ישיבת הבכירים על הרפורמה בחשמל: "הבג"ץ עדיין באוויר"

כחלון ושטייניץ הציגו את עקרונות הרפורמה לרה"מ נתניהו ■ עד היום נתניהו נמנע מלהביע את תמיכתו ברפורמה, שאחד התנאים לקידומה הוא משיכת עתירה לבג"ץ שבכוחה להפוך לפסק דין תקדימי המגביל את זכות השביתה של העובדים במונופולים חיוניים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

הערב הציגו שר האוצר, משה כחלון ושר האנרגיה, יובל שטייניץ, את עקרונות הרפורמה במשק החשמל, שהושגו לפני שבועיים, לרה"מ בנימין נתניהו. בישיבה רבת משתתפים שהסתיימה לפני שעה קלה, לקחו חלק גם כל הגורמים הבכירים שניהלו את המו"מ הארוך בין הצדדים, וביניהם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר רשות החשמל ועוד.

במוקד הפגישה הייתה סוגיית העתירה של המדינה לבג"ץ נגד עובדי חברת החשמל. עד היום נתניהו נמנע מלהביע את תמיכתו ברפורמה שאחד התנאים לקידומה הוא משיכת העתירה מבג"ץ. "נושא הבג"ץ עדיין באוויר, לא התקבלה החלטה בנושא ולכן נקבעה פגישת המשך בין הצדדים. זה היה דיון ענייני", אמר אחד הגורמים המקורבים לדיונים הערב ל"גלובס".

כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס", ראש הממשלה בנימין נתניהו דרש שהצדדים ימשיכו בהליכים משפטיים כדי לקבל פסק דין תקדימי המגביל את זכות השביתה של העובדים במונופולים חיוניים.

"התערבות של ראש הממשלה היא מפתיעה, כנראה שלא מדובר רק בהגבלת זכות השביתה, אלא יש כאן משהו מעבר לזה", כך אמר היום אחד הגורמים הבכירים המעורה בניהול מו"מ על הרפורמה.

במשרד רה"מ מבינים היטב את השלכות החזרה לבג"ץ - הגבלת זכות השביתה במחיר של ויתור על הרפורמה. "מדובר בנושא לאומי רחב בעל השלכות משקיות דרמטיות, כאשר על כף המאזניים מונחות מצד אחד רפורמה חשובה במשק החשמל ומצד שני עצם היכולת של הממשלה להוציא לפועל רפורמות בענפים שונים במשק על מנת ליישם את מדיניותה", נכתב בסיכום פגישה שהוציא מנכ"ל משרד ראש הממשלה לפני כשבועיים לגורמים המנהלים מו"מ מול ההסתדרות והעובדים.

בינתיים צוותי מו"מ האחראים על סגירת הקצוות שנותרו פתוחים במתווה הרפורמה החלו בהליכים ראשוניים לגיבוש ההסכמים הקיבוציים לעובדי חח"י. כזכור, המדינה התחייבה לסגור את כל הנושאים הפתוחים עד אמצע פברואר - 45 ימים לאחר ההכרזה על גיבוש העקרונות של הרפורמה.

אם מתווה הרפורמה הוצג לרה"מ רק הערב, והוא גם טרם נתן את בירכתו ליישומה, הרי שאישור עקרונותיה בממשלה נדחה למועד כלל לא ידוע. במסיבת העיתונאים לפני 10 ימים בה הכריזו השרים כחלון ושטייניץ כי הממשלה תאשר את עקרונות הרפורמה ביום ראשון השבוע, מה שכידוע לא קרה. מהבירור של "גלובס" עולה כי הצעת המחליטים שהייתה אמורה לעלות לדיון עוד לא מוכנה. גם ביום ראשון הבא מתווה הרפורמה לא יעלה לדיון בממשלה עקב הטיסה המתוכננת של ראש הממשלה בנימין נתניהו להודו.