם פורחות, אך נייק עדיין מחפשת מענה לבעיות בשוק הכי גדול שלה - צפון אמריקה

נייק /   צילום: רויטרס - Lucy Nicholson
נייק / צילום: רויטרס - Lucy Nicholson

כשדיווח על התוצאות לרבעון הפיסקאלי השני ל-2018 של חברת מוצרי הספורט נייק (NKE), ביום חמישי 21.12, דיבר המנכ"ל מארק פרקר על "שחרור זרם חסר מעצורים של חדשנות, בהיקף שהתעשייה שלנו מעולם לא ראתה".

הבעיה היא שדיבורים כאלה אולי כבר לא יספיקו להרגיע את בעלי המניות. מניית נייקי  איבדה 6% בבוקר שלמחרת, ל-61.27 דולר, לפני שהתאוששה ל-63.3 דולר (מאז לא היה מסחר לרגל פגרת חג המולד).

למרות שנייק (או נייקי) דיווחה על רווח של 46 סנט למניה ברבעון העסקים השני שלה, והיכתה בכך את ציפיות האנליסטים ל-40 סנט, הרווח הכולל ירד ב-9% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2016 ל-767 מיליון דולר. שולי הרווח הגולמי התכווצו, והוצאות השיווק והניהול עלו. ההכנסות הסתכמו ב-8.6 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 5%.

יותר ממחצית מהכנסות נייק, וחלק גדול אף יותר מהצמיחה של הכנסות אלה, באו מחוץ לצפון אמריקה. החברה אומרת שהצמיחה במכירות ביבשות אחרות תתרום 75% מהצמיחה המצרפית במכירות בחמש השנים הקרובות.

נייק מתמקדת במיוחד בסין, השוק השלישי בגודלו שלה אחרי צפון אמריקה ואירופה, המזרח התיכון ואפריקה. ההכנסות בסין עלו ב-16% ברבעון ל-1.2 מיליארד דולר. באירופה, המזרח התיכון ואפריקה הן עלו ב-19% ל-2.1 מיליארד דולר.

אבל העסקים של נייק בארה"ב נשארו גדולים, והשוק האמריקאי הוא גם אתגר גדל והולך. ביום המשקיעים שלה באוקטובר, שרטטה נייק מסלול צמיחה רב-שנתי בכל העולם, אבל לא ברור שהיא יכולה למלא את הפער בין היכן שהיא נמצאת להיכן שהיא אומרת שתהיה.

הבעיות במגרש הביתי
 הבעיות במגרש הביתי

"המשקיעים ממתינים לניצחון של הטווח הרחוק, אבל תגיע נקודה שבה צריך לראות באמת את התוצאות הללו", אמר סיימון סיגל, אנליסט קמעונות בנומורה סקיוריטיז.

חברה שפעם לא הייתה יכולה לטעות מצויה במיצר צר. נייק היכתה את קונצנזוס התחזיות של וול סטריט בכל אחד מעשרת הדוחות הרבעוניים האחרונים, בממוצע של 16%, אבל המניה עדיין ירדה משמעותית בשש מהפעמים הללו.

נייק מעודדת אמון ואמונה בה, ומשקיעים רוצים להאמין - אבל אם היא לא תתחיל לספק את הסחורה, האמון הזה עלול להתפוגג עוד יותר.