ישראל כץ: "תחבורה יוצרת נדל"ן ומחזקת את הפריפריה"

שר התחבורה בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס": "אנחנו נרשת את גוש דן ונרשת כל המדינה" ■ הבטיח תחנת רכבת ע"ש דונלד טראמפ ■ המשנה למנכ"ל משרד התחבורה: "היציאה מהפקק תתבצע ע"י מעבר למערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית"

"לפני 48 שעות היה הרב רזיאל שבח ז"ל בדרכו הביתה אל אשתו וששת ילדיו", כך פתח ואמר שר היום (ה') התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בבנייני האומה בירושלים. "באותו הזמן חיכו מחבלים פלסטינים במארב, כדי לרצוח את היהודי הראשון שנקרה בדרכם. היהודי הצדיק, מציל החיים, נרצח בדם קר על ידי חיות האדם שרק באו לקחת חיים. נשים ידינו על הרוצח ושולחיו ונמצה איתם את הדין", הבטיח.

"אתמול הגיב שגריר ארצות הברית דיוויד פרידמן לרצח הנתעב, ואמר ש'החמאס תומך ברצח והרשות הפלסטינית מממנת את הרוצחים. אל תשאלו יותר למה אין שלום'", המשיך כץ. "הרשות הפלסטינית הפכה לחבורת רצח בע"מ שמממנת ומעודדת את הטרור הפלסטיני. רק בשנה החולפת מימנה למעלה ממיליארד שקלים מתקציבה למשפחות המחבלים. מציאות זו מחייבת את ישראל לחשיבה מחדש ולקבלת החלטות אסטרטגיות על מהלכים חד צדדים לשינוי המציאות, ובראש ובראשונה מול המציאות האבסורדית בעזה. יוזמת ה'אי-פרדות' מול עזה, אותה אני מוביל בשנים האחרונות, היא אינטרס ישראלי לפחות כמו שהיא אינטרס פלסטיני. הקמת האי מול חוף עזה תיתן לתושבי הרצועה מוצא הומניטרי וכלכלי לעולם, מבלי לסכן את ביטחונה של ישראל. הכוונה היא לבנות אי עם נמל ומתקני תשתית אזרחיים ולחבר אותו לרצועה באמצעות גשר, שעליו תהיה נקודת בידוק. הביטחון בים סביב האי והבידוק בנמל יישארו בידי ישראל, ואילו כוח שיטור בינלאומי יהיה אחראי לסדר הציבורי באי.

"האי, שיהיה בבעלות בינלאומית, לא ישנה את הסטטוס המשפטי הימי של ישראל ואת ההסכמים הקיימים, אבל יאפשר לישראל להשתחרר מכל אחריות למצב האזרחי בעזה. כמו כן, יוזמת האי תחזק את שיתוף הפעולה של ישראל ואת יחסיה עם המדינות באזור ובזירה הבינלאומית שייטלו חלק בפרויקט. בכוונתי לדרוש כי בישיבת הקבינט שתעסוק בנושא עזה תובא הצעת האי-פרדות אותה יזמתי להצבעה והכרעה".

בהמשך דבריו התייחס שר התחבורה לנושא התחבורה והתשתיות ואמר: "ב-8 השנים האחרונות שיניתי את פני המדינה, הוצאתי לדרך את תוכנית נתיבי ישראל, במטרה ברורה -  לחבר את מדינת ישראל לאורכה ולרוחבה ברשת כבישים. יחד עם המחלפים, הגשרים, הרכבות, שדות התעופה והנמלים החדשים. 

"עם כל החלטה שקיבלתי, בכל פרויקט שיצא לדרך, קמו הסקפטיים והסבירו לי למה אני טועה. תיזכרו בכותרות השליליות בתקשורת על רכבת העמק. כל אלו שטענו שהפרויקט לא משתלם. הם אמרו שלא משתלם להוציא כסף בפריפריה. אז אני חשבתי אחרת וראיתי לנגד עיניי את החזון לחזק את הפריפריה ולחבר את הארץ. ושימו לב לנתוני רכבת העמק, למרות טענות הסקפטיים: יותר משני מיליון נוסעים וקיצור זמני הנסיעות מיקנעם, בית שאן ועפולה ללב המפרץ ולתל אביב. ולא רק בהיבט התחבורתי, אני הבנתי אז, מה שאפשר להרגיש היום בכל אזור - תחבורה יוצרת נדל"ן, תחבורה מחזקת את הפריפריה. הביקוש לדירות עולה בצורה משמעותית ואנחנו רואים את זה בצפון, בבית שאן, בעפולה ביקנעם ובמגדל העמק בהיצע ובבניה מאסיבית באזור - כי יש ביקוש.

"התשתיות יצרו ביקוש חסר תקדים. פעילות הרכבת, אשר מחברת את כרמיאל לעכו ולחיפה הופכת את האיזור ליותר פופולרי בקרב משקיעי נדל"ן. גם בדרום השינוי מורגש. בתוך שנתיים מפתיחת תחנת הרכבת בנתיבות, גדל הביקוש פי שניים לדירות צעירים. באיזור באר שבע הגידול ברכישת הדירות נמדד בעלייה של 5% בהתאם לרבעון השני של 2017. ואנחנו ממשיכים. בכל מקום שתוכננו ותוקצבו תשתיות לשכונות חדשות, התשתיות יבוצעו עוד לפני המגורים. במקומות שלא, נאלץ לצערי לבצע באיחור ותוך כדי תנועה".

השר כץ התייחס גם לפרויקט הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים ואמר: "הפרויקט שהוא לא פחות מאשר פרויקט לאומי - הרכבת המהירה מתל אביב לירושלים בעשרים ושמונה דקות בלבד, שבעזרת השם תפתח כבר בפסח הבא, ותגיע בהמשך עד למקום הקדוש ביותר, עד לתחנת הכותל הר הבית שכמו שהודעתי, תקרא על שם הנשיא טראמפ שהכיר בירושלים כבירתה של מדינת ישראל.

"אנחנו ממשיכים לחזק את התחבורה הציבורית על ידי רפורמת מוניות השירות שיוצאת לדרך בקרוב, 117 קווים חדשים ושדרוגם של הקיימים, ולראשונה יוכלו האזרחים לנסוע באמצעות הרב קו וליהנות מהסדרי התנועה המוזלים וההטבות בכרטיס. זאת בנוסף לרפורמה שתיכנס לתוקפה החל מפברואר הקרוב, רפורמת התעריפים הבין עירונית שתאפשר כרטיס יומי משולב ומוזל לכל רחבי הארץ.

"ולא רק שאנחנו מחברים את הפריפריה למרכז, אלא גם מחברים את מדינת ישראל לעולם באוויר - רפורמת "השמיים הפתוחים" שהובלתי, כולכם כל היושבים כאן, זוכרים מול אילו התנגדויות, מחברת את ישראל לעולם וממשיכה לשבור שיאים, עם נתון חסר תקדים: מעל לעשרים מיליון נוסעים בשנת 2017".

כץ המשיך למנות את הישגיו, "באשדוד ובחיפה נבנים לראשונה מזה שבעים שנה שני נמלים חדשים מתחרים שיופעלו על ידי חברות ענק בין לאומיות. הנמלים יצרו מהפכה חברתית דרך הוזלת יוקר המחיה, ייצור אלפי מקומות עבודה עבור האזרחים, יפתחו את התעשייה הישראלית, הם ירחיבו את סל השירותים ויהפכו את ישראל למרכז בינלאומי של תובלה ימית. במרכז הארץ ממשיכות ללא הפסקה העבודות על הרכבת הקלה בגוש דן לאחר 60 שנה שהבטיחו רכבת קלה בתל אביב.

"כשבאתי והחלטתי לפני שנתיים לפוצץ את גשר מעריב ולהוציא לדרך את העבודות, דרשו ממני הסקפטיים לעצור. כששאלתי למה לעצור? הרי הרכבת נחוצה מאוד. ענו לי: חצי מדינה תיחסם, יהיו פקקים מנתניה ועד אשדוד. ואני לא אזכיר הדיבורים על החולדות. גם זה היה. אבל לצילום פיצוץ הגשר, אף אחד לא הגיע, הייתי לבד.

"לסקפטיים השבתי והבטחתי שהפרויקט יוצא לפועל והנה, העבודות מתבצעות ומתקדמות במלוא התנופה. מפת השבחת הנדל"ן העתידית, ואני אומר לכו להשקיע איפה שיהיו תחנות בעתיד, במגורים ומסחר בתל אביב וגוש דן. זה קשור קשר ישיר למקום תחנות הרכבת החדשות".

מבחינת כץ, העבודה רק החלה, "אנחנו נרשת את גוש דן ונרשת כל המדינה. נוציא לדרך את הרכבות לקריית שמונה ולטבריה ועוד פרויקטים רבים נוספים. תקציב משרד התחבורה ל-2019 שיאושר היום בממשלה טומן בתוכו קפיצת מדרגה נוספת בכל הקשור לקידום מיזמי תשתיות ודגש גדול מאוד על קידום והזנקת התחבורה הציבורית. הובלתי מהפכה חסרת תקדים. ניצחתי את הבירוקרטיה ואת הספקנים. את ראשי הוועדים הכוחניים ואת הפוליטיקאים שחברו אליהם, את בעלי האינטרס ואת המונופולים וההון הגדול, ושיניתי את פני המדינה. במדינה של יזמים, גם המנהיגים חייבים לקחת אחריות וליזום. העבודה שלנו היא להציג חזון, להחליט ולבצע. ואנחנו מחויבים לתוצאות. זה הדין וחשבון שאנחנו חייבים לציבור. אין עתיד בצמרת הגבוהה לנבחר ציבור שעסוק רק בפוליטיקה ובדיבורים".

לצדו של כץ, דיבר המשנה למנכ"ל משרד התחבורה קובי בלינשטיין והתייחס גם הוא לנושאי העומסים על הכבישים והתחבורה הציבורית.

"היציאה מהפקק תתבצע על ידי מעבר למערכות הסעת המונים ותחבורה ציבורית", אמר בלינשטיין. "צריך להוציא פיזית את האנשים מהרכבים ולפנות את הכבישים, וזה עוד לפני כניסת התחבורה החכמה. הכיוון נעשה גם תקציבית. אם השנה התקציב בתחבורה ציבורית עבר פעם ראשונה מעבר להשקעה בכבישים, השנה מבצעים 700 מיליון יותר ובשנה הבאה מיליארד שקל יותר.

"מה הארסנל שלנו בתחום הזה? אנחנו מאיצים פרויקטים כמו 'מהיר לעיר', נתיבי תחבורה ציבורית בין עירוניים, ונעודד הרשויות המקומות לדחוף התחבורה הציבורית. זה מאוד קשה, במיוחד לפני בחירות ברשויות המקומיות. אף אחר לא רוצה את הבלגן הזה, אבל חתמנו עם 17 רשויות ונתחיל לבצע ונגביר ב-2018 וגם ב-2019. זה יאפשר נסיעה בתחבורה ציבורית, שתהיה עדיפה על ציר של רכב פרטי. בכל הקשור לרכבת הקלה, הדברים מאושרים ומתוקצבים לתכנון. 92 ק"מ של רכבות קלות וגם בירושלים. זה הפתרון הזמין ביותר למערכות הסעת המונים בתוך הערים. הקו האדום יהיה מוכן ב-2012. יש שבע מכונות מתחת לקרקע וייכנסו עוד שתיים. אנחנו בחלק מהשלבים אפילו מקדימים לוחות הזמנים".

עוד אמר בלינשטיין: "ברכבות הכבדות נמשיך להשקיע. הרכבת המזרחית עם תשע רכבות יוצא לדרך וגם קווי המטרו, הכוונה שב-2019 נצא לסטטוטוריקה, ומכיוון שהנושא הזה מורכב, מחפשים היום דברים איך נוכל להאיץ התכנון ולהקל על יציאה לביצוע. אנחנו בונים גם רשת אוטוסטרדה של אופניים על כבישים ראשיים, הכוונה היא לעודד את ראשי הערים. כל שביל אופניים שיבקשו ויתחבר לאוטוסטרדה אנחנו נממן כדי שאנשים יעזבו את הרכב הפרטי. כבר היום במטרופולין תל אביב יש 10% שמשתמשים בתחבורה לא ממונעת. כל זה אנחנו מעודדים בפרויקט אופנודן. ההשקעה תהיה גדולה ומוטה תחבורה ציבורית וזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו במשרד התחבורה. בכל הקשור לנמלים, גם לשם יוצרים אוטוסטרדה, והכוונה להיות מוכנים עוד לפני שהנמלים יהיו מוכנים".