חברת החשמל: נפעל מול שותפות תמר להפחתת מחיר הגז

זאת עפ"י ההסכם שנחתם מול חברת החשמל עוד במארס 2012, שהתבסס על מנגנון הצמדה בעייתי, לפיו מחיר הגז יוצמד למדד המחירים האמריקאי בתוספת אחוז אחד ■ בשותפות תמר מכחישים: "בניגוד לפרסום - השותפות בתמר לא מקיימות כל מו"מ על פתיחת החוזה עם חברת החשמל"

חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק
חברת חשמל / צילום: שאטרסטוק

חברת החשמל פועלת מול שותפות תמר במטרה להביא להפחתת מחיר הגז על פי ההסכם הקיים, ובשבוע הבא תתקיים פגישה ראשונה בין הצדדים - כך הודיעה היום (ג') חברת החשמל.

ההסכם שנחתם מול חברת החשמל עוד במארס 2012 התבסס על מנגנון הצמדה בעייתי, לפיו מחיר הגז יוצמד למדד המחירים האמריקאי בתוספת אחוז אחד. בשונה מישראל, האינפלציה בארה"ב עולה בקצב נכבד של כ-2% בשנה, דבר שהוביל להתייקרות מחיר הגז מ-5.042 דולר ליחידת חום, המחיר התחלתי לפני 6 שנים, לכמעט 6 דולר היום.

זאת, לעומת מחירי הגז בשוק שנחתמים היום במחיר נמוך מ-4 דולר ליחידת חום. כמה זה עולה לנו? על פי נתוני גורמים מקצועיים במשק החשמל כל דולר נוסף אותו משלמת חברת החשמל עבור הגז הטבעי מייקר את התעריף בשתי אגורות לקוט"ש. אם נניח צריכה ממוצעת של 16,500 קוט"ש בשנה למשפחה בת 5 נפשות, ההפרש בין 6 דולר ל-4 דולר יסתכם ביותר מ-600 שקלים בשנה.

היועצת המשפטית של חברת החשמל, יעל לביא, אמרה לפני שבועיים בוועידת עסקים לישראל כי ההסכם מול תמר הוא הסכם "עוגן שאפשר גם את כניסת היצרנים הפרטיים לשוק והכניס את הגז למשק. בנוגע להסכם עצמו, חברת החשמל התעקשה על הכנסת הסעיף MFN שהיה אמור להבטיח את המחיר הזול במשק. אך הממונה על ההגבלים העסקים דאז סירב להכניס אותו".

החוזה שנחתם בין חברת החשמל לשותפות תמר הוא הסכם ארוך טווח ל-15 שנים, בו נקבעו שתי נקודות יציאה המאפשרות את פתיחת החוזה והורדת המחיר ב-25% לכל היותר. נקודת הפתיחה הקרובה היא רק בשנת 2021.

"הנהלת החברה נתנה הנחיה חד משמעית לפעול מול שותפות תמר להקדים את מועד הפתיחה של החוזה של מחיר הגז. אנחנו נמצאים היום בהידברות מול השותפים בניסיון להגיע להסכמה לגבי מועד הפתיחה, על פי חוות-דעת מקצועיות יש לנו עילות טובות לפתיחת מחיר בשלב מוקדם יותר, לפני שנת 2021. זו השאיפה שלנו, אנחנו מתכוונים לנקוט בכל האמצעים כדי לפעול להקדמת פתיחת החוזה", כך לביא. 

משותפות תמר נמסר בתגובה: "בניגוד לפרסום - השותפות בתמר לא מקיימות כל מו"מ על פתיחת החוזה עם חברת החשמל. שותפות תמר עומדת בקשר שוטף וקבוע עם כל לקוחותיה ומחויבת לכל החוזים עליהם היא חתומה".