בלחץ המוסדיים והחקירות: בזק חותכת מדיניות הדיבידנד ל-70%

זאת במקום 100% מהרווח הנקי החצי-שנתי קודם לכן ■ השינוי במדיניות בא בעקבות שורת אירועים שלא אפשרו לדירקטוריון בזק להמשיך ולהתעלם מהאזהרות ומהאיומים שיש על החברה ■ האם העסקה עם סיידוף בסכנה?

אחרי שחילקה יותר מ-19 מיליארד שקל כדיבידנדים ב-8 השנים האחרונות, הודיעה היום חברת התקשורת בזק  על שינוי במדיניות הדיבידנד שלה. דירקטוריון החברה החליט אתמול שהחברה תחלק מדי חצי שנה דיבידנד בשיעור של 70% מהרווח החצי-שנתי (לאחר מס), במקום חלוקה של 100% מהרווח שהייתה נהוגה בחברה תחת שליטתו של שאול אלוביץ.

שינוי המדיניות לא נחשב להפתעה מרעישה: ב"גלובס" פורסם כבר לפני כחודש כי דירקטורים בחברה קראו ליו"ר לבחון מחדש את מדיניות הדיבידנדים, על רקע אירועי החודשים האחרונים בחברה, שכוללים את חקירת רשות ני"ע, לחץ מצד משקיעים מוסדיים והתעצמות התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית (שבו פועלת בזק באמצעות חברת yes).

"איזון נכון בין צורכי החברה"

שינוי המדיניות ייכנס לתוקף החל בחלוקה הקרובה - כלומר, בגין רווחי המחצית השנייה של 2017. עוד צוין בהודעת בזק כי בהתאם להחלטת הדירקטוריון, רווחי הון בגין מכירת מתחם הקרקע סקיה - ככל שיוכרו בשנת 2018 - לא יחולקו בשנה זו, אלא אם תתקבל כל תמורת העסקה במזומן במהלך השנה.

נזכיר כי בזק צפויה למכור את מתחם סקיה - קרקע שבה היא מחזיקה בסמוך לצומת מסובים - תמורת כ-500 מיליון שקל, והיא מצפה לרווח הון של 400 מיליון שקל בגין עסקה זו. בבזק מציינים היום כי הדירקטוריון רשאי להחליט על חלוקת דיבידנד בגין רווחי סקיה במועד מאוחר יותר בהתאם לנסיבות.

שינוי מדיניות הדיבידנד מוסבר בכך שהדירקטוריון רואה חשיבות בשמירה על האיזון שבין הבטחת איתנותה הפיננסית ויציבותה של החברה, תוך שמירה על דירוג בקבוצת הדירוג הנוכחית (AA) לאורך זמן, לבין המשך השאת ערך לבעלי מניותיה באמצעות חלוקת דיבידנד שוטפת.

כמו כן, בפני הדירקטוריון הוצגו ניתוח ומסקנות של עבודה מקצועית שבוצעה על ידי פרופ' צבי וינר וחברת אסכולה-וריאנס, והדירקטוריון בחן את תחזיות החברה וניתוחי רגישות למקרי הרעה בלתי צפויים בעסקיה. "בהתייחס לכך, קבע הדירקטוריון כי החלטה זו משקפת את האיזון הנכון שבין צרכים אלה", צוין בהודעת בזק.

המוטיבציה של סיידוף יורדת

מאז שנהפך שאול אלוביץ לבעל השליטה בקבוצת בזק, באמצע 2010, החברה חילקה 19.4 מיליארד שקל כדיבידנד לבעלי המניות. מתוך הסכום שחולק, בי קומיוניקיישנס (ביקום), החברה האם של בזק, שבאמצעותה שלט אלוביץ בחברה בשרשור, קיבלה סכום מצטבר של למעלה מ-6 מיליארד שקל.

מעבר לחלוקת 100% מהרווח (כ-15.4 מיליארד שקל, שחולקו מ-2010), בזק חילקה בכמה מנות דיבידנד מיוחד בשנים 2011-2013. דיבידנד זה, שאינו מחולק מיתרת הרווח של החברה, ושבגינו בוצעה הפחתת הון, הסתכם ב-3 מיליארד שקל.

הקטנת הדיבידנד הצפויה תשפיע ישירות על בעלת השליטה בבזק, ביקום, שמחזיקה ב-26.3% ממניותיה, והיא מקטינה את המוטיבציה של קבוצת סיידוף לבצע את העסקה לרכישת יורוקום - החברה הפרטית, שבאמצעותה החזיק אלוביץ בפירמידת בזק (יורוקום שולטת בחברת אינטרנט זהב, השולטת בביקום).

נכון לסוף הרבעון השלישי אשתקד, החוב נטו של ביקום הסתכם ב-1.9 מיליארד שקל. בתחילת 2018, גופים מוסדיים הלוו לחברה 250 מיליון שקל, במסגרת הקצאת אג"ח מסדרה ג' במח"מ של 5.5 שנים. לביקום יש סדרה נוספת, אג"ח ב', שהיקפה כ-450 מיליון שקל, במח"מ של פחות משנה. שתי הסדרות נסחרו היום בבורסה כמעט ללא שינוי.

מהלך לקיפול שכבה בפירמידה

לפני כחצי שנה, על רקע פתיחת חקירת רשות ני"ע בקבוצה, אמר דורון תורג'מן, מנכ"ל ביקום (שמונה כעת גם לדירקטור בבזק), כי "אפילו בתרחיש הכי גרוע, במבדקי הלחץ שאנחנו עושים, מה קורה אם בזק מקטינה תשלומי דיבידנד, אנחנו עדיין עומדים בתשלומי החוב".

תורג'מן מנהל גם את אינטרנט זהב, החברה האם של ביקום. אינטרנט זהב הודיעה לפני חודש על כוונתה לבצע מהלך של גיוס חוב כחלק ממהלך נרחב יותר של "קיפול" שכבה בפירמידה השולטת בבזק, כדי לעמוד בדרישות חוק הריכוזיות. זאת, לאחר שמהלך דומה לא יצא לפועל בקיץ האחרון, בעקבות פרסום דבר החקירה בבזק.

לפי התכנון, אינטרנט זהב היתה אמורה להנפיק סדרת אג"ח חדשה בהיקף 250 מיליון שקל למשקיעים מוסדיים מישראל, והן היו אמורות להירשם למסחר במערכת רצף מוסדיים. לאחר מכן, אמורה החברה להחליף את החוב הקיים באמצעות הגיוס, כך שתוכל בעתיד למחוק את מניותיה ממסחר בתל אביב, וכך למחוק שכבה בפירמידה.

עוד קודם לכן, אינטרנט זהב השלימה באחרונה עסקה להחלפת 74% מהחוב שלה לחוב ארוך יותר, במהלך שייקר את עלויות המימון שלה, אבל העניק לה מרחב תמרון גדול יותר וצמצם את תלותה בחלוקת דיבידנדים מביקום. שתי סדרות האג"ח של אינטרנט זהב נסחרו היום בירידות קלות.

השפעה נוספת של הקטנת הדיבידנד עשויה להגיע מצד משקיעים זרים, שמחזיקים במניית בזק, בזכות תשואת הדיבידנד הגבוהה שלה - ואלה עשויים למכור את ההחזקות שלהם בעקבות זאת.

לפי מחקר של הבורסה בתל אביב, בשנת 2016 חילקו חברות הנסחרות בבורסה 17.5 מיליארד שקל כדיבידנדים, כשבזק הייתה בעלת תשואת הדיבידנד הבולטת ביותר (6.7%). עוד עולה מהמחקר כי רוב חברות המדד המוביל חילקו דיבידנדים. בהקשר זה אפשר להזכיר שחברת התרופות טבע הודיעה על השעיית חלוקת הדיבידנד על רקע קשייה הכלכליים.

האנליסטים לא הופתעו מההחלטה

"קיצוץ הדיבידנד נראה לנו שמרני יתר על המידה", סבור האנליסט טבי רוזנר מברקליס. לדבריו, לפי המודלים של ברקליס, החברה יכולה להמשיך לחלק 100% מרווחיה, אלא אם היא צופה הידרדרות במצבה הפיננסי. לדבריו, בהנחה של חלוקה של 70%, תשואת הדיבידנד הצפויה ב-2018 תהיה 5.7%.

באקסלנס לא הופתעו מההחלטה, והאנליסט רוני בירון כתב: "בעוד השינוי צפוי לתמוך במאזנה של החברה ודירוג האשראי שלה, אנו מעריכים כי יחליש את אחד המאפיינים הבולטים שלה - תשואת דיבידנד עודפת". להערכתו, חלוקת 70% צפויה להניב תשואת דיבידנד של 5.5% ברמות הנוכחיות (ותשואה נמוכה יותר ב-2019), בהשוואה לתשואה של 7.9% תחת חלוקה של 100%.

דיבידנד בסכנה: פרת המזומנים ששמה בזק מספקת את סחורת הדיבידנד זה שנים. ומה יהיה עכשיו?