איך יתמודד ראש רשות המסים הבא עם שר אוצר "שונא-מסים"?

בקרוב אמור שר האוצר כחלון לקבוע מי יחליף את משה אשר בתפקידו ■ השאלה הגדולה: האם מי שייבחר, שיהיה חייב לכחלון את מינויו, יוכל להתעמת איתו בשם האינטרס להגדלת הגבייה? ■ פרשנות

משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ
משה כחלון / צילום: מארק ניימן, לע"מ

נוסף לנושאי המיסוי למיניהם, מנהל רשות המסים הנכנס מקבל לידיו אתגרים לא פשוטים בתחום מדיניות המקרו. בין היתר מדובר במצב כלכלי של המשק שיכול להידרדר בקלות; בתקציב מדינה שמתוח עד לקצה גבול הגירעון הסביר; במערכת פוליטית שמתנהלת באווירת בחירות; ובשר אוצר "שונא-מסים", שמנהל הרשות הנבחר חייב לו את מינויו.

מנהל רשות המסים היוצא, משה אשר, משאיר למחליפו רשות הנמצאת בנקודת שיא. המשק נמצא בגאות הנמשכת כמעט עשור ברציפות. ההכנסות ממסים שוברות שיאים כבר שלוש שנים. בכל הקשור להעמקת הגבייה ובמאבק בהון השחור, התחושה היא שהרשות קרובה למצות את הכלים העומדים לרשותה.

אחרי שקט ביטחוני כמעט מוחלט מאז מבצע צוק איתן ביולי 2014, המתיחות הביטחונית מתגברת בצפון ובדרום, ואיתה החשש מעימות צבאי שיגרום לפגיעה קשה בהכנסות ולעלויות שיקום כבדות. נוסיף לכך את שוק הנדל"ן המתקרר, ואת רפורמת המס של דונלנד טראמפ בארה"ב. רפורמה, שכפי שחשף אתמול (ג') "גלובס", עלולה לגרום לפגיעה ממשית באטרקטיביות של המשק עבור חברות הייטק, ענף שהוא מנוע צמיחה של המשק. עוד אתגר הוא יעד הגירעון בתקציב 2018 - שעומד על 2.9%, על סף גירעון של 3% שנחשב למסוכן, מה שלא מותיר לקברניטי הכלכלה מרחב תמרון גדול.

הכנסות המדינה
 הכנסות המדינה

אבל המגבלה העיקרית של ראש הרשות הנכנס היא לא המצב הביטחוני, או הכלכלי, אלא המציאות הפוליטית. הבחירות אמורות להתקיים רק בנובמבר 2019, ואם הן לא יוקדמו בגלל חקירות ראש-הממשלה בנימין נתניהו, המדינה תתנהל בפועל ב"אווירת בחירות" במשך כמעט שנתיים. גם ללא אווירת בחירות, לראש הרשות יש יכולת מוגבלת מאוד לפעול כדי להגדיל את הכנסות המדינה ממסים, באמצעות העלאות מס או ביטול פטורים ממס.

הסיבה לכך היא, ששר האוצר משה כחלון, בגיבויו ובעידודו של ראש-הממשלה נתניהו, מתנגדים נחרצות להעלאות מסים מכל סוג, ממניעים פוליטיים ואידיאולוגיים. תקציב 2019 הוא דוגמה למדיניות הזאת - הוצאות המדינה גדלו ב-20 מיליארד שקל ללא שום העלאת מס או הגדלה אחרת של מקור הכנסות ממשלתי. איפה הקץ' כאן? מזל או השקפת עולם, תלוי את מי שואלים. נתניהו וכחלון טוענים שאין כאן שום מזל. לדבריהם, הכלל הפשוט שעובד כאן הוא "פחות מסים - יותר הכנסות ממסים", כיוון שהורדת מסים מגבירה את הפעילות הכלכלית במשק, ומיתרגמת לגידול ההכנסות.

כלכלני בנק ישראל מזהירים, כי הכנסות המדינה בשנים האחרונות היו מבוססות בעיקר על הכנסות חד-פעמיות בלתי צפויות, כמו עסקת המכירה של מובילאיי לאינטל, שהכניסה לקופת האוצר 4 מיליארד שקל, או מבצע גביית המס מבעלי-השליטה בחברות הפרטיות, שהכניס לא פחות מ-16 מיליארד שקל. בבנק ישראל ובאוצר מזהירים, כי מבצעי הגבייה הם לא יותר מהקדמת הכנסות עתידיות, והמשמעות היא, שבשנים הקרובות נראה נסיגה בהכנסות ממסים - ומול המציאות הזו יצטרך להתמודד מנהל הרשות הנכנס.

השאלה המעניינת היא - האם מנהל רשות המסים הנכנס יוכל להתייצב מול שר האוצר ולדרוש את הסכמתו להעלות מסים? למועמד המוביל לתפקיד, ערן יעקב, יש חוב גדול לכחלון. יעקב היה המשנה של משה אשר במשך ארבע שנים. שר האוצר כחלון קידם את יעקב לתפקיד הממונה על השכר באוצר, לאחר שמנכ"ל המשרד הצליח לשנות למענו את תנאי הסף של המשרה הבכירה. כעת, שנה בלבד לאחר שנכנס לתפקיד הממונה על השכר, מאפשר כחלון ליעקב להתמודד על תפקיד מנהל הרשות, משרת חלומותיו של יעקב זה שנים.

הנסיבות האלה צפויות להקשות על יעקב לעמוד מול כחלון. נציין, כי גם למועמדת השנייה, מירי סביון, אין עדיין מעמד וסמכותיות כמו אלה שבנה לעצמו משה אשר במהלך השנים.

עוד נושא רלבנטי למעמד רשות המסים הוא המאבקים הפנימיים באוצר. בתקופת אשר, נהנתה רשות המסים ממעמד חזק ומעצמאות רבה, על אף שהיא לא הצליחה, למשל, למנוע מכחלון לקדם את המס על בעלי שלוש דירות ומעלה שנולד באגף התקציבים. באוצר יש רבים, שסבורים שרשות המסים צברה כוח רב מדי, ושיש לקחת ממנה סמכויות. למשל, היועץ-המשפטי של האוצר מעוניין למזג את מחלקת החקיקה של הרשות לתוך הלשכה המשפטית של האוצר.

"ועדת קוצ'יק" שמינה כחלון, ביוזמת המנכ"ל שי באב"ד, סברה שיש לקחת מהרשות את הסמכות להמליץ לשר על מדיניות המסים הרצויה. ועדת קוצ'יק קבעה, כי תכנון מדיניות המס צריך להיות בידי מינהל הכנסות המדינה, הגוף האחראי על ניהול הכנסות המדינה באופן פורמאלי. אך בשנים האחרונות נחלש מינהל הכנסות המדינה, בזמן שרשות המסים הלכה והתחזקה. ברשות המיסים התנגדו בתוף למסקנות האלה של וועדת קוצ'יק וטענו כי מדובר בשני אגפים נפרדים באוצר שאין ביניהם שום כפיפות וכי לא ניתן לגבש מדיניות מיסים ללא מעורבות הרשות הגוף המנהל בפועל את מדיניות המס של ישראל. דוח וועדת קוצ'יק נגנז בינתיים על-ידי כחלון, בין היתר בלחצו של אשר.

האם מאזן הכוחות הזה ישתנה כעת? הדבר יהיה תלוי בעיקר במעשיו של ראש רשות המסים החדש.