הקלות לחקלאי עוטף עזה בפיצויים על נזקי המצב הביטחוני

שר הביטחון ליברמן: "החקלאים יטופלו מעתה ב'מסלול ירוק' בלי ביורוקרטיה" ■ מס רכוש יפצה במקרה שהיבול היה נמוך בעד 30% מהממוצע הצפוי

אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ
אביגדור ליברמן / צילום: אמיל סלמן, הארץ

שר הביטחון, אביגדור ליברמן הכריז היום (ד') על הקמת מנגנון חדש שיפצה את החקלאים ביישובי עוטף עזה על אבדן הכנסות בעקבות הפסקות עבודה שנכפות עליהם בשל אילוצים ביטחוניים.

בטקס נטיעות שבו השתתף ליברמן לרגל ט"ו בשבט בקיבוץ כפר עזה בדרום הוא אמר כי "החקלאים יטופלו מעתה ב'מסלול ירוק' בלי ביורוקרטיה ובלי הצורך שיוכיחו קשר סיבתי בין הפסקת עבודתם לבין הנזק שנגרם לגידולים החקלאיים". בנוסף, ליברמן הכריז כי משרד הביטחון יכיר במכינה קדם צבאית חדשה ביישוב סופה, שתיקרא על שמו של קצין צה"ל, סגן הדר גולדין, שנהרג במבצע צוק איתן ב 2004.

לדברי ליברמן, "יישובי עוטף עזה נמצאים בעיצומה של תנופת פיתוח וקליטת משפחות חדשות ותפקידנו לתמוך בהם ולחזק את תחושת הביטחון, וגם את הביטחון הכלכלי. זו הסיבה שאישרנו מנגנון פיצוי במסלול ירוק לחקלאים שמעבדים את השדות עד למילימטר האחרון לפני גדר המערכת, ולעתים קרובות הם נאלצים להפסיק את עבודתם בגלל מתיחויות ביטחוניות. אני מקווה שהמסלול החדש שגיבשנו ביחד עם מס רכוש יאפשר לחקלאים לקבל פיצוי מהיר ובצורה אפקטיבית".

על מסלול הפיצוי החדש לחקלאי עוטף עזה המליצה ועדה שמינה ליברמן, בראשות מנכ"ל משרדו האלוף (במיל') אודי אדם, צה"ל, רשות המסים ומשרד החקלאות. הוועדה נתנה את דעתה למצבים שבהם החקלאים באזור נאלצים להפסיק לעתים תכופות את עיבוד שדותיהם בשל אירועים ביטחוניים, כמו גם בעקבות העבודות שמוביל צה"ל להקמת המכשול בגבול הרצועה ופעילויותיו התכופות לסיכול מנהרות טרור שנחפרות מתחומי הרצועה לשטח ישראל.

במסגרת מסלול הפיצויים החדש, בתחילת עונת הגידול יחושב מראש היבול הצפוי לכל דונם והרווח שצפוי לחקלאי על כל קילוגרם ובסוף עונת הגידול, ובהתאם ליבול בפועל, מס רכוש יפצה את החקלאים במקרה שהיבול היה נמוך בעד 30% מהממוצע שהיה צפוי. במקרה שהנזק גדול יותר, החקלאי יוכל לתבוע מהמדינה פיצוי באמצעות המסלולים הרגילים שמציע מס רכוש.

במשרד הביטחון אומרים כי במסגרת המסלול החדש לחקלאי עוטף עזה, אלא לא ידרשו להוכיח נזק ממשי ליבולם בעקבות הפסקות העבודה. תשלום הפיצוי לאותם חקלאים יותנה בכך שבמהלך עונת הגידול יהיו לפחות ארבעה מקרים שבהם יימנעו מהם הכניסות לשטחיהם החקלאיים מסיבות ביטחוניות.

במשרד הביטחון אמרו עוד כי בשלב ראשון המסלול החדש יפעל רק במהלך 2018 ובמידת הצורך יוחלט אם להאריך אותו - וזאת עד להשלמת העבודות להקמת המכשול לאורך הגבול עם עזה.

חשוב לציין כי יישום ההמלצות של הצוות בראשות מנכ"ל משרד הביטחון, טעון באישור מנהל רשות המסים, משה אשר.