עסקים כרגיל: נתניהו ממשיך בלו"ז, והשרים סרים למרותו

הלו"ז של נתניהו לא משתנה למרות החקירות ■ מרבית השרים פתחו בדיאטת תגובות, אך ניתן להבין שחלקם רואים את קצה הדרך ■ וגם: השרה מירי רגב בתיאום מדהים עם מגיבי הפייסבוק ■ פרשנות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

ראש הממשלה בנימין נתניהו הפגין השבוע שליטה מלאה בלוחות הזמנים ותיפקוד מלא ופעלתני - לפחות כלפי חוץ. ביום רביעי בלילה, פגשתי באקראי את שר התיירות יריב לוין והוא סיפר לי כיצד נתניהו ממשיך במלוא העוז בפעילותו הרגילה. הוא אמר שישב לידו בישיבות בימים האחרונים, ושהוא "מפוקס, ממוקד, עוסק בענייני המדינה, מדהים לראות אותו מתפקד כך במצב הזה".

אמנם בוטלו לראש הממשלה שתי פגישות, האחת עם מנהיגים אוונגליסטים והשנייה עם משלחת של מחוקקים משתי המפלגות (Bi-partisan) מארה"ב. הפגישה השנייה הועברה ליום ה' והתקיימה בשעות הצהריים. לו"ז ראש הממשלה מלא ממילא וגם בימי שגרה מבטלים ומזיזים פגישות. זה קורה.

ביום ד' בערב הופיע נתניהו בפני ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים, אירוע של ראשי קהילות ארה"ב המתקיים מדי שנה במלון ענבל בירושלים. זהו גוף גג לכ-50 ארגונים יהודיים ומי שמוביל אותו זה שנים ארוכות, מלקולם הונליין, מוכר אישית היטב לראש הממשלה. גם בוועידה הזו נשא נתניהו נאום בנושא יחסי החוץ של ישראל, וסקר בפני הבאים את הקשרים העסקיים הנרקמים, את נסיעותיו הרבות ברחבי העולם ואת הקשרים המצוינים עם הבית הלבן של דונלד טראמפ.

במוצאי השבת הבאה, ה-3 במארס, אמור נתניהו להמריא לכינוס השנתי של ועידת איפא"ק, וגם במקרה הזה, כמו בכל שנה (כמעט) ב-9 השנים האחרונות, הוא ינאם בפני כ-15 אלף פעילים יהודים במרכז הכנסים בוושינגטון. יום למחרת, ה-6 במארס, ייפגש נתניהו עם הנשיא טראמפ בבית הלבן; והפעם, החליט נתניהו, הוא יישאר בוושינגטון כשבוע רצוף וינחת בישראל ביום שישי ה-9 במארס אחרי שבוע עבודה מלא בבירת ארה"ב.

עסקים כרגיל, יומן פגישות מלא ואפילו מידה מסוימת של שאננות בהחלטה שלו להיעדר מישראל למשך שבוע שלם, כאשר מצעד הנחקרים והמתושאלים ומספרי התיקים מטפסים מיום ליום.

מירי רגב היישר מהפייסבוק

גם שגרת התגובות הנחרצות של שרת התרבות מירי רגב ממשיכה. ביום ד' היא הודיעה מעל בימת הכנסת שהיא ממתינה ומחכה כבר לתיק 7000 ובו פרשיית "חשדות חמורים נגד הגננת שושנה, גננת שנתנה לנתניהו לכאורה עוגייה מהסייעת במסיבת הסיום של הגן... ברגעים אלה חוקרים האם בשל כך, היא נשארה הגננת עד היום. מחר מן הסתם, יפורסם תצלום גדול של נתניהו והעוגייה בעמוד הראשון של העיתונים". אך הקהל במליאת הכנסת, שרים וחברי כנסת, לא צחקו בפה מלא. יש כאלה שהדברים כבר נראים להם מספיק חמורים כך שצריך להפסיק עם הזלזול והאמירות הבוטות כלפי רשויות החוק.

גולשים זריזים זיהו מיד שבדיחת ה"נעצרה הגננת של בנימין נתניהו בחשד שידעה שהוא קיבל עוגייה מהסייעת" מופיעה ברשתות החברתיות בנוסח לעיל החל מה-20 בפברואר, יותר מיממה לפני נאומה של השרה רגב. כל מיני יוזרים (חשבונות) חלקם מזוהים כאנשים ואחרים נחזים להיות יוזרים פיקטיביים, צייצו או כתבו את המשפט הזה בדיוק, מילה במילה, ברשתות.

קוראי הכתבה הזו יכולים לשלב את המשפט שלעיל בשורת החיפוש בפייסבוק שלהם, ולגלות עשרות חשבונות שכתבו זאת החל מהשעה 9:00 בבוקר ביום שלישי השבוע. הודעת השרה מירי רגב מעל בימת הכנסת, אם כן, תואמה באופן כלשהו עם הפעלת חשבונות מרובים בפייסבוק.

רשתות חברתיות
 רשתות חברתיות

שרי הממשלה בדיאטת תגובות

ביממה שאחרי פרסום סיכום הראיות בתיקי החשדות 1000 (המתנות) ו-2000 (נתניהו-מוזס) שלפו כמעט כל השרים וחברי הכנסת של הליכוד הודעות תמיכה בראש הממשלה. חלקם, רגב ונאוה בוקר, אף ציינו שנתניהו יכול להמשיך בתפקוד מלא עד לסופו של המשפט הפלילי, אם אכן יהיה כתב אישום ומשפט. אחרים פשוט הפגינו אחוות ליכוד. אך תופעת התמיכה הרחבה הזו, באמצעות הודעות טקסט כתובות, לא חזרה על עצמה מאז יום ראשון האחרון, עת התפוצצה פרשה 4000.

למן הרגע שפרשת תיק 4000 פרצה במלוא עוזה, לא ניתן לקבל התייחסות כתובה או משודרת של שרי הליכוד. למעט לוין ורגב כאמור לעיל, השרים זאב אלקין, גלעד ארדן, ישראל כ"ץ, חיים כץ, גילה גמליאל ויובל שטייניץ עושים דיאטת תגובות. שפתיים קמוצות ומצב רוח חרישי. הם ממשיכים שלא לומר דבר.

מי שמנסה לדלות מידע ופרטים בשיחות רקע עמוקות וסודיות, יכול להבין שרבים רואים את קצה הדרך. להבנתם, גם אם עבירות השוחד יוסרו מעל לראשו של ראש הממשלה, מצב עבירות הפרת האמונים שבהן הוא חשוד חמור דיו, והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לא יוכל להימנע מלהעמידו לדין. אך השרים לא מסוגלים עדיין לפענח כיצד יתגלגל התהליך, והם ממשיכים להיות זהירים מלהביע עמדה פומבית, פן הם יהיו הבאים שיזכו לכינוי "שטינקר" או "בוגד" על ידי אחד מחבריהם לסיעה.