ליאון קופלר בניסיון נוסף להכנסת שותף לסופר פארם

בלעדי: רשת הדראגסטורים סופר פארם צפויה לאשר התקשרות עם בנק ההשקעות רוטשילד, שיאתר רוכש למניות הבנקים לאומי ודיסקונט ■ קופלר מבקש כי המניות יימכרו לרוכש בינלאומי

ליאון קופלר, בעלי רשת סופר-פארם, מנסה להתניע שוב מהלך למכירת מניות בנק לאומי (15%) ודיסקונט (10%) ברשת. ל"גלובס" נודע כי הנהלת סופר-פארם, רשת בהובלת קופלר והמנכ"ל ניצן לביא, נמצאת במגעים מתקדמים עם בנק ההשקעות רוטשילד, לשכירתו כבנקאי שימצא רוכש מתאים למניות המיעוט.

הבנקים מבקשים זה זמן לממש את השקעתם ברשת הדראגסטורים הגדולה בישראל, וזאת כחלק ממדיניות ההשקעות הריאליות שלהן, שלפיה ההשקעה בחברות מתבצעת למספר שנים. בפני סופר פארם עומדים גם לא מעט אתגרים בשוק המקומי ובחו"ל, ומבחינת הבנקים זהו עיתוי טוב לצאת מן ההשקעה שכבר הניבה להם רווחים גבוהים.

כבר לפני כחצי שנה ניהלו קופלר והבנקים מו"מ מתקדם עם הקרן הבינלאומית CVC, שלא צלח לבסוף. CVC הייתה אמורה לרכוש את מניות הבנקים וכן כ-15% ממניות קופלר, ולהגיע להחזקה של 40% מהרשת, בעסקה שאמורה הייתה לשקף לסופר-פארם שווי של כ-1.9 מיליארד שקל. אלא שהעסקה התפוצצה לאחר שהצדדים לא הצליחו להגיע להסכמות על ניהול משותף. בקרן דרשו מעורבות משמעותית בניהול הרשת, ואילו קופלר התנגד לכך. כעת מנסה כאמור קופלר להתניע מחדש את ניסיון המכירה. הוא צפוי לברור היטב את השותף החדש ולוודא, כי יראה עין בעין עימו את ניהול החברה ואת חלוקת הסמכויות.

אתגרים רגולטוריים בפעילות בחו"ל

קופלר מבקש, כי המניות יימכרו לקונה בינלאומי, שיוכל לתת גם ערך אסטרטגי לסופר פארם בפעילותה בחו"ל, שהתרחבותה מתעכבת בשל אתגרים רגולטוריים בפולין ובסין. בפולין מפעילה החברה כ-74 סניפים. לאחרונה נכנס לתוקפו בפולין חוק המגביל פתיחת בתי מרקחת חדשים, מה שבלם את יכולתה להתרחב, אלא על-ידי מיזוגים ורכישות עם רשתות קיימות. בסין מחזיקה סופר פארם עשרה סניפים, והיא ממתינה לשינוי מדיניות ביטוחי הבריאות בבייג'ין, שתאפשר לה מכירת תרופות.

גם בישראל צפויה לסופר פארם תקופה מאתגרת, על רקע כניסתה של שופרסל לענף באמצעות רכישת רשת ניו פארם, ועל רקע ביטול 120 הסדרי הבלעדיות של הרשת עם קניונים ומרכזים מסחריים שבהם פעלה. סופר פארם מפעילה כיום קרוב ל-240 סניפים בארץ ובחו"ל, ומחזור המכירות שלה ב-2016 עמד על כ-4.7 מיליארד שקל.

בנק רוטשילד תיווך בלא מעט עסקאות בשוק המקומי. כך, למשל, הוא ליווה את מכירת כתר פלסטיק לקרן ההשקעות BC Partners, וכן ייעץ לאינטל ברכישת מוביילאיי.

לאומי פרטנרס (זרוע ההשקעות של בנק לאומי) נכנסה להשקעה בסופר פארם כבר לפני כעשור, ורכשה 20% מהמניות לפי שווי חברה של כמיליארד שקל. לאורך השנים מכר לאומי חלק מהמניות, וגם נהנה מדיבידנדים נאים, שלפי הערכות כיסו את ההשקעה המקורית שעשה הבנק ברשת. בנק דיסקונט נכנס להשקעה לפני קרוב לחמש שנים לפי שווי גבוה יותר, של כ-1.4 מיליארד שקל.