דרעי מחרים את ישיבת הממשלה לאישור התקציב

"אני הולך להעביר את התקציב היום הממשלה", אמר נתניהו היום בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ "נביא תקציב מצוין וחוק הסדרים שישרת את אזרחי ישראל. תוך חודשיים קריאה שנייה ושלישית. אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית"

אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף
אריה דרעי / צילום: שלומי יוסף

ראש הממשלה בנימין נתניהו נאם היום (ה') במליאת הפתיחה של היום השני בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס", הנערכת בבנייני האומה בירושלים. נתניהו התייחס בנאומו לישיבת הממשלה לאישור תקציב המדינה, שאמורה להתחיל בקרוב.

"אני הולך להעביר את התקציב היום הממשלה", אמר נתניהו בוועידה. "נביא תקציב מצוין וחוק הסדרים שישרת את אזרחי ישראל. תוך חודשיים קריאה שנייה ושלישית. אין מדיניות חברתית בלי מדיניות כלכלית . אי אפשר להפריד בין השניים. כאשר מישהו בעד דבר אחד או שניים אני שואל מי משלם".

הצבעה עשויה להתקיים רק הלילה או מחר לפנות בוקר

שרי הממשלה מתכנסים הבוקר לדיון מרתוני על תקציב המדינה לשנת 2019. הדיון צפוי להימשך שעות ארוכות ולפי ההערכה ההצבעה עשויה להתקיים רק הלילה או מחר לפנות בוקר. התקציב, שכולל שורה של תכניות והצעות מחליטים על קיצוצים וגזרות, צפוי לעבור בסופו של דבר ברוב קולות, אך כמיטב המסורת, הדיונים צפויה להיות מלווה במשברים, מחלוקות ועימותים עם חלק משרי הממשלה, שמתנגדים לחלק מהגזרות והקיצוצים שמשרד האוצר מתכנן להשית עליהם. על הפרק: התנגדות השרים גלעד ארדן, מירי רגב, ואופיר אקוניס בשל קיצוץ במשרדיהם, ופשרה המסתמנת מול שר הרווחה חיים כץ בעניין מתווה הנכים.

ספר התקציב לשנת 2019 כולל שורה של גזרות גם במשרדי החוץ, התיירות, הגנת הסביבה, המדע והטכנולוגיה, אך גורמים באוצר העריכו אמש כי מרבית הפערים כבר גושרו בדיונים המקצועיים המקדימים בדרגי הפקידים ויגיעו להסכמות במהלך היום.

11:45 - שר האוצר משה כחלון בדיון התקציב: שר אוצר הוא לא גזבר הוא צריך לקיים את מדיניות הממשלה אנחנו לא סתם לוקחים כסף ומחלקים אלא נותנים לאוכלוסיות שנשכחו הרבה שנים".

11:36 - החל הדיון בממשלה לקראת אישור תקציב 2019. ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח הדיון: "לאחר התייעצויות איתי ועם השרים, שר האוצר מביא הצעת תקציב לחוק ההסדרים. זה תקציב טוב וחוק הסדרים טוב ומצוין. הוא רזה ושרירי ולא מעמיס יותר מדי ומכוון למדיניות שלנו. הממשלה הזו באה לעבוד היא תמשיך לעבוד היטב ביחד עד סוף הקדנציה בנובמבר 2019".

11:33 - שר הפנים אריה דרעי החליט להחרים את ישיבת התקציב, על רקע כוונת האוצר לקצץ במשרדים הנמצאים בידי השרים ממפלגתו.

11:21 - שר התיירות יריב לוין : "התקציב הוא תקציב לשנת 2019 - זה חסר תקדים. זה מלמד לכידות ורצינות של הקואליציה ויאפשר לנו לעבוד עוד שנתיים רצוף".

11:18 - השר להגנת הסביבה זאב אלקין על הכוונה לקצץ בתקציב משרדו: "אתמול בלילה הוסדרו כמה נושאים עם משרד האוצר, בעקבות כוונתו לחרוג ממה שהיה מקובל בעבר לגבי קרן הניקיון של המשרד להגנת הסביבה. זה היה שוד לאור היום. מקווה שהגענו להבנה".

11:15 - שר השיכון יואב גלנט לקראת הדיון בממשלה: "שלושה דברים מנחים אותי בהחלטות על התקציב - דיור לזוגות צעירים ולחיילים משוחררים, והדיור הציבורי למיליון בני אדם - תהיה פה בשורה אמיתית. הדבר השלישי הוא שנוכל ליישב בתקציבים את הגליל הבקעה הנגב ויהודה ושומרון".

11:14 - שרת התרבות והספורט מירי רגב שהביעה אמש התנגדות לתקציב על רקע כוונת האוצר בנוגע לכספי הטוטו, ציינה בפתח הדיון כי הוא צפוי להיות סוער. "הוריתי לאנשים להפסיק כל מו"מ עם האוצר שמשחק משחק מלוכלך ונפגש עם איגודים והוועד האולימפי מאחורי גבינו", אמרה. "אלה שיטות של מאפיה. הכסף הוא לא של האוצר. הטוטו לא הולך לשום מקום הוא נשאר במשרד התרבות והספורט".

11:10 - שר האנרגיה יובל שטייניץ הביע שביעות רצון על התקציב המתגבש. "העברת תקציב זה תמיד אירוע חגיגי", אמר בפתח ישיבת התקציב. "מבחינת משק האנרגיה זה תקציב מצוין, אנחנו מקבלים כלים להמשיך בפיתוח מואץ של משק אנרגיה מודרני".

11:07 - שר הכלכלה אלי כהן לפני ישיבת הממשלה: "הולכות לעבור עלינו שעות אינטנסיביות אבל המטרה שלנו היא להביא תקציב שמעודד צמיחה וכולל רפורמות חשובות, לכן צפויות שעות רבות עד שנגיע לאישור מוסכם. הריטואל של ההתנגדויות ידוע ומוכר, בתחילת הדיון לא תהיה הסכמה ואחרי מספר שעות יגובשו הסכמות. לכל השרים יש שיפורים ותיקונים, כך גם אצלי במשרד, כן אני מציע שנתאזר בסבלנות. בסופו של דבר, התקציב הזה לא כולל גזרות אלא בשורות לכל עם ישראל".

10:39 - ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לדיוני התקציב בנאומו בוועידת גלובס: "שר האוצר כחלון ואני עובדים מצוין יחד, ונביא תקציב מצוין וחוק הסדרים מצוין של ממשלת ישראל שישרת את אזרחי ישראל. תוך חודשיים נעביר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית בכנסת. הדבר הזה נותן יציבות, נותן בסיס לצמיחה, נותן גם בסיס לטפל בצרכים המגוונים בביטחון והחברה בעיקר, וכן בצרכי מדינת ישראל".

10:07 - במהלך הלילה השרים חיים כץ ו משה כחלון שוחחו על הצעת החוק הממשלתית להעלאת קצבאות הנכות וצרכי משרד העבודה והרווחה לתקציב 2019, זאת על רקע כוונת כץ להתנגד לתקציב בשל חוסר הסכמות בנושא מתווה הנכים. בשלב זה מסתמן כי יתגבשו הבנות בעניין.

09:07 - שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הודיע כי יתנגד לתקציב, זאת בשל כוונת האוצר לקצץ בתקציב סל המדע, מיזמים חברתיים שמנגישים את המדע והטכנולוגיה לכל אזרחי ישראל ואת תקציב המחקרים. "הפגיעה בתשתית החיונית ליצירת הדור הבא שימשיך את המובילות של ישראל בתחום היא בלתי מתקבלת על הדעת", אמר.

עוד בטרם החלו הדיונים, שרת התרבות והספורט מירי רגב הודיעה כי היא מתנגדת נחרצות לתוכניות האוצר בעניין הטוטו. "שום הצעה בנושא הטוטו לא תובא לדיון מבלי שאתן לה את הסכמתי", אמרה רגב ותקפה את שר האוצר משה כחלון, במה שעשוי להיות יריית הפתיחה לעימות קולני בין שני השרים היריבים, גם בישיבת הממשלה אתמול: "הספורט הישראלי אינו פרה חולבת, אני מציעה שהאוצר ימצא לו מקור תקציבי אחר לנטו פרויקטים ולנטו פרסום שהאוצר מוביל בחודשים האחרונים".

גם יו"ר ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, עשוי להציג התנגדות נחרצת לחלק מתכניות האוצר שנכללות בתקציב בנוגע לארנונה בנתב"ג, למשרד לשירותי דת ולמשרד הנגב והגליל. השר לביטחון פנים גלעד ארדן הודיע כי יילחם בתכניות האוצר לקיצוץ של 50 מיליון שקלים בתקציב הארוחות לשוטרים וצפוי לנהל משא ומתן תוקפני על תקציב משרדו.

במשרד החוץ מקווים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו, המשמש גם כשר החוץ, ימנע בסופו של דבר את ההצעות של משרד האוצר לצמצם 20% בכוח האדם במטה משרד החוץ וביטול של כ-140 תקנים, וכן סגירה של 22 נציגויות. באוצר אומרים שמדובר בייעול של עבודת המטה ועבודת הממשלה בחו"ל, אבל במשרד החוץ מתריעים כי הקיצוץ יפגע אנושות ביחסי החוץ של ישראל. מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם נפגש אתמול עם ראש הממשלה ודן עמו בנושא, ונתניהו אמר אתמול לסגנית שר החוץ , ציפי חוטובלי , כי "הוא מטפל בזה".