מהפכת התשתיות קריטית להמשך הצמיחה המהירה של כלכלת ישראל גם בשנים הבאות

כלכלת ישראל צומחת במהירות. מה הביא את ישראל לקצב צמיחה מרשים כזה, ובעיקר האם הכלכלה בארץ תהיה מסוגלת להמשיך ולהתפתח בקצב דומה גם בשנים הבאות

אני אופטימי ומאמין שנמשיך לרוץ ולמשוך קדימה את המדינה, הודות ליזמים ולאנשי-עסקים שייהנו מתשתיות יעילות ומיכולות מימוניות חדשות. גם שכנינו הפלסטינים ייהנו מהאצת הפיתוח בישראל, ורמת-החיים שלהם תעלה. נקווה שגם עזה תצטרף לתהליך. תנופת פיתוח זו אינה מובנת מאליה. הממשלה השכילה להבין ש"מהפכת התשתיות" היא קריטית להמשך צמיחת וביסוס המשק וכלכלתו, והם משקיעים את המרב לבצע זאת. כך שיש כאן תנופת פיתוח שטרם הייתה כאן

כלכלת ישראל צומחת במהירות. בשנת 2003 עמד התל"ג (תוצר לאומי גולמי) על 17,000 $ לנפש, הרי שבשנת 2017 הוא כבר עומד על 43,000 $ לנפש. מדובר בקצב צמיחה יוצא דופן, שבזכותו מדינת ישראל,שהוקמה רק לפני 70 שנה, עקפה כבר כלכלות גדולות וותיקות יותר.

נשאלת השאלה, מה הביא את ישראל לקצב צמיחה מרשים כזה, ובעיקר - האם כלכלת ישראל מסוגלת להמשיך ולצמוח בקצב דומה גם בשנים הבאות.

אם בוחנים את הסיבות לצמיחה המואצת, והצפי לצמיחה העתידית, אפשר לסמן מספר נקודות מרכזיות:

1. היזמות הישראלית - ישראל היא מדינה יזמית במרב התחומים: Hi-tech, עסקים, הוראה, מוזיקה, מסעדנות, ארכיטקטורה, כתיבה ורפואה. כך היה בתקופות קודמות, וכך קורה בעיקר היום. 2. עצמאות אנרגטית - מציאת הגז בהיקפים עצומים במים הכלכליים של ישראל, תאפשר למדינה עצמאות אנרגטית ושקט כלכלי לשנים הבאות.

3. העולם הדיגיטלי - ישראל כמי שקיימה במשך שנות דור "כלכלת אי" הייתה מוגבלת פיזית וגיאוגרפית מבחינת שיתופי-פעולה עסקיים בינלאומיים. העולם הדיגיטלי, שבו אין למעשה חשיבות קריטית למיקומו הפיזי של העסק, פתח לנו כר נרחב של תעשיות חדשות שלא היו קיימות כאןמ בעבר, ופוטנציאל עסקי וכלכלי ללא גבולות, תרתי משמע.

4. המערכת הבנקאית - על אף שאנו נמצאים רק בתחילתה של תחרות בתחום הבנקאות ובאלטרנטיבות למערכת הבנקאית המסורתית, ניתן כבר לראות שתחרות זו תספק את המנוע הכלכלי והאנרגיה ליזמות הישראלית.

5. תשתיות - ישראל נמצאת בתנופת פיתוח התשתיות שהיו מוזנחות במשך עשרות שנים. מדובר בתשתיות תחבורה, וכן בתשתיות מתחומים שונים נוספים שהן הכרחיות על-מנת להביא לצמיחה משמעותית בכלכלה המקומית: ישראל בונה ותבנה בשנים הבאות שורה ארוכה של פרויקטים, כמו נמלים, כבישים, רכבות, אינטרנט מהיר, שדות תעופה, מערכת מיסוי תחרותית, תשתית ורפורמה בחינוך ועוד. מחלקם אנו נהנים כבר היום, ואת חלקם, כמו בתחומי החינוך, נראה רק בעוד מספר שנים.

עוד בנוגע לנושא התשתיות - אני רואה בכך נושא קריטי להמשך הצמיחה המואצת של הכלכלה המקומית, ובכך אני מרכז את מרב המאמצים. פתיחת הנמל הפרטי הראשון במספנות ישראל הביאה להתייעלות ולתחרות בין הנמלים, לרבות תחרות בקצבי פריקה, במחירים וברמת השירות. למרות השנים המועטות שבהן הנמל פועל ולמרות התחרות העזה מול שני ענקים, כמו נמל חיפה ונמל אשדוד, אנו עדים לתחרות שמספנות ישראל מחולל: תחרות בתחום יבוא הפלדה, יבוא בעלי-חיים ומזון לבעלי-חיים, וכן תחרות בתחומים נוספים שכבר משפיעים על הורדת יוקר המחיה בישראל. לאחרונה הקמנו את חברת סימנט ליבוא מלט, שחוללה תחרות עצומה בתחום המלט, שנשלט על-ידי מונופול. כניסתה של סימנט לפעילות איפשרה והציעה לצרכנים בארץ מגוון רחב של סוגי מלט באיכות גבוהה, תוך העלאת רמת השירות והורדת המחירים. כתוצאה מכך, שוק המלט בישראל נפתח, והלקוחות הקטנים והגדולים נהנים מטכנולוגיות חדשות שלא היו רגילים אליהן עד כה.

יתרה מכך, הייצור המקומי היה מסוגל לספק רק כ-70% מהצריכה, כך שללא כניסה של שחקן משמעותי לתחום, המחסור היה מביא, דווקא בתקופה זו, לזינוק במחירים ולהעלאה נוספת של יוקר המחיה, בעיקר על הזוגות הצעירים. אך המצב כיום הוא הפוך. מחיר הבטון בישראל ירד ב-25%-30%, ולמשק ולציבור הישראלי נחסכו כ-1.7 מיליארד שקל. כך גם פתיחת השוק לתחרות בתחומים נוספים תביא אף היא להורדת עלויות לצרכן הישראלי ולמדינה.

מהפכת התשתיות אינה באה לידי ביטוי בהשלכות רק על השוק המקומי, אלא יש לה השלכות על המרחב כולו. בשנים האחרונות אנו מעורבים גם באזור התעשייה והסחר החופשי שבין ירדן לישראל, אזור שייתן פתרונות לתעשייה הישראלית ויאפשר ליזמים ולאנשי-עסקים ישראלים לפתוח שווקים מזרחה. נמל מספנות ישראל מהווה שער מערבי לירדן, וכבר עתה אנו מעבירים דרכו גרעינים, מזון לבעלי-חיים וברזל.

היות שיש לנו תוכניות גדולות להגדלת הסחר, אנו נהיה זקוקים לרכבת שתחבר את אזור הסחר לרכבת הישראלית. על המדינה להמשיך לפתח את הרכבות לירדן, לאילת ולקריית שמונה, וכן לפתח נמל חדש באילת, שימוקם 10 ק"מ צפונית לאילת, ויהיה קשור ברכבת למרכז הארץ.

תשתית מדהימה זו תיתן ליזמים הישראלים אפשרות לסחור עם המדינות השכנות, ולנצל את יתרון ה-HUB של ישראל במזרח-התיכון. זאת, בד בבד עם פתיחת התחרות בישראל, הורדת המחירים של הסחורות, הקמת אלפי עסקים חדשים, יצירת מקומות עבודה ומשכורות גבוהות יותר.

אני אופטימי. אני מאמין שישראל תתפתח עתה מהר יותר, הודות לכך שיזמים ואנשי-עסקים ישראלים ייהנו בשנים הבאות מתשתיות יעילות שיחד עם יכולות מימוניות חדשות, יאפשרו להם לרוץ מהר יותר ולמשוך קדימה את המדינה. גם שכנינו הפלסטינים ייהנו מהאצת הפיתוח בישראל, ורמת-החיים שלהם תעלה. נקווה שגם עזה תצטרף לתהליך.

תנופת פיתוח זו אינה מובנת מאליה. ממשלת ישראל, ראש-הממשלה בנימין נתניהו, ושר התחבורה ישראל כ"ץ, השכילו להבין ש"מהפכת התשתיות" היא קריטית להמשך צמיחתה וביסוסה של ישראל וכלכלתה, והם משקיעים את כל יכולותיהם לבצע זאת. לזכותם ייאמר, שאנו עדים לתנופת פיתוח שטרם נראתה כמוה בישראל.