רשות החברות מקדמת תוכנית חדשה להנפקת תע"א

בעבר עלו הצעות להנפיק את תע"א, אולם הן התמסמסו, בין היתר בשל המצב הכלכלי הקשה שאליו נקלעה החברה ■ המתווה המתגבש כולל הנפקה בשני שלבים

יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ
יעקב קוינט / צילום: רפי קוץ

רשות החברות הממשלתיות מקדמת תוכנית חדשה להנפקת מניות מיעוט בתעשייה האווירית ומתכוונת להכניס ממהלך זה כ-4.5 מיליארד שקל לקופת המדינה - כך נודע ל"גלובס". את המהלך מוביל מנהל הרשות, יעקב (ינקי) קוינט, ועל פי גורמים שמקורבים לתהליך, המתווה שהוא יגבש להנפקת 40% ממניות תע"א - לפי שווי חברה של כ-11 מיליארד שקל - יוצג לשר האוצר משה כחלון ולשר הביטחון אביגדור ליברמן כבר במהלך השבועות הקרובים.

במשרד האוצר אמרו בהתייחס לדברים כי "המהלך נמצא בשלבים ראשוניים וטרם גובש כל מתווה. לכשיגובש, ביחד עם החברה וביחד עם הגורמים המקצועיים במשרד הביטחון, הוא יוצג לשרים".

התעשייה האווירית היא חברה ביטחונית שנמצאת בבעלות מלאה של המדינה, והצעות להנפקתה הועלו גם בעבר: במשרד האוצר תכננו לבצע הנפקת מניות מיעוט בחברה כבר בשנת 2011, תוך הבטחת השליטה עליה בידי המדינה. על פי תוכנית זו, החברה הייתה אמורה להנפיק כ-40% ממניותיה בשני שלבים, כשהראשון שבהם היה אמור להיעשות כבר במהלך 2012. עם זאת, התוכנית התמסמסה בעקבות המצב הכספי הקשה שאליו נקלעה החברה. מצב זה יוחס בעיקר לירידה בנפח הפעילות בתחומים האזרחיים של תע"א, כמו מכירת מטוסי מנהלים, וזאת בשל ירידות בביקושים לכלים אלה מאז פרוץ המשבר הכלכלי העולמי ב-2008.

גם במהלך 2014 היו ניסיונות להנפיק את החברה, אך שר האוצר כחלון עצר אותה על רקע יחסיו מנהל רשות החברות לשעבר, אורי יוגב.

גורמים המעורים בעבודת המטה שמקיים מנהל קוינט אמרו ל"גלובס" כי על פי המסתמן, גם המתווה המתגבש כולל הנפקה בשני שלבים. הגורמים טענו כי נראה שכעת התנאים בתע"א בשלו ומאפשרים מהלך כזה, שכן החברה עברה בשנה וחצי האחרונות תוכנית הבראה מקיפה, שכוללת צמצום של כ-800 תקנים בחטיבותיה השונות, ועומדת לפני איחוד פעילויות של החטיבות האזרחיות שלה שיפעלו כחטיבה אחת, תוך הפחתה ניכרת בהוצאות מינהלה וכוח אדם. הגורמים הוסיפו כי במסגרת המהלך של רשות החברות, המדינה תנקוט בשורה של צעדים שיבטיחו את יכולתה לפקח על חלק מפעילויות החברה, שכוללות אחזקת קווים אסטרטגיים חיוניים שמוגדרים במערכת הביטחון כ"נכסים הכרחיים לביטחון המדינה".

על פי אותם גורמים, "אין ספק שכניסה של משקיע או משקיעים פרטיים לתעשייה האווירית יטיבו עמה, יובילו להעלאת סטנדרטים, העלאת היעילות ושיפור בשורת הרווח שלה".

התעשייה האווירית סיימה את שנת 2017 עם צבר מכירות של יותר מ-11 מיליארד דולר, שנחשב לצבר המכירות הגבוה ביותר בתולדותיה. זאת, בעיקר בזכות שורה של עסקאות ענק שהחברה חתמה באותה השנה עם משרד ההגנה ההודי, על מכירת מערכות של טילי הגנה מסוג ברק 8 בהיקף כולל של כ-2.5 מיליארד דולר.

במהלך השנה שעברה החברה הציגה נתונים על היקפי התקשרות חסרי תקדים כהגדרתה, בהיקף של כ-4.5 מיליארד דולר עם לקוחות בישראל וברחבי העולם. כ-80% מתוצרת החברה מיועדים ליצוא.

המספרים של התעשייה האווירית.indd 5.5.18
 המספרים של התעשייה האווירית.indd 5.5.18

האוצר מאיץ הפרטת תעש

המהלכים שמקדמת רשות החברות להנפקת התעשייה האווירית נעשים במקביל למהלך אחר שמקדם משרד האוצר בענף התעשיות הביטחוניות - הפרטת התעשייה הצבאית (תעש מערכות): בשבועות האחרונים האיץ החשב הכללי רוני חזקיהו את המו"מ שמתקיים בין המדינה לבין ראשי אלביט מערכות, לקראת רכישה אפשרית של תעש בידי אלביט במחיר שהוערך ב-1.9 מיליארד שקל.

אלביט מערכות היא החברה היחידה שמתמודדת על רכישת תעש וזאת לאחר שמאז שהמדינה פרסמה מכרז למכירת תעש, כ-10 חברות וקבוצות של חברות שהתעניינו ברכישתה פרשו מן ההליך.

גורמים בתעשיות הביטחוניות אמרו ל"גלובס", כי "ניכר שמשרד האוצר להוט לקדם את ההפרטה של תעש, והמגעים שמתקיימים בנושא רציניים מאוד".

במסגרת ההליכים, נציגים מטעם הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין מקיימים בדיקה מקיפה אודות ההשפעה של רכישת תעש בידי אלביט על שוק התעשיות הביטחוניות בישראל.