"שהיית יתר של אוניות תבואה בנמלים השפיעה על מחירי המזון"

יו"ר איגודי יבואני התבואות, אלי סיון: "1.5 מיליארד שקל שולמו על פני עשור" ■ משך השהייה הממוצע של אוניות גרעינים בישראל הוא 6 ימים, גבוה בהרבה בהשוואה לחו"ל

גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר
גוררת ואוניית מטען בנמל אשדוד / צילום: איל יצהר

"בעשור האחרון הגיעו העלויות המיותרות בגין שהיית היתר בנמלים להיקף של למעלה מ- 1.5 מיליארד שקל, והשפיעו בסופו של דבר על מחירי המזון", כך טוען אלי סיון, יו"ר איגוד יבואני התבואות ומוצרי הגרעינים בעקבות הדוח השנתי אותו פרסם האיגוד היום (ב'). מסקר שנכלל בדוח עולה כי זמן השהייה הממוצע של אוניות התבואות וגרעינים בנמלי ישראל עומד על יותר מ-6 ימים. מקורו של נתון הכספי בעבודת מחקר שנעשתה עבור האיגוד על סמך נתוניהן של מאות אוניות תבואה וגרעינים המגיעות לישראל בכל שנה.

לדברי אחד הגורמים בענף חכירת אוניות, העובד באופן קבוע עם הנמלים בחו"ל, נתון זה גבוה משמעותית מזמן השהייה הממוצע של האוניה בנמלים בחו"ל. הסיבה לכך, לדבריו, פשוטה: בחו"ל קיימים הסכמים בין הנמלים לבין האוניה בשיטת "פרס-קנס" שמחייבים את שני הצדדים לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו מראש. הכוונה היא שבעת הגעת האוניה לנמלים בחו"ל, שרובם אגב פרטיים, מתחייב הנמל לזמן פריקה שתלוי בגודל האוניה וסוג הסחורה שהיא מביאה. אם הנמל איחר עליו לשלם קנס לבעלי האונייה - דבר שלא נהוג בישראל. מנגד, גם אונייה שתאחר תשלם לנמל קנס. השיטה הזאת שנהוגה לדברי המקור בהרבה מדינות בעולם, דוגמת טורקיה, יוון, רוסיה ועוד גורמת לשני הצדדים לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו.

באיגוד יבואני התבואות מלינים גם על "אפליה המתמשכת של התבואות ומוצרי הגרעינים מול אוניות המכולה". לדברי נציג האיגוד, אוניות המכולה ממתינות פחות בשל "תור תפעולי" שקיים בנמלים שקובע שאוניות הצובר (מטעני המזון בתפזורת) אחרונות בתור לפריקה.

באיגוד יבואני התבואות ומוצרי גרעינים, שביצעו את הסקר של מספר ימי השהייה, טוענים גם כי ישנן הבעיות היסודיות בתשתיות ובתפעול בנמלים של פריקת מטעני התבואות ומוצרי הגרעינים בפרט. לדברי סיון, "לפערים העצומים בשירות הניתן למטעני התבואות ובהשוואה לאוניות המכולה יש תג מחיר גבוה. כל יום שבו אונייה מצי סוחר זר מתעכבת בנמל, עולה בין אלפי לעשרות אלפי דולרים, בשל קנסות לציי הסוחר בחו"ל ודמי עגינה המשולמים לנמל".

סיון קורא למשרד התחבורה להשית על הנמלים מדדי שירות מחייבים, כמו בכל העולם.

מנמל חיפה נמסר בתגובה: "הדברים שקריים באופן בוטה ועומדים בניגוד מוחלט לנתונים האובייקטיבים של הרגולטור, רשות הספנות והנמלים, המראים שיפור אדיר בתחום המטען הכללי והתפזורת בנמל חיפה, אין בין הנתונים שמביא סיון לבין המציאות דבר וחצי דבר".

תגובת חברת נמל אשדוד: "בזכות מהלכי התייעלות תפעוליים שביצעה החברה בשנת 2017, הציגה החברה שיפור משמעותי במשך שהיית אוניות התבואות בנמל לעומת שנים עברו".

תגובת מספנות ישראל: "הנמל מעוניין להיכנס לתחום פעילות של פריקת גרעינים על ידי הקמת ממגורות מתקדמות בהיבט של קיבולת וקצבי פריקה. ובכך יקוצרו זמני ההמתנה ותיווצר תחרות.אולם לא נוכל לקדם יוזמה זאת מבלי שנסיר קודם את מגבלת 5% (מגבלה זו שהוטלה ב-2007 על הנמל בהיותו הנמל הפרטי הראשון בישראל. בעקבות הקמת הנמלים הפרטיים החדשים בחיפה ואשדוד והפרטת נמל אילת הוגשה בקשה לבג"ץ להסרת מגבלה זו - ס"ג).

"יבוא הגרעינים לארץ מגיע ברובו המכריע לממגורות. היקף הפעילות פריקת גרעינים בנמל מספנות ישראל ביבוא הגרעינים זניח".

ימי שהייה של אוניות
 ימי שהייה של אוניות