אחרי גל המעצרים: סעודיה מנסה להרגיע את המשקיעים הזרים

הממלכה פותחת במסע של בקרת נזקים אחרי מעצרם של 350 איש מאליטת העסקים במדינה בנובמבר

מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס
מוחמד בן סלמאן / צילום: רויטרס

ממשלת סעודיה פותחת במסע של בקרת נזקים לאחר שהמעצר המפתיע של אנשי עסקים אמידים הפחיד משקיעים זרים, שהיא זקוקה להם כדי לגוון את כלכלת המדינה ולהנפיק חלק מחברת האנרגיה הגדולה ביותר בעולם.

נסיך הכתר מוחמד בן סלמן מתכנן נסיעה של כמה שבועות לצרפת, בריטניה וארה"ב בהמשך חודש זה, שבה הוא מקווה לעורר את התעניינות המערב במיליארדי דולרים של הזדמנויות עסקיות בממלכה, בין היתר במגזר התעופה/חלל, טכנולוגיית האינטרנט והבידור, לפי מקורות יודעי דבר.

לפי הפקידים הסעודים, הביקורים נועדו לשקם את הדימוי של סעודיה בעיני משקיעים ועסקים אחרי מעצרם של 350 איש מאליטת העסקים במדינה בנובמבר, במה שהממשלה הגדירה כמסע נגד השחיתות.

המדינה זקוקה להון זר כדי להרחיב את הכלכלה מעבר לנפט. במוקד התוכנית עומדת הנפקה חלקית של ערמקו, חברת הנפט הסעודית הענקית, שעשויה להיות ה-IPO (הנפקה ראשונית לציבור) הגדולה שבוצעה אי פעם בעולם.

המשקיעים הזרים חוששים מהעדר השקיפות של המסע נגד השחיתות, שבו נעצר גם איש העסקים המיליארדר הנסיך אל וואליד בן טלאל למשך חודשיים ללא הסבר. רבים אומרים שהחששות צפויים להיימשך.

קשה להשיג נתונים מקיפים על תנועות ההון לסעודיה וממנה, אבל קרנות מניות שמתמקדות בממלכה ספגו פדיונות גדולים אחרי המעצרים של נובמבר, לפי נתוני חברת המעקב EPFR. השנה הקרנות החלו לצבור שוב הון על רקע עליית מחירי הנפט.

"הדאגה הראשונה היא ליציבות", אמר שחזאד חסן, מנהל תיקים בחברת אליאנץ גלובל בלונדון. "במשך שנים, למשפחת המלוכה היה הסכם לא פורמלי איך למשול והכול היה צפוי. אני חושש שמה שקרה הפך את עגלת הפירות".

יורש העצר הסעודי צפוי להיפגש עם ראשת ממשלת בריטניה תרזה מיי ולדון איתה בהנפת ערמקו, בין היתר, לפי המקורות הסעודים. הביקור המתוכנן מראה שהסעודים עדיין בוחנים את האופציות לרישום המניות הבינלאומיות של ערמקו למסחר. הנסיך מוחמד מעדיף את ניו יורק, ואילו שר האנרגיה ויו"ר ערמקו, חאליד אל-פאליח, שישתתף בפגישה בלונדון, מעדיף להנפיק בבורסת לונדון.

תוכניות הביקור בארה"ב עדיין לא הושלמו, אך הנסיך מוחמד צפוי להגיע לוושינגטון בתחילת מארס ולבקר גם בניו יורק ובעמק הסיליקון, לפי כמה מקורות. "זה יהיה רואד שואו של הממלכה כדי להראות הכלכלה שלה פורחת, סביבת העסקים בטוחה, והיא להוטה לקיים יחסי הדוקים עם ארה"ב", אמר בכיר סעודי.

הסעודים ייפגשו גם עם ראשי חברות נפט אמריקאיות, לפי כמה מהמקורות. אבל לממשלת סעודיה יש רשימה ארוכה של מיזמים בתחום האנרגיה שעליהם היא מעוניינת לשוחח עם משקיעים ועם חברות זרים.

ריאד הודיעה שהיא מעוניינת לגייס כ-200 מיליארד דולר מהפרטת נכסי מדינה בשנים הקרובות.