ענקיות הטכנולוגיה מסמנות את העתיד - עוזרים חכמים

עוזרים חכמים שמדברים איתנו ■ עוזרים חכמים שיודעים מה אנחנו רוצים ■ עוזרים חכמים בבית ■ עוזרים חכמים ברכב ■ עוזרים חכמים במקרר ■ מסיבות העיתונאים לקראת תערוכת CES הציגו קו ברור למדי

הרובוטים של lg / צילום: רויטרס
הרובוטים של lg / צילום: רויטרס

יממה לפני פתיחתם הרשמית של שערי CES 2018, תערוכת האלקטרוניקה הגדולה בעולם הנערכת בלאס וגאס, כינסו חברות הטכנולוגיה הגדולות מסיבות עיתונאים שבהם הציגו את חזונן ואת המוצרים שעליהם עמלו. כרגיל, החברות מבטיחות לעשות לנו, הצרכנים, את החיים יעילים ונוחים יותר. הדרך לעשות זאת עוברת מבחינתן בהתבססות על עוזרים חכמים - בין אם הן מפתחות אותם בעצמם, או יוזמות שיתופי פעולה.

לא מדובר רק בעוזרים קוליים שמחכים לפקודתנו באופן פסיבי. מבחינת סמסונג, למשל, הימים שבהם היה עלינו לתת למוצרים פקודות בדרך לחלוף, ובעתיד הקרוב מוצרים יקלטו מה אנחנו רוצים עוד לפני שנבין מה אנחנו באמת רוצים. מסר נוסף שמעבירות כל החברות הוא חיבור הוליסטי בין המוצרים שבהם אנו משתמשים בסביבות שונות: הבית, העבודה, הרכב. במילים אחרות, לא נישאר יתומים מעוזרים חכמים בשום מצב.

מי רוצה שרובוט ישרת אותו

ראשונה להציג את מוצריה הייתה LG , ששמה את הדגש על עולמות הרובוטיקה. העוזרת האישית שלה, קלואי, מבוססת על טכנולוגיית הבינה המלאכותית Deep Thinq שפותחה בשנה שעברה. כעת משכללת LG את הטכנולוגיה כך שתתקשר עם יותר מוצרים, וקלואי, שנראית כרובוט מתוק מצליחה גם לקלוט ולהביע רגשות בעזרת חיישנים המבוססים על מידע שהחברה אספה לאורך שנים מהרגלי הצריכה של צרכניה. במסיבת העיתונאים LG נתקלה במבוכה מסוימת: כשקלואי התבקשה להמחיש את יעילותה, היא העדיפה לשמור על זכות השתיקה. ואולם, יש להניח שהיא מסוגלת בהחלט ליותר.

LG הציגה שבעה רובוטים המבוססים על קלואי, ששלושה מהם משמשים כמשרתים. זו אולי מילה לא פופולרית במיוחד, אבל הם מתבררים כיעילים במקומות ציבוריים דוגמת נמלי תעופה, במרכזי קניות ובבתי מלון. הרובוטים יכולים להגיש את ארוחת הבוקר לאורח, לבצע צ'ק אין או צ'ק אאוט במלון, ובסופרמרקטים - לשמש כקופה דיגיטלית הסורקת מוצרים. מערכת התוכנה שמאחוריהם יכולה להציע מתכונים בהתאם לתכולה שיש לנו במקרר, או להפעיל את מכונת הכביסה באמצעות שירותי הענן של LG. ברכב מסוגלת המערכת לבצע התאמה אישית לפי מצב הנהג, לבחור לו מוזיקה מעוררת אם הוא מנומנם ולכוון אוטומטית את מידת התאורה בתוך המכונית.

מבחינת החברה, 2018 היא שנת מפנה בכל הנוגע לבית חכם ולביטוי הכה אהוב על יצרניות המוצרים האלקטרוניים, שיפור חווית השימוש. שימוש יעיל ברובוטים יכול לבוא לידי ביטוי גם באיתור תקלות עוד לפני שהן משבשות את חיינו, ושיגור הודעה למחלקה הטכנית בדבר התקלה. המערכות הרובוטית מחברות את המקרר החכם של LG ואת הארון החכם שירענן את הבגדים הכלואים בו בטכנולוגיה שהשיקה החברה זה מכבר.

ב-LG סבורים שפלטפורמה פתוחה, כלומר כזו המאפשרת שיתוף פעולה עם חברות אחרות, היא כורח המציאות - גם אם הדבר אינו מאפשר לה לשלוט לחלוטין במוצריה. בדומה ליצרניות רבות משלבת LG את העוזרת החכמה של גוגל בכל מכשירי החשמל הביתיים שלה, ויכולותיה משתכללות מדי שנה. כעת, בזמן הצפייה בטלוויזיה, המערכת יכולה לספק מידע כמו מפות, מזג אוויר, תרגום, אלבומי תמונות רלוונטיים וכן הלאה. כך תוכלו לבקש מידע על פסקול מתוך סרט שבו אתם צופים, או לבדוק במהלך הצפייה מה מזג האוויר בסין, אם זה משהו שאתם אוהבים לעשות משום מה. הדגש על המערכת הפתוחה צפויה להביא לבשורות נוספות במהלך השנה תוך הרחבת שיתופי הפעולה עם גוגל ואמזון.

המקרר, הטלוויזיה ושליח הפיצה

סמסונג, יריבתה הגדולה של LG, לא רוצה שאפילו נתאמץ ונשמיע קול. המקרר שהיא הציגה במסיבת העיתונאים שלה, למשל, יציע לנו מתכון ממה שיש בתוכו על בסיס "אינטואיציה" ולמידת ההעדפות של כל אחד מבני הבית. למעשה, המקרר הוא כבר לא רק מקרר. הוא כולל מסך ענקי, שיכול למשל לשדר את מיטת התינוק אם אתם עוסקים בבישול ושומעים מוזיקת רקע. הוא יכול גם להזכיר לכם לאסוף את הילד מהחוג, ולהכין את המכונית לנסיעה. לחלק מהצרכנים זה כנראה יישמע נוח, לאחרים זה עשוי להישמע כאילו האלגוריתמים יודעים על ההרגלים שלנו קצת יותר מדי.

"השקענו השנה 14 מיליארד דולר במחקר ופיתוח, בעזרת 65 אלף מהנדסים ומעצבים", אמר באירוע טים בקסטר, נשיא סמסונג צפון אמריקה. "הבטחנו עוד ב-2015 שעד סוף העשור כל המוצרים שלנו יתקשרו עם האינטרנט של הדברים, וכיום 90 אחוז מהמסכים שבשימוש הצרכנים, הסמאטרפונים או טאבלטים, כבר מוכנים לכך. סמסונג מוכרת כמעט חצי מיליארד מכשירים מחוברים מדי שנה, והמערכת שלנו פתוחה גם למכשירי iOS (מערכת ההפעלה של אפל). אנחנו מרחיבים את החיבור למערכת אחת גמישה וגדולה שתוכל לאפשר יותר".

המערכת שעליה מדבר בקסטר נקראת Knox, פתרון ותיק של סמסונג, שהשנה הודגשו יכולותיו בתחום הטלוויזיה. המערכת נחלקת לשלושה: תקשורת ללא צורך בכרטיס סים, ענן יעודי שינהל את המכשירים, וכמובן אינטליגנציה מלאכותית. באמצעות חיבור בלוטות' הסמארטפון יעביר למסך אפליקציות כמו פייסבוק, ספוטיפיי או הולו בחיבור דו-כיווני, כך שהטלוויזיה תזכיר לכם שמשחק הכדורגל עומד להתחיל. דרך אותה מערכת המקרר יוכל להראות מה יש בתוכו, ואם כבר עדיף להזמין פיצה. כששליח הפיצה יגיע תראו אותו דרך מסך הטלוויזיה, וכך המעגל ייסגר. גם הרכב יהיה חלק מהמערכת, ויתקשר עם המקרר, מסך הטלוויזיה, וכל חפץ רלוונטי אחר.

בעולמות הרכב יחד עם הרמן, הרכש הטרי יחסית של סמסונג, הבטיחה החברה להציג בעתיד פתרון המבוסס על תקשורת בדור החמישי. הוא יאפשר תקושרת בין מכוניות, רמזורים ותמרורים - עוד מהלך שנועד להכשיר את הקרקע לרכב האוטונומי המתקרב. ויש גם מחשב נייד, למי שממש מתעקש: כמו אסוס (ראו מסגרת), גם לסמסונג יש לפטופ ששוקל פחות מקילוגרם, בשם Pen 9. כמשתמע משמו, הוא מצויד בעט.

הסוכריה של היום, מבחינת סמסונג, מיועדת דווקא לסביבת העבודה. החברה השיקה מסך דיגיטלי בשם Flip לחדר הישיבות. במקום הלוח המחיק הלבן והמוכר, חדרי הישיבות יצוידו במסך דיגיטלי שעליו אפשר להוסיף הערוץ עם העט של סמסונג, או להתחבר לסמארטפונים של העובדים. מלבד העובדה שמדובר בצעצוע חמוד, הוא שם את הדגש על המגמה העולמית, ולפיה תוך שנים ספורות 50% מהעובדים יעבדו מהבית, על פי הערכות. הלוח יאפשר לערוך ישיבות וסיעורי מוחין שכל אחד יראה מכל מקום ויוסיף את הערותיו, בין אם הוא עובד מהבית ובין אם מהמשרד. לנו נותר רק לברך על כך שהלוח לא קורא את המחשבות של העובדים היושבים בדיון.

אוזניות התכשיט של מונסטר / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 אוזניות התכשיט של מונסטר / צילום: מיכל רז חיימוביץ

אוזניות תכשיט ואוזניות למפוזרים

כמו סמסונג, גם פנסוניק שמה דגש על חיבור בין העולם הפיזי לדיגיטלי ועל תחום הרכב. במסיבת העיתונאים שלה חשפה פנסוניק מערכת פקודות קוליות לרכב, שמשלבת בתוכה את אלקסה, העוזרת הווירטואלית של אמזון. ייחודה של המערכת הוא ביכולתה לפעול אופליין, ללא צורך בחיבור לרשת.

"קול הוא הדרך הטבעית לתקשר עם כל העולמות, לא רק בבית אלא גם ברכב", אמר באירוע טום טיילור, סגן נשיא בכיר באמזון. "אלקסה נהיית חכמה יותר ויותר כל יום. היא יודעת כבר לנגן את המוזיקה המותאמת לכל אחד מבני המשפחה, והיא תהיה זמינה בכל מקום - גם במקומות שבהם אין קליטה אינטרנטית. בכל הנוגע לרכב, ברגע שהנהג ייכנס למכונית היא תספק לו סקירה של מזג האוויר, תחשב את מרחק הנסיעה ותספר לנהג כל מה שהוא ירצה לדעת בדרך". פנסוניק, שלה שיתוף פעולה ארוך טווח עם יצרנית הרכב טויוטה, היא בין החברות הראשונות ליישם את הטכנולוגיה הזו, אבל היא לא תהיה היחידה.

גם בקרב יצרנית הרמקולים והאזניות מונסטר הניתוק מהאינטרנט הוא הבשורה, דווקא בעידן הסטרימינג. החברה הציגה בתערוכה שורת רמקולים מעוצבים שמגיבים לפקודה קולית במצב אופליין, כך שהרמקול ישלוף שירים מספוטיפיי או מרשימת השירים בסמארטפון. בנוסף הציגה החברה אוזניות המשלבות את Tile, פתרון חומרה ואפליקציה המסייעים לאתר חפצים אבודים - טכנולוגיה שכבר השתלבה בתחומים כמו איתור מזוודות. לקינוח מספקת מונסטר פתרון לפאשניסטה, בדמות אזניות כפתור אלחוטיות מעוצבות כתכשיט. הן מגיעות בקופסת תכשיטים מהודרת, ומי שתקדם אותן היא הראפרית איגי אזליה.

אוזניות התכשיט של מונסטר / צילום: מיכל רז חיימוביץ
 אוזניות התכשיט של מונסטר / צילום: מיכל רז חיימוביץ