עוד דיון על רפורמת התמרוקים בכנסת הסתיים ללא הכרעה

בדיון התעורר ויכוח סביב הסעיף בתקנות לפיו ייאסר יבוא ללא בדיקות של מוצרים "רגישים" המיועדים לנשים בהיריון ולילדים ■ יו"ר ועדת הבריאות, ח"כ אלי אלאלוף: "אותי מעניינת בריאות הציבור לפני הכול. יוקר המחיה הוא בסדר עדיפות שני"

ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי
ח"כ אלי אלאלוף/ צילום: תמר מצפי

עוד דיון סוער בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת בתקנות רפורמת התמרוקים הסתיים היום (ב') ללא הכרעה. בתומו נקבע דיון נוסף בעוד כשבועיים - פרק זמן שאמור לאפשר למשרד הבריאות לבחון מחדש של מספר סעיפים בתקנות, ובראשם ההגדרה לרף גילאי ילדים שבעטיים לא יתאפשר יבוא מוצרים.

במהלך הדיון התעורר ויכוח סביב הסעיף בתקנות לפיו ייאסר יבוא ללא בדיקות של מוצרים "רגישים" המיועדים לנשים בהיריון ולילדים, והשאלה מהו הגיל המינימלי לילד המאפשר שימוש בטוח במוצרים ביבוא מקביל. בדיון עלתה אפשרות לאיסור מוחלט של יבוא מקביל למוצרים לתינוקות, לילדים עד גיל 12 ולנשים מניקות.

על כך אמר בעלי רשת גוד פארם, אדם פרידלר: "אסור לעצור את היבוא המקביל למוצרי תינוקות. היום מכולת קונה מהיבואן הרשמי מוצר לתינוק של מותג ג'ונסון אנד ג'ונסון במחיר שבו אני מוכר לצרכן. איזו סיבה יש לעצור כזה דבר?".

בשיחה עם "גלובס" הוסיף על כך פרידלר: "זה נראה שהתקנות עדיין לא מבושלות". לגבי ההחרגות של תחום התינוקות מתוך התקנות, הוא הוסיף כי "יש תחושה כאילו כופפו ידיים והחליטו לוותר על החרגת התחום הדנטלי ונשאר עם התינוקות".

לדבריו, "מי שהחוק החדש מאפשר לו לחזור להיות בלעדי בקטגוריה, כלומר היבואן הבלעדי, הוא היחיד שנהנה ושיש לו אינטרס. כל השאר רק הנפגעים".

פרידלר הדגיש כי "מדובר במוצרים שכבר למעלה מ-15 שנה מיובאים לישראל ביבוא מקביל ונרכשים על-ידי הורים צעירים. זהו הקהל שמתמודד עם תקופה של הוצאות משמעותיות בגלל הולדת הילד. משאירים לבד בקרב".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הודיע כי המשרד ינסח מחדש סעיף זה. יו"ר הוועדה, ח"כ אלי אלאלוף, הבהיר: " אותי מעניינת בריאות הציבור לפני הכול. יוקר המחיה הוא בסדר עדיפות שני. מה חשוב לך לגבי הבן שלך - בריאות, או שתחסוך גרוש?".

ויכוח נוסף, התנהל בסוגיית המדינות מהן יתאפשר יבוא. יבואנית מותג פרטי, רבקה מזרחי, מחתה בדיון על כך שבתקנות שהגיש משרד הבריאות לאישור הוועדה, מדינת ישראל אינה נכללת ברשימת המדינות "המוכרות" (מדינות אשר על-פי משרד הבריאות מבצעות בדיקות מוצר קפדניות, כך שאם מוצר נבדק בהן הוא יאושר להפצה גם בישראל).

מזרחי טענה: "הרגולציה הזאת חיסלה את המותג שלי. יש לי מפעל בירדן שמייצר רק לצורך שיווק בישראל. החומרים מגיעים מאירופה וקנדה, ויש לי את כל האישורים הנדרשים. מיום כניסת החוק לתוקף אני עבריינית. המוצר מיוצר משנת 1939. למה עד עכשיו זה היה בסדר, להביא אישורים ודוגמאות ולהיות חוקית? למה ממחר אני לא יכולה לעשות את זה?".

לכך התייחסה ראש מינהל טכנולוגיות רפואיות במשרד הבריאות, ד"ר אסנת לוקסמבורג: "מכיוון שהחלטנו שאנחנו מפסיקים לבצע בדיקות בארץ, על-מנת להקל על הביורוקרטיה ולקצר לוחות זמנים. אי-אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה".

בתגובה לוויכוח אמר יו"ר הוועדה, ח"כ אלאלוף, כי "הרפורמה לא מיועדת לחסל עסקים. אין סיבה לשנות מצבים קיימים אם הם עובדים ומועילים. זה לא הוגן. צריך למצוא נוסחה שתאפשר למי שפעל עד כה לפי החוק, להמשיך בכך. אחרת לא אעביר את התקנות".

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, שניסה להרגיע את הרוחות, הוסיף: "יש הוראות מעבר, לפיהן ב-5 השנים הקרובות, מי שמחזיק ב'תיק מוצר' יוכל להמשיך ולשווק בארץ. כעבור 5 שנים, אם ישווק את המותג גם למדינות מאירופה או במדינה 'מוכרת' אחרת, נדע שהמוצר עבר פיקוח על-ידי רגולטור שאני סומך עליו. אני לא יודע לקיים שתי מערכות רגולטריות מקבילות".

בר סימן טוב הבהיר כי מי שמייצר בארץ לא יידרש לשיווק במדינות מוכרות. עוד אמר כי משרד הבריאות יקיים התייעצות אם להרחיב את רשימת המדינות המוכרות, הכוללת כרגע את מדינות האיחוד האירופי, אוסטרליה, איסלנד, ארה"ב, יפן, נורבגיה, ניו-זילנד, קנדה ושווייץ. "יש לי תחושה שגם דרום קוריאה היא מדינה שניתן לסמוך עליה", אמר. "נלמד עוד לגבי מדינות נוספות".

גם נציג אגף התקציבים במשרד האוצר התנגד לתקנות כפי שהוצגו בוועדה, שכן לדבריו, "התקנות החדשות אינן אופטימליות. אני מציע לחברי הכנסת לא לאשר את התקנות, ללא שיפורים. היבוא המקביל צריך להיכנס לתוקף עד מארס 2018, אני לא רואה שום סיבה לדחייה. בנוסף, צריך לאפשר יבוא מקביל גם למוצרים לילדים; גם להורים הצעירים מגיע ליהנות ממחירים נמוכים".

נזכיר כי לפני כחצי שנה משך משרד הבריאות את תקנות רפורמת התמרוקים במהלך דיון של הוועדה, מאחר שלא תאמו את תפישת העולם שניסה לקדם באמצעותן. לאחר משיכת התקנות נסעה משלחת משותפת של המשרד יחד עם משרד הכלכלה לבריסל בבלגיה במטרה לגבש הסכמות סביב התקנות, והייתה ציפייה כי כעת הושגו הסכמות מצד המשרדים בסוגיות הליבה. היום, לאחר הדיון, נראה כי עדיין ישנן מחלוקות רבות שתוקעות מקלות בגלגלי הרפורמה.