נאום האני מאמין של תשובה: מציאת נפט, התפלת מים ותיירות

יצחק תשובה קיבל פרס מפעל חיים בכנס המכון לאנרגיה וסביבה ■ בנאומו ציין את תוכניותיו השאפתניות לשנים הקרובות בנושא האנרגיה והתשתיות

יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן
יצחק תשובה / צילום ארכיון: גיל יוחנן

"הסכם יצוא הגז למצרים הוא בשורה אדירה לישראל" - כך אמר בעל השליטה בקבוצת דלקיצחק תשובה, בעת קבלת פרס מפעל חיים מהמכון הישראלי לאנרגיה וסביבה, בכנס השנתי של הארגון. בהתייחסו להסכם הגז שנחתם בשבוע שעבר בין קבוצת דלק ונובל לחברת דולפינוס המצרית אמר תשובה כי "מחתימת הסכם זה מצרים הופכת למרכז אנרגיה אזורי לייצוא גז לעולם כולו מאחר ויש ברשותה מתקני LNG לייצוא גז נוזלי". יחד עם זאת הוסיף כי "הגז שנרכש נכון להיום מיועד למקומיים".

"יחד עם יצוא הגז לירדן, ישראל הופכת לעוגן אנרגטי עבור המדינות השכנות. חתימת הסכם הגז היא ההזדמנות לחזק את היחסים בין המדינות. נשיא מצרים אמר שהוא חלם על הרגע הזה 4 שנים. אני מודה שגם אנחנו חלמנו", כך לדברי תשובה. 

תשובה התייחס גם ליצוא הגז לאירופה: "נבדקת אפשרות להקים צנרת מהמאגרים לכיוון אירופה, כפי שיוזם השר יובל שטייניץ. אני מתפלל שכל מה שאמר יתגשם, מפני שזה חלום, ודברים מתגשמים כשחולמים עליהם".

בהקשר זה הזכיר תשובה את חברו שמעון פרס ז"ל, שאמר בעבר "צריך לתת פרס על חלומות". "אני שמח להודיע לכם שיש לי המון חלומות, ומתפלל שיהיו לי את השנים להגשים את חלקם".

"אני מאמין שלמדינת ישראל קיים פוטנציאל של נפט בעומקים שבין 7,000 ל-8,000 מטר, ואני מאמין שיום אחד הם יימצאו ושאנחנו נהיה בין המחפשים. אני מאמין בבניית תעלת ימים ברוחב כ-20 מטרים בעומק של כ-5 מטרים ומים יזרמו בתעלה תוך כדי זרימה בהבדלי הגובה בין הים האדום לים המלח. יהיה ניתן יהיה להתפיל 3 מיליארד מ"ק מים, שיספיקו לכל כמות המים שישראל צריכה להשקות את הנגב, את ירדן, ולתת לפלשתינאים בעלות של כמעט אפס. אפשר לייצר אגמים בנגב וסביבם יהיו בתי המלון. המקום הזה יכול להיות אטרקציה שיגיעו אליו מכל העולם ואני מאמין שניתן לייצר חקלאות. אני מאמין שניתן ליישב בצד הישראלי 3 מיליון תושבים ואפשר לייצר מיליון מקומות עבודה ואני מאמין שניתן לייצר את התעלה תוך שנתיים וזה לא צריך לעלות למדינת ישראל אפילו פרוטה אחת, זה פרויקט כלכלי. אם זה היה תלוי בי, הייתי מתחיל בפרויקט הזה מחר בבוקר, אבל זה לא תלוי בי".

תשובה אמר כי קבוצת דלק בודקת תוכניות להקים בנגב מפעל לייצור אלומיניום: "השקעה בהיקף של מיליארדים שיספק 1,500 מקומות עבודה ויגדיל את היצוא של מדינת ישראל ב-2 מיליארד דולר".