ישראל נאלצה להחליף שגריר כדי לסגור הבנות עם הירדנים

ההתנצלות היא על הפרשה שהתרחשה בחודש יולי 2017 בה מאבטח ישראלי בשגרירות ירה למוות בשני ירדנים לאחר שאחד מהם דקר אותו במברג ■ השגרירות בירדן תחזור לפעילות במיידי עם שגריר חדש

בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר
בנימין נתניהו, ועידת ישראל לעסקים / צלם: איל יצהר

דובר ממשלת ירדן מוחמד אל מומני אמר הערב שמדינת ישראל התנצלה בפני ירדן על תקרית הירי בשגרירות ישראל בירדן בה נהרגו שני אזרחים ירדנים. במסגרת ההסכמות בין ישראל לירדן, שילבה ישראל גם את סגירת תיק הרג השופט הירדני, אירוע שהתרחש לפני מספר שנים ובמנותק לחלוטין מן המקרה של הקיץ האחרון. 

תזכורת: בסוף חודש יולי 2017 זיו מויאל מאבטח ישראלי במתחם שגרירות ישראל בירדן פתח בירי על צעיר בן 17 שדקר אותו במברג. הוא פגע בצעיר הדוקר ובבעל דירה בה שהה המאבטח, ושני הירדנים נהרגו. המאבטח הוצב בדירה לקראת הכשרתה למגורים של אחד מעובדי השגרירות. אחרי התקרית דרשו הרשויות בירדן לחקור את מויאל הישראלי וישראל התנגדה לכך בטענה שמדובר בתקיפה על רקע לאומני.

הויכוח בין המדינות הוביל לכך שהמאבטח מויאל ושאר הסגל הדיפלומטי התבצרו בשגרירות בעמאן ורק כעבור כיממה ואחרי שראש השב״כ נדב ארגמן יצא לעמאן כדי לטפל במשבר, הועברו המאבטח מויאל והשגרירה הישראלית בירדן עינת שליאן בחזרה לישראל.

ראש הממשלה נתניהו התקשר לברך את שליאן כבר במעבר הגבול ותוך זמן קצר מסר לתקשורת את קובץ האודיו של שיחת הטלפון. למחרת הזמין ללשכתו את שליאן ומויאל כדי לברך אותם אישית ופרסם את קטע הוידאו מלשכתו בו הציג את המבצע כהישג אדיר. הדבר הכעיס את הירדנים, אשר ניצבו בפני דעת קהל זועמת וכעס על שחרור המאבטח הישראלי מבלי לערוך בירור מינימלי האם מדובר באירוע פלילי או טרור.

כעבור שבוע ובעקבות דרישת ירדן, לפיה לא היה מדובר בירי להגנה עצמית אלא באקט פלילי, הודיע משרד החוץ הישראלי שנפתח הליך של בדיקה בנושא. פרקליט המדינה שי ניצן הנחה את הגורמים המשפטיים להעביר לידיו את חומרי הבדיקה. משרד החוץ הירדני הגיש לישראל את תוצרי הבדיקה מן הצד שלהם.

במהלך ששת החודשים האחרונים, מאז האירוע, סירבו הירדנים לאשר לישראל לשלוח את השגרירה שלאין בחזרה לעמאן. אולם הערב, אחרי שככל הנראה ישראל מסרה מסמך התנצלות רשמי והתחייבה לשלם פיצויים למשפחות ההרוגים הירדנים, יתכן שהיחסים הדיפלומטים בין המדינות יחזרו לסדרם.

טרם הוחלט מי יהיה השגריר/ה שיחליף את עינת שלאין, אחת הדיפלומטיות הוותיקות והמוערכות ביותר במשרד החוץ.

ממשרד רה"מ נמסר: "ישראל וירדן הגיעו להסכמה בעקבות האירועים בשגרירות ירדן בתאריך 23 ביולי 2017 ובאירוע בו נהרג השופט הירדני בתאריך 10 במרץ 2014. שגרירות ישראל בירדן תשוב לפעילות מלאה באופן מיידי. הרשויות המוסמכות בישראל ימשיכו בבדיקת החומרים שנאספו ביחס לאירוע ביולי 2017, וצפויות להגיע להחלטה בשבועות הקרובים. ישראל מייחסת חשיבות רבה ליחסים האסטרטגיים עם ירדן והמדינות תפעלנה לקידום שיתוף הפעולה ביניהן ולחיזוק הסכם השלום".