הבנקים על הצעת סיידוף: "צריך שיפור מהותי ברכיב המזומן"

לפי הערכות נתי סיידוף לא צפוי לשפר דרמטית את רכיב המזומן בעסקה, העומד על כ-370 מיליון שקל ■ הצדדים אמורים להיפגש מחר בניסיון להתקדם בכל זאת לעבר עסקה

נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי
נתי סיידוף / צילום: אבי שאולי

סימני שאלה סביב הסיכוי שהעסקה למכירת יורוקום לנתי סיידוף תצא לפועל. הבנקים בחנו לעומק בימים האחרונים את המתווה שהגיש להם סיידוף לרכישת השליטה ביורוקום, בעלת השליטה בחברת בזק. לדברי גורמים במערכת הבנקאית, מתווה העסקה הנוכחי, הכולל הזרמה מיידית של כ-370 מיליון שקל כפירעון לבנקים, אינו אטרקטיבי מספיק.

"אם בוחנים אלטרנטיבות אחרות כמו מכירת נכסים שונים של יורוקום בנפרד, הן עשויות להיות עדיפות על פני ההצעה של סיידוף", אומר גורם במערכת הבנקאית. כמו כן, בשבועות האחרונים קיבלו הבנקים פניות מגופים נוספים שהתעניינו ברכישה בהן שתי קרנות אמריקאיות. מחר הצדדים אמורים להיפגש שוב ולנסות להתקדם בכל זאת לקראת עסקה.

נזכיר כי מקורבי סיידוף גם אמרו בשבוע שעבר ל"גלובס" כי אין בכוונתו להיכנס להליך התמחרות ממושך, כשם שחווה באפריקה ישראל - תהליך ארוך שבסופו מוטי בן משה רכש את השליטה בחברה. על כן, לפי הערכות, בתוך זמן קצר יחסית נדע האם הצדדים מתקדמים לקראת עסקה או שסיידוף יחליט להמשיך הלאה.

הסוגיה המרכזית, לפחות מבחינת חלק מהבנקים, היא רכיב המזומן. סך החוב של יורוקום (ללא חברות-בנות ויורוקום נדל"ן) עומד על קרוב למיליארד שקל, כאשר לפי ההסכם מעל שליש ממנו אמור להיפרע מיד עם העסקה. סכום נוסף של 350-400 מיליון שקל אמור להיפרס, ועוד סכום דומה אמור להיפרע על סמך רווחים עתידיים וללא לוח סילוקין מחייב.

סיידוף אמנם פתוח למו"מ, מעוניין לקדם את העסקה, מראה רצינות, ואף הפקיד דמי רצינות של 5 מיליון דולר. יחד עם זאת, ההערכות הן שקיים סיכוי נמוך שיסכים לשפר דרמטית את רכיב המזומן בעסקה.

הסיבה לכך היא שהרווחיות בעסקה לרכישת יורוקום מורכבת. מצד אחד, קיימת הזדמנות לרכישת את קבוצת התקשורת הגדולה בישראל בסכום נמוך יחסית. מצד שני, ייקח זמן רב עד שסיידוף ייהנה מדיבידנד מרכישת יורוקום, שכן הדיבידנד "נתקע" במעלה הפירימידה שמאפיינת את השליטה בבזק, וב-7 השנים מאז יורוקום של שאול אלוביץ' רכשה את בזק, לא הגיע כלל דיבידנד אליה. התוצאה היא שהאפסייד המרכזי ברכישת יורוקום הוא עליית ערך המניות של הנכסים השונים, ואולי מימושם בהמש. סיידוף, שביצע בדיקות כבר לפני מספר חודשים לגבי רכישת יורוקום, מודע לכך, ולכן סביר שלא יסכים "לרתק" הון בהיקף גבוה משמעותית לעומת הסכום שהציע במתווה הנוכחי.

מה שעוד מקשה על גיבוש עסקה עם סיידוף הוא שיש צורך באישורם של שלושת הבנקים הנושים - דיסקונט, פועלים והבינלאומי. הבנקים נמצאים במצב שונה בחברה. כך למשל, דיסקונט הוא אמנם הנושה הגדול ביותר עם חוב של כ-600 מיליון שקל, אך גם בעל ביטחונות טובים יותר בדמות חלק ממניות אינטרנט זהב (בעלת השליטה בבזק) ובית יורוקום.

למרות הפערים, הצדדים ינסו בכל זאת לקדם עסקה עד תחילת השבוע הבא, אז יתקיים דיון בבית המשפט בבקשת נושי יורוקום נדל"ן (החברה-אחות) לקבל לידיה את ביטחונותיה הכוללים מניות בחברת חלל - נכס מרכזי של יורוקום תקשורת.