טראמפ: "אמריקה פירסט. אך אין המשמעות שאמריקה לבד"

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ נואם בכינוס הכלכלה בדאבוס והתייחס לנושאי רגולציה, ביטחון וסחר עולמי ■ "אמריקה פתוחה לביזנס והיא שוב מדינה תחרותית", אמר

טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס
טראמפ בדאבוס / צילום: רויטרס

הנשיא דונלד טראמפ, הנמצא בדאבוס מאתמול בבוקר, נואם בשעה זו (ו') בפני הפורום היוקרתי בשוויץ. קודמיו בתפקיד לא נהגו להתייצב בפורום הזה, וטראמפ - שהיה ביקורתי ביותר כלפי גופים רב-לאומיים בקמפיין שלו לפני שנה ודיבר לרגשות פשוטים של אנשים נגד האליטות העסקיות - החליט להתייצב בשוויץ ולנאום בפני הנוכחים.

המסר המרכזי של נאומו של טראמפ הוא "אמריקה פירסט, אך אין המשמעות של כך שאמריקה לבד". כלומר, טראמפ בנאום כלכלי חשוב (מבחינתו) ממשיך להציג את אמריקה ככוח הכלכלי המוביל בעולם, והוא כנשיאה כמי שידאג ויפעל פנימה לתוך אמריקה, והפעם הוא מוסיף את ה"אבל" - המסר המרכך ולפיו אמריקה לא צריכה להיות לבד.

טראמפ הוצג על הבמה על ידי ראש הפורום, קלאוס שוואב.

בפתח דבריו אמר טראמפ: "אמריקה מקווה לעתיד בו כולם יוכלו לשגשג וילדים יגדלו ללא פחד, עוני ופערים. אנחנו שמחים להיות פה ולדבר בפני מנהיגים ומכל העולם".

לדבריו, "בשנה האחרונה הובלנו בארה״ב מאמצים אדירים בקרב הקהיליות האמריקאיות כדי לקדם את אנשינו לחלום של חיים טובים יותר"

אחרי שנים של סטגנציה, ארה״ב שוב חווה צמיחה כלכלה חזקה. שוק המניות הוסיף עושר עצום. האמון ביצרים, בעסקים הוא מן הגבוה ביותר במשך עשורים. "מאז שנבחרתי, נוספו 2.4 מליון משרות לשוק והמספר עולה כל הזמן. שיעור התעסוקה נמוך אי פעם".

טראמפ התייחס לרפורמת המס שלו ואמר: "הורדנו את מס החברות מ-35% ל-20%. כתוצאה מכך, מיליוני עובדים קיבלו קיצוץ במסים שהם משלמים ברמות של 3,000 דולר. זה מעלה את ההכנסות הפנויות במשקי הבית…

"חברת אפל הודיעה שתכניס את הרווחים שלהם מעסקיהם בחו"ל לתוך המדינה, והם לא היחידים. עכשיו זה הזמן הנכון להביא את העסקים וההשקעות שלכם חזרה לתוך ארה"ב. אנחנו הובלנו הפחתה של בעיות הרגולציה".

טראמפ דיבר גם על קשיי הרגולציה והבירוקרטיה שמוסיפה "מס נוסף" על עסקים. "הימים האלה עוברים", אמר. "אני התחייבתי לחסל את כל הרגולציה המיותרת".

עוד אמר טראמפ שהממשל שלו מייצר אוירה שמעודדת את ה"מקום הנכון לעשיית עסקים, להצמחת הון".

"אני מאמין באמריקה. אני תמיד אשים את אמריקה לפני הכל. כפי שכל מנהיג של מדינתו צריך לעשות בנוגע למדינה שלו. אך אמריקה לבדה לא אומר 'אמריקה לבד'. השגשוג שלנו יצר מקומות עבודה בכל העולם והיצר ליזמות ופיתוחים בארה"ב דוחף גם מדינות אחרות להוביל לחיים משגשגים יותר.

"אנחנו עובדים כדי להוביל רפורמה על מערכת הסחר העולמית, כדי שהיא תהיה מתגמלת עבור אלה 'שעובדים לפי הכללים'. אי אפשר להסכים שמדינות אחדות ינצלו את הכללים ויפעילו אותם נגד האחרים. "הסחר צריך להיות הוגן באופן הדדי. ארה"ב לא תתעלם יותר מפרקטיקות עסקיות לא הוגנות, כמו בתחום זכויות היוצרים ועוד. אלה הן התנהגויות שפוגעות בעובדים ופועלים ועסקים בכל העולם".

טראמפ ציין שארה״ב תאכוף את חוקי הסחר שלה תוך שהיא תתעקש "על סחר הדדי הוגן. כדי שזה יסייע לכל האומות. ארה"ב מוכנה לקיים מו"מ על סחר הוגן עם כל המדינות, כולל מדינות תחת אמנת ה-TPP (מדינות דרום ומרכז ארה"ב) - אנחנו נמשיך עם המו"מ איתן כדי שזה יהיה הוגן כלפינו וגם כלפיהם".

טראמפ התייחס גם לתחום האנרגיה: "אנחנו רוצים להגיע לביטחון אנרגטי בכל העולם. אף מדינה לא צריכה להיות שבויה של פרקטיקות לא הוגנות בתחום האנרגיה".

באשר להשקעות בתחום הבטחון, טראמפ ציין כי הוא מבקש ממדינות ברית להמשיך להשקיע בתחומי הבטחון. "יהגישה שלנו היא שכולם צריכים חלק הוגן בנושא הביטחון". אני פניתי לאו"ם, לאחד את כל המדינות שיכולות לסייע להפוך את צפון קוריאה לנטולת נשק גרעינית".

הוא התייחס גם לאיראן ומאבק בטרור בדברים "ארה"ב מובילה קואליציה רחבה של מדינות שתילחם בארגונים כמו דאע"ש. השתלטנו על השטחים באיזור עיראק וסוריה, אך יש עוד עבודה רבה לעשות בנושא הזה. אנחנו ממשיכים להתאמץ שאפגניסטן לא תשוב להיות מדינת טרור. אני רוצה להודות למדינות המצטרפות אלינו במאמצים האלה, זה לא רק הצלת חיי אזרחיכם, אלא הצלת אנשים בכל העולם".

טראמפ המשיך ודיבר בנושא היחס של ארה״ב לארגונים בינלאומיים. "מדינות ריבוניות צריכות לשתף פעולה למען מטרה משותפות. ולכן ארה״ב משתתפת ופעילה בכל הפורומים הבינלאומיים. אתם שנמצאים פה באולם, מן המובילים בעולמות העסקיים שלכם, יש לכם כוח להוביל שינויים במקומות בהם אתם עובדים ומשפיעים. יש לכם גם אחריות. בואו נקבל כאן החלטה שנשפיע על החלטות שישפרו את החיים של האנשים, יגנו על קהילות ויבנו לאנשים עתיד טוב יותר. זה מה שאנחנו עושים בארה"ב והתוצאות ניכרות באופן משמעותי".

בהמשך בפרק שאלות ותשובות של שוואב, טראמפ התייחס לקשיים שיש לו מול התקשורת. "כאשר הייתי איש עסקים הם תמיד התייחסו אלי יפה מאוד, העיתונאים, אבל כאשר עברתי לפוליטיקה , הכל השתנה והם מדווחים עלי ברוע, בשקרים ובהרבה פייק-ניוז".

טראמפ גם התייחס לרקע האישי שלו ואמר, "אני הנשיא הראשון שמגיע מעולם העסקים, כל הקודמים היו פוליטיקאים מקצועיים או גנרלים. ואני מבין את הראש של העולם העסקי. מכאן מגיע הצורך להוריד את המסים, ולהקל את הרגולציה כדי לאפשר לאנשים לעבוד".

סוף הנאום של טראמפ היה אופטימי וורוד, בגישה חיובית לנוכחים. דבריו נשמעים באופן שונים מאוד מן הנאום הראשון שלו על מצב האומה, מיד אחרי שנבחר לפני שנה. ביום ג' הקרוב ישא טראמפ את הנאום השני שלו על מצב האומה.