חולדאי: 10% מהלידות בת"א בשנים האחרונות - של אפריקאים

ראש עיריית ת"א אמר את הדברים ביריד חדשנות אורבנית ■ בין השינויים שחולדאי צופה בעתיד יהיו איסור על נהיגה ושינוי בבנייה: "תם העידן שראשי ערים רוצים דירות 5 חדרים ו-3 שירותים"

רון חולדאי / צילום: איל יצהר
רון חולדאי / צילום: איל יצהר

"בכל העולם יש תנועה גדולה מהכפר לעיר, וכולם מגיעים בסוף אל מרכזי הערים, גם אצלנו. 10% מהלידות בתל-אביב-יפו בשנים האחרונות הם של אפריקאים" - כך אמר הבוקר (ג') ראש עיריית תל-אביב-יפו, רון חולדאי, ביריד חדשנות אורבנית, שמקיים בשעה זו המרכז לשלטון מקומי בגני התערוכה.

חולדאי התייחס בדבריו לאתגר הדמוגרפי שעומד בפני מדינת ישראל, שלדבריו צפויה להכפיל את מסר תושביה עד שנת 2048 ולשלש עצמה עד סוף המאה. "הגידול באוכלוסייה וההגירה לערים מלווה בתופעות של עליית מחירי הדיור ושל רב תרבותיות, כלומר יותר אנשים מרקעים שונים חולקים את אותו מרחב עירוני. מול התופעות האלה, אי אפשר להישאר עם תפיסות עולם של פעם".

"אנחנו עומדים בפני גידול חסר תקדים באוכלוסייה, ואחד הכלים המרכזיים להתמודד עם האתגר הזה הוא השיתופיות, שצריכה להיות תואמת את העידן הדיגיטלי", הוסיף חולדאי. "הכוונה לא לשיתופיות במובן של אידאולוגיה או קיבוץ, אלא אמצעי יעיל להורדת עלויות מחיה מצד אחד, והפחתת ניכור בין אנשים ויצירת קהילות מצד שני. את הניצנים של הכלכלה השיתופית ניתן לזהות היום בפריחה של מיזמים שיתופיים, כמו חללי עבודה שיתופיים כמו WeWork , בפרויקט תל-אופן, יוזמות של שיתופי חניה בין שכנים. התפקיד שלנו זה לזהות את הדברים האלו ולקחת אותם קדימה".

חולדאי התייחס גם לתכנון הדירות בעיר הצפופה, שצפוי גם הוא לעבור שינוי מהותי כבר בשנים הקרובות: "נגמר עידן שכל ראש עיר רוצה בעיר שלו דירת 5 חדרים ו-3 שירותים. הדירות צריכות להיות קטנות יותר, כי אין מקום. בתל-אביב מ"ר בנוי עולה 60 אלף שקל, אבל תחשבו על הבית שלכם. יש בו פינת אוכל גדולה, ופינת אוכל קטנה במטבח. כמה אתם משתמשים בפינת אוכל הגדולה? או כמה אלה שיש להם בבית חדר משחקים משתמשים בו? אז מה יקרה אם נחלוק את הפונקציות האלה עם עוד כמה משפחות והן תהיינה זמינות כשצריך? תחשבו כמה שטח זה. תחשבו כמה בני אדם נוספים ניתן להכיל בתוך עיר באופן הזה. וזה גם לא רק שיתופיות פיזית. המרחב המשותף מפחית ניכור ויוצר קהילות".  

בנושא התחבורה, התייחס חולדאי על הצורך בהפחתת השימוש ברכב פרטי, וביקר את האופן שבו מתייחסים למיזם המכונית האוטונומית של גוגל. "המכונית האוטונומית לא תתרום שום דבר אם נישאר בתפיסה שכל בן אדם צריך להחזיק מכונית", אמר. "ולכן אנחנו צריכים להבין שהמכונית האוטונומית בעתיד היא לא עוד רכב. אני מעריך שעוד 20 שנה אסור יהיה לנהוג, כי יהיה יותר בטוח לנהוג להיכנס לכלי רכב שיעבוד אוטומטית. האמינו לי, טייסים יודעים את זה. עדיף טייס אוטומטי על פני הרגשות של הטייס. מדוע להחזיק רכב פרטי? האוטו לוקח אותי, מוריד אותי, וממשיך לקחת מישהו אחר. תחשבו על היקפי השטח שיתפנה לטובת שירותים ציבוריים במקום חניות ודרכים".

חולדאי טען כי "הדברים האלה לא תאורטיים, וצריכים לבוא לידי ביטוי בחיי היום יום כבר כיום. במתחם מכבי יפו יוקמו ארבעה בנייני מגורים שכולם יהיו דירות להשכרה ומבוססים על חללים משותפים. גם היום, פיזרנו ספריות שיתופיות ברחבי העיר, ויש גם את פרויקט הקח-תן במרכזים הקהילתיים. למה אדם צריך להחזיק מקדחה או אוהל בבית, שאפשר להשאיל מהמרכז הקהילתי פעם פעמיים בשנה כשצריך, ולהחזיר? גם בניין העירייה הופך אחרי שעות העבודה לג'ימבורי לילדים, לריקועי עם למבוגרים, לסדנאות יוגה, ואפילו הלשכה שלי הופכת מעת לעת למרכז קונצרטים".