בכיר בפייסבוק: לא בטוח שמדיה חברתית טובה לדמוקרטיה

סמיד חאקרברטי, המוגדר כמנהל המוצר של פייסבוק בתחום המעורבות החברתית: "מדיה חברתית במיטבה מאפשרת לנו לבטא את עצמנו ולנקוט פעולה. במירעה, אנשים משתמשים בה כדי להפיץ מידע שגוי ולחבל בדמוקרטיה"

מארק צוקרברג/ צילום: רויטרס Stephen Lam
מארק צוקרברג/ צילום: רויטרס Stephen Lam

פייסבוק ממשיכה להגיב לביקורת הקשה שספגה מאז הבחירות בארה"ב על פגיעתה בדמוקרטיה והפצת חדשות מזויפות. אחרי שבסוף השבוע המנכ"ל מארק צוקרברג הכריז על תוכניתו להגברת מהימנות החדשות בפייסבוק, כעת העלה בכיר בחברה פוסט ארוך המשיב לטענות השונות שנשמעו נגד החברה.

"מדיה חברתית, במיטבה, מאפשרת לנו לבטא את עצמנו ולנקוט פעולה", כותב סמיד חאקרברטי, המוגדר כמנהל המוצר של פייסבוק בתחום המעורבות החברתית. "ואולם במירעה, אנשים משתמשים בה כדי להפיץ מידע שגוי ולחבל בדמוקרטיה. הלוואי שהייתי יכול להבטיח שהיתרונות עולים על החסרונות, אבל איני יכול לעשות זאת. לכן יש לנו חובה מוסרית להבין כיצד משתמשים בטכנולוגיות האלה, ומה אפשר לעשות כדי שקהילות כמו פייסבוק יאפשרו ייצוג ויהיו מתורבתות וראויות לאמון ככל האפשר".

בפוסט מביע הבכיר חרטה על כך שפייסבוק לא הבינה במועד את השפעתה על הדמוקרטיה. "ב-2016 אנחנו בפייסבוק זיהינו הרבה יותר מדי לאט עד כמה שחקנים מסוימים משתמשים לרעה בפלטפורמה שלנו. אנחנו עובדים במסירות כדי לנטרל את הסיכונים האלה כעת".

לדבריו, הלקח שהפיקה פייסבוק מפרשת הפייק ניוז שמקורו ברוסיה הוא שיש להגביר את השקיפות בפלטפורמה. הוא מציג רשימת צעדים שנקטה פייסבוק למאבק בחדשות מזויפות - הפיכת האפשרות לדווח עליהן לקלה יותר, מנגנון בדיקת עובדות והצגת מידע נוסף הקשור לנושאן. הוא התייחס גם לביקורת ולפיה פייסבוק יוצרת "תיבות תהודה" שבהן גולשיה שומעים רק את דעתם, והעריך שהדרך היעילה להתמודד עם המצב היא להציג בפניהם מגוון דעות - לא רק את זו שהם מאמינים בה או את זו המנוגדת לה באופן ישיר.

את הדברים כתב חאקרברטי במסגרת דיון שערכה החברה בבלוג הרשמי שלה בנוגע להשפעת המדיה החברתית על הדמוקרטיה. לצדו לקחו בו חלק קאס ר. ססטיין, פרופסור למשפטים מהרווארד, וקייטי הארבאת', אחראית קשרי ממשל בפייסבוק. את התכנים המלאים אפשר לקרוא כאן.