ראש מ' הרכש הביטחוני: חסכנו 43 מיליון שקל הודות לתחרות

אבי דדון: נצמצם את מספר העסקאות ללא מכרז ■ בשנת 2017 ביצע משרד הביטחון יותר מ-2,000 עסקאות עם חברות שהוגדרו כ"ספק יחיד" ■ הרכש מישובים בקו העימות עלה ב-15%

ראש מנה"ר אבי דדון /  צילום: משרד הביטחון
ראש מנה"ר אבי דדון / צילום: משרד הביטחון

"רוב עסקאות הספק היחיד שמקיים משרד הביטחון - מתקיימות בשל דרישות של ספקים מחו"ל, להתקשר עם חברות ספציפיות בישראל", כך אמר ל"גלובס" ראש מינהל הרכש במשרד הביטחון, אבי דדון. לדבריו, ב-2017 מינהל הרכש קיים יותר מ-2,000 התקשרויות עם חברות שנהנות ממעמד של "ספק יחיד".

בחודשים האחרונים נמתחת כלפי משרד הביטחון ביקורת אודות התקשרויותיה עם חברות שמקבלות מעמד של ספק יחיד וזאת, מבלי לפרסם לקראת התקשרויות אלה מכרזים סדורים: "אנחנו פועלים להפחתת התקשרויות מסוג זה ומנהלים מהלכים מול החברות הזרות במטרה שיסמיכו עוד חברות ישראליות שיספקו לנו שירותים הקשורים לתחזוקה של מערכות שאנחנו רוכשים בחו"ל", אמר דדון.

היום (ג') פרסם מנהל הרכש את היקף הרכש הביטחוני שעשה במשק הישראלי במהלך 2017. מהנתונים עולה כי אשתקד הוא רכש מחברות ישראליות בהיקף של כ-11.2 מיליארד שקל; הוציא כ-28 אלף הזמנות לחברות ישראליות; פרסם כ-7,000 מכרזים והזמין תוצרת מכ-3,850 ספקים - 700 מהם פועלים באזורי עדיפות לאומי וקו עימות. במשרד הביטחון אמרו היום כי מדובר בעלייה של 15% בהיקף הרכש מיישובי קו עימות ביחס לשנת 2016. עוד עולה מהנתונים שפרסם היום משרד הביטחון, כי אשתקד הסתכם צבר ההזמנות לשנים הבאות מחברות ישראליות בכ-43 מיליארד שקל.

שר הביטחון, אביגדור ליברמן, התייחס לעלייה בהיקף הרכש מחברות שפועלות בפריפריה וביישובי קו עימות ואמר כי "בשנה הקרובה נעמיק עוד יותר את פעילותינו בתחום זה, כדי להביא עוד הזמנות, עוד מפעלים ועוד מפעלים ביטחוניים ליישובים שבצפון ובדרום הארץ".

37% מסך הרכש הביטחוני אשתקד נעשה מ-10 חברות וגופים שמובילים רשימה של כ-3,850 ספקים. בראש הרשימה נמצאת חברת תעש מערכות, שנמצאת בהליכי הפרטה מתקדמים תוך ניסיון של המדינה למכור אותה לאלביט מערכות. זאת, בין השאר על רקע התחייבות מן העבר של משרד הביטחון לרכש שנתי קבוע של תחמושת מתעש.

גם שאר החברות הביטחוניות הגדולות, אלביט מערכות, התעשייה האווירית ורפאל מערכות לחימה נמצאות ברשימת עשר הספקיות הגדולות של משרד הביטחון. באותה רשימה נמצאת גם האוניברסיטה העברית בירושלים, שקיימה אשתקד שורה של התקשרויות עם מנה"ר בהיקף כולל של כ-180 מיליון שקל - במסגרת תוכניות לימודים למשרתים בצה"ל ולבעלי תפקידים בכוחות הביטחון.

לפי נתוני משרד הביטחון, 3.77 מיליארד שקל מכלל הרכש הביטחוני בארץ התקיים בשנה שעברה בתחום היבשה; 1.1 מיליארד שקל עבור אוויר וים; 2.3 מיליארד שקל למערכות תקשוב ומודיעין; 1.8 מיליארד שקל הוצאו לרכש לוגיסטי רב זרועי ועוד 1.6 מיליארד שקל הוצאו עבור הרכשת שירותים.

לדברי דדון, "אנחנו נוקטים במהלכים להוזלת הרכש הביטחוני במסגרת המכרזים הדינמיים שאנו מפרסמים באופן שוטף, כך שאנו חושפים ספקים רלוונטיים להליכי מכרז מקוונים, הם נחשפים להצעה העדכנית הזולה ביותר ומוזמנים להתחרות בה. בזכות המנגנון הזה חסכנו בשנה שעברה 43 מיליון שקל", אמר.

הוא העריך כי היקף הרכש הביטחוני במהלך 2018 יישאר ברמה שדומה לזו של אשתקד, זאת על רקע התוכנית הרב שנתית שעל פיה פועל צה"ל המכונה "תר"ש גדעון", המבטיחה יציבות תקציבית ותכנון הוצאות במתווה רב-שנתי. דדון הוסיף וציין כי במהלך השנה הקרובה מנה"ר יפתח את הרכש הביטחוני גם מחברות קטנות ובינוניות וזאת תוך הרחבת הנגישות שלהן למכרזים שמפרסם משרד הביטחון.