הבית הלבן התייחס לדברי נתניהו על מהלכי סיפוח: "שקר"

הודעות סותרות שפרסם ראש הממשלה על תיאום עם האמריקאים בנוגע מהלכי חקיקה שיובילו לסיפוח ביו"ש, גררו תגובה חריפה ויוצאת דופן מממשל טראמפ: "הדיווחים שארה"ב מקיימת שיחות עם ישראל על תוכנית סיפוח לגדה המערבית - הן שקר"

נתניהו וטראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ
נתניהו וטראמפ בבית הלבן / צילום: אבי אוחיון לע"מ

הבית הלבן הכחיש הערב (ב'), בהודעה מנוסחת בחריפות, שישראל מנהלת מגעים עם ארה"ב על סיפוח התנחלויות בגדה.

בשעות הצהריים יצאה הודעת דובר הליכוד על פיה ראש הממשלה אמר לחברי הכנסת של הליכוד בישיבת הסיעה את הדברים הבאים: "בנושא החלת הריבונות, אני יכול לומר לכם שמזה זמן אני מנהל שיח בנושא מול האמריקאים. שני עקרונות מלווים אותי בנושא הזה: 1. תיאום ככל האפשר מול האמריקאים שהקשר איתם הוא נכס אסטרטגי למדינת ישראל וגם להתיישבות. 2. זו צריכה להיות יוזמה ממשלתית ולא פרטית כי מדובר במהלך היסטורי". ההצהרה של נתניהו עלתה במהרה לכותרות כיוון שמדובר במהלך משמעותי. נתניהו נזהר עד היום מלדבר על נושא הסיפוח באופן פומבי. 

מקורות בוושינגטון אמרו ל"גלובס", כי התבטאות נתניהו עוררה זעם בבית הלבן ובמחלקת המדינה על רקע ביקוריו של שר החוץ האמריקאי, רקס טילרסון, בחמש מדינות במזה"ת: מצרים, ירדן, כוויית, לבנון וטורקיה. הציפיה היא שבחלק מהמדינות האלה ייאלץ טילרסון להתמודד עם השגות על הכרת ממשל טראמפ בירושלים. ידיעות על מגעים כביכול של ארה"ב עם ממשלת ישראל על סיפוח הגדה נתפסות כ"משב נוסף של רוח נגדית", שלא יתרום למסעו של טילרסון, לדברי מקורות אלה. הם ציינו, כי זו הסיבה לנוסח הבוטה של הודעת הבית הלבן.

בסיום פגישתו של טילרסון עם שר החוץ המצרי סמאח שוכרי, הוציאה מחלקת המדינה הודעה, בניסוחים שגרתיים יש לומר, בנושא קידום תהליך השלום. טילרסון אמר שם: "אני חוזר ומדגיש את המחויבות של ממשל טראמפ להשגת שלום בר קיימא, בין ישראל לפלסטינים".

אולם, מאוחר יותר התברר עד כמה הודעת הליכוד בנושא הסיפוח תפסה את האמריקאים בהפתעה. כדי למזער את הסתירות בין עמדת ישראל לבין הכוונות הגלויות של הבית הלבן (להוביל כאן במזרח התיכון את "הדיל האולטימטיבי"), תדרך גורם מדיני בכיר את הכתבים ואמר שנתניהו משוחח זמן רב עם הממשל האמריקאי על האינטרסים הלאומיים של ישראל במסגרת כל הסדר שלום עתידי, וכי ראש הממשלה "לא הציג בפני ארה"ב הצעות סיפוח ספציפיות, וממילא ארה"ב לא הביעה את הסכמתה להצעות. ישראל עדכנה את ארה"ב בנושא ההצעות השונות המועלות בכנסת, וארה"ב הביעה את עמדתה הברורה שהיא מבקשת לקדם את תוכנית השלום של הנשיא טראמפ. עמדתו של רה"מ נתניהו היא שאם הפלסטינים יתמידו בסירובם למו"מ לשלום - ישראל תציג אלטרנטיבות משלה" - כך לפי הגורם.

אך מסתבר שהתדרוך מפיו של הגורם לא סיפק את הבית הלבן. ג'וש רפאל, דובר הבית הלבן שלח הכחשה ברורה לכתבים ישראלים: "הדיווחים שארה"ב מקיימת שיחות עם ישראל על תוכנית סיפוח לגדה המערבית - הן שקר. ארה"ב וישראל מעולם לא דיברו על הצעה כזו, והנשיא נותר ממוקד באופן ישיר בתוכנית שלו לשלום בין הישראלים לפלסטינים".

זמן קצר לפני פרסום הודעת הבית הלבן, ניסה הממשל לברר עם גורמים ישראליים רשמיים מה מסתתר מאחורי דברי רה"מ. בעקבות הבירור, הבהירה לשכת רה"מ, כי נתניהו עדכן את האמריקאים על "יוזמות שעלו בכנסת" (ולא על יוזמה ישראלית רשמית בסוגיה זו). אולם, ההכרזה הנוקבת מהבית הלבן הקדימה את הבהרת הלשכה.

אך האם בכך תסתיים הסאגה? כזכור, מרכז הליכוד העביר החלטה הקוראת לסיפוח ההתנחלויות. חברי הכנסת יואב קיש (ליכוד) ובצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) מקדמים יוזמות חקיקה שונות בשנים האחרונות, ורוב הזמן נתקלים בקשיים לקדמן. פעם אחת מוסבר אי קידום החקיקה בשלהי כהונת הנשיא ברק אובמה, לאחר מכן, בכך שניכנס ממשל חדש ויש לתת לו זמן להתארגן. במוצאי שבת האחרונה נמסר מלשכת ראש הממשלה שהסיבה לאי קידום החקיקה ביום א' האחרון היא המצב המתוח מול סוריה ואיראן.