מי מנהל בפועל את המדינה?

מכתב פתוח לראש הממשלה על החזון שלו להפחתת רגולציה ועל המציאות בשטח

רופאים / צילום: שאטרסטוק
רופאים / צילום: שאטרסטוק

אדוני ראש הממשלה, בנימין נתניהו,

צפיתי בנאומך החד והברור בכנס "גלובס" לפני כשבוע וחצי. אני מסכים עם החזון שהצגת לאסטרטגיה הכלכלית של מדינת ישראל ובמרכזה הצורך בכלכלה חופשית שמעודדת תחרות ויוזמה ויצירת סביבה רגולטורית הולמת. התחברתי גם מאוד לדברייך בנושא תחרות וחדשנות, תוך הסתכלות קדימה אל העתיד, בדגש על תחום הבריאות. הדגשת ובצדק את החדשנות בתחום הבריאות הדיגיטלית, תוך שילוב של ביג-דאטה, שהינו ייחודי למדינת ישראל ובעיקר לקופות החולים, ולדיגיטל כתחום מוביל של ישראל כאומת הסטארטאפ ניישן.

בדבריך טענת שתנאי הכרחי הוא שההובלה של היזמות החופשית והחדשנות תהיה בידי גורמי השטח ושתפקיד המדינה הוא לאפשר לגורמים אלו לפעול במינימום ביורוקרטיה ורגולציה.

לצערי, כבוד ראש הממשלה, הלכה למעשה, אנו לא חווים את המציאות כפי שתיארת. ההתמודדות הקשה ביותר שלי הינה עם ביורוקרטיה ממשלתית קשה ורגולציה שהולכת ומחמירה.

אני, כמנכ"ל שאחראי על בריאותם של כרבע מאזרחי ישראל, פועל לשפר את השירות הרפואי, תוך הפחתת ביורוקרטיה מיותרת, שימוש בדיגיטל וברפואה מרחוק לשיפור הרפואה בכלל ובפריפריה בפרט, וקידום שת"פ נרחב עם הקהילה העסקית, היזמית, האקדמית והבינלאומית בארץ ובעולם.

אלא ששיפור איכות הרפואה והנגשתו לכל הארץ מחייבים יצירת תחרות בין קופות החולים.לצערי, קיים פער בין חזונך לבין המציאות בשטח, שבו פקידי ממשלה יוצרים רגולציה וחסמים שמסרבלים תהליכים, מונעים תחרות חופשית ופוגעים ביזמות.

בלב חוק ביטוח בריאות ממלכתי מצויה התחרות בין קופות החולים, כתנאי הכרחי לשיפור שירות לאזרחי המדינה. לפני מספר שבועות, חתמת בכובעך כשר הבריאות על חוזר ממשלתי (מבחני תמיכה), שמשמעותו פגיעה קשה בתחרות זו בין קופות החולים. במסגרת זו, יוטל קנס כספי כבד על קופת חולים בגין מעברים של אזרחים אליה מקופה אחרת, בעוד שהקופה אותה עזב המבוטח תקבל פרס כספי מקביל. כלומר פרס על כישלון במתן שירות וקנס לקופה מצטיינת בשירות.

חוזר זה בא מחסל את התחרות ואף נותן תמריץ שלילי לקופות חולים מסוימות לסגור שירותים, בעיקר בפריפריה. בהיעדר שירות ראוי, יעזבו חלק מן החברים והקופה הנעזבת תקבל על כך פרס. נשמע מופרך והזוי? האם זה מתחבר לחזון שלך על תחרות חופשית, שיפור השרות, הפחתת רגולציה וביורוקרטיה וקידום החדשנות?

את רעיון הקנס לקופה הגה פקיד במשרד האוצר, שסבור כי תחרות בין קופות החולים אינה רצויה למערכת. תפיסה זו מנוגדת לעקרון התחרות החופשית, שפרסת בחזונך ובניגוד גמור לתפיסת הממשלה, שמעוניינת לקדם את התחרות במשק לרבות במשק הבריאות במטרה לשפר את השירות ולהוביל לחדשנות בתחום הרפואה.

הביורוקרטיה לא נעצרת רק פה. אנחנו מקדמים פעילות בתחום החדשנות והרפואה המותאמת אישית, שכוללת הקמת מכון מחקר לביג דאטה וחדשנות והקמת בנק דגימות גנטי חדשני, שאף זכה בפרס על חדשנות ומקוריות. לצערי, גם כאן המציאות טופחת על פנינו, משום שלאחרונה התקבלה טיוטת חוזר ממשלתי - שמהותו עצירת חדשנות ויצירת עודף רגולציה, ביורוקרטיה והעברת מרכז הכובד לממשלה במקום לכוחות היזמיים בשטח. כך חוסמים שת"פ בין המגזר הציבורי והמגזר העסקי - כך מחסלים חדשנות.

זוהי המציאות של ישראל 2018. חזון לחוד ומציאות לחוד. האם בפועל מי שמנהל את המדינה ומוביל את המהלכים הם פקידי המדינה עם תפיסה שונה מראש הממשלה? כראש ממשלה, כמנהיג, כמוביל, כבעל חזון ושאר רוח, בידך ובכוחך לאפשר את השינוי, את מימוש החזון שלך. חזון של כלכלה חופשית ותחרות, חדשנות, בניית אסטרטגיה לחיזוק עוצמת מדינת ישראל. גם בתחום הבריאות יש להנחיל את המדיניות שלך ולתרגמה למציאות - להגביר את התחרות וביטול קנסות למצטיינים, ולהפחית את הרגולציה בתחום החדשנות.

■ הכותב הוא מנכ"ל קופת חולים מכבי.