המשבר במפעל נגב קרמיקה: "הכדור נמצא בידיים של המדינה"

הבעלים של מתפרת העצמאות, אודי לוי, מתעניין ברכישה אבל מצפה לעזרה מהמדינה; מבקש מענק של 20 מיליון שקל, השתתפות בשכר העובדים וסיוע בבעיית חוזה השכירות של המפעל

נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר
נגב קרמיקה / צילום:איל יצהר

"הכדור נמצא בידיים של המדינה: יש לי כבר מתווה סגור לעסקה עם קרן ויולה, הבעלים של נגב קרמיקה, על רכישה של המפעל בירוחם, אבל אי-אפשר לעשות כלום בלי התערבות אמיתית מצד המדינה" - כך אמר היום (ד') ל"גלובס" הבעלים של מתפרת העצמאות, אודי לוי, שמתעניין ברכישת מפעל נגב קרמיקה מקרן ויולה.

לדברי לוי, הקושי המרכזי שמנע ממנו בימים האחרונים לחתום על עסקה לרכישת המפעל, שמעסיק 138 עובדים, הוא חוזה השכירות שלו שנחתם בעבר בין חברת מבנה לבעלים הקודמים של המפעל, קבוצת אפריקה תעשיות שבבעלות איש העסקים לב לבייב. מדובר בחוזה שמסדיר את השכירות של המפעל לתקופה של עשור, בעלות כוללת של כ-80 מיליון שקל וכולל ערבויות רבות שמבטיחות את פירעון מלוא הסכום. "חברת מבנה, ובצדק רב מצדה, מסרבת להעביר על שמי את חוזה השכירות של המפעל מקרן ויולה, שרכשה אותו מאפריקה תעשיות, מחשש שבתקופת השכירות המפעל יקרוס ולא יהיו לה אותן בטוחות כפי שיש לה בחוזה הקיים עם ויולה. לי אין היכולת לתת את הערבויות שנתנה בשעתו אפריקה תעשיות", אמר לוי בשיחה עם "גלובס", "דברים יכולים ליפול ולקום רק על זה".

המו"מ עם בעלי רב בריח לא צלח

ויולה רכשה את קבוצת נגב קרמיקה באפריל 2017 מאפריקה תעשיות ולפני כחצי שנה הודיעה על סגירת המפעל בירוחם. הנימוק של ויולה היה שעלויות הייצור של אריחי קרמיקה ופורצלן בישראל גבוהות משמעותית מעלויות היבוא של מוצרים אלה מטורקיה. עוד טענה הקרן כי גם בזמן שהמשיכה לייצר בירוחם, יותר מ-80% מהמוצרים שמכרה ברשת שלה היו מיובאים. ראשי הקרן הוסיפו וטענו כי "למפעל בירוחם אין זכות קיום".

מאבק נרחב מצד עובדי המפעל וההסתדרות הכללית שמייצגת אותם הוביל לפני שלושה חודשים לסיכום בבית הדין הארצי לעבודה, ולפיו ויולה תפעל למכירת המפעל למשקיע חדש באופן שיותיר אופק תעסוקתי לעובדי המפעל. במסגרת אותו סיכום, ויולה וקבוצת נגב קרמיקה התחייבו שישלמו משכורות ל138 העובדים עד סוף חודש פברואר (היום). בהיעדר רוכש למפעל, ממחר עובדיו יהיו בלי פרנסה.

בתחילת השבוע קיים בית הדין הארצי לעבודה דיון על המשבר בנגב קרמיקה וקבע שעד השבוע הבא יימסר לו עדכון על התקדמות המגעים בין ויולה לבין משקיעים אפשריים. זאת, לאחר שבשבועות האחרונים הודיע התעשיין שמואל דונרשטיין, הבעלים של רב בריח, כי פערים רבים שהתגלעו בינו לבין קרן ויולה הקשו על גיבוש מתווה שיאפשר עסקה לרכישת המפעל.

על רקע הודעתו של דונרשטיין, לוי נחשב למועמד הדומיננטי לרכישת המפעל. בהליך משתתף משה סבח, שפעיל בתחום הנדל"ן ומייצג לדבריו קבוצת משקיעים מהצפון שחברו למשקיע ירדני.

לדברי לוי, "יש לי מודל שיאפשר את הפעלת המפעל באופן שיאפשר לייצר בו בעלויות שאינן גבוהות בצורה משמעותית מעלויות היבוא מטורקיה. מנכ"ל משרד הביטחון, אודי אדם, הבטיח לי שמשרדו יקיים רכש מאיתנו במסגרת תוכניות הבינוי האדירות שמתכננת מערכת הביטחון לשנים הבאות. גם בקרן ויולה נאמר לי שרשת נגב קרמיקה תקיים אצלי רכש של מוצרים שיימכרו ברשת החנויות שלה".

לוי מצפה לסיוע

בשנת 2013 הצליח לוי, מנכ"ל עמותת נצח ישי, לרכוש את מתפרת העצמאות שבמצפה רמון ומנע את סגירתה. מאז, הוא פיתח את פעילות המתפרה, פתח מתפרה נוספת בערד והזמנות שקיבל, בעיקר ממשרד הביטחון, מאפשרות את קיומן. בשיחה עם "גלובס" הוא אמר היום כי חרף הצהרות שנשמעו בחודשים האחרונים מצד בעלי תפקידים במשרד הכלכלה על נכונותם להתגייס להצלת המפעל, לא הוצעו לו הקלות שיש בהן ממש. "כל הדיבורים היו עד כה מהשפה לחוץ. ביקשתי הנחות בארנונה, מענק של 20 מיליון שקל שיאפשר לקיים את המפעל אל מול התחרות הקשה עם הייצור בטורקיה, אבל בפועל המדינה לא נתנה שום דבר, חוץ מהבטחה להשתתפות בשכרם של העובדים בגובה 25% לתקופה של שנה וחצי וזה לא מספיק. מענק בגובה של 20 מיליון שקל שהיא תעמיד לי לצד השתתפות בשכר העובדים וסיוע בבעיית חוזה השכירות יאפשרו לקיים עסקה שתאפשר מקום פרנסה ל-138 איש", אמר.

על רקע המשבר התעסוקתי, הודיע היום נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה יוסי אלקובי כי יציע לעובדי המפעל מקומות עבודה חלופיים במפעלים אחרים, על רקע המחסור בכוח אדם מקצועי בתעשייה.

גורמים ממשלתיים טענו בימים האחרונים כי ספק אם ללוי עומדת היכולת הכלכלית לעמוד בעסקה זו, ולהתמודד בשוק תחרותי קשה כמו יבוא של מוצרים זולים מטורקיה.

ממשרד הכלכלה נמסר: "כפי שהצהיר בחודשים האחרונים, משרד הכלכלה והתעשייה נכון לסייע לכל מי שיש לו היכולת הכלכלית לרכוש את המפעל - גם באמצעות הלוואה מהקרן למפעלים במצוקה בהיקף של עד 50% מגובה ההשקעה, וגם באמצעות מענק השתתפות בשכר העובדים".