הציטוט של הילארי קלינטון שיכול לעניין גם את נתניהו

שתי עדות מדינה עמדו להפליל את ביל והילארי קלינטון לפני 20 שנה. מה קרה להן?

הילרי וביל קלינטון ב־2007 / צילום: רויטרס - Jim Young
הילרי וביל קלינטון ב־2007 / צילום: רויטרס - Jim Young

ב-1998 יכלו להסתיים נשיאותו של ביל קלינטון, והקריירה של רעייתו הילארי. הוא היה מודח, או נאלץ להתפטר; והיא הייתה מועמדת לדין על הונאה ועל גניבה. מה עמד לקרות ב-1998, שהיה משנה את מהלך ההיסטוריה מעיקרו? עד מדינהאו עצם עדה.

זו הייתה השנה הרביעית של חקירות קן סטאר. הוא היה התובע המיוחד לבדיקת פרשת וואייטווטר. הפרשה ההיא, שהטילה צל ארוך על נשיאות קלינטון, קיבלה את שמה מעסקת נדל"ן מפולפלת במדינת ארקנסו, שביל קלינטון היה המושל שלה לפני שנהיה נשיא. הקלינטונים נחשדו בקנוניה עם שני שותפיהם לעסקה, ג'ים וסוזאן מקדוגאל, הבעלים של בנק מקומי קטן, אשר פשט את הרגל (אני מדלג כאן על רוב הפרטים, הם אינם חשובים לענייננו).

ג'ים נידון לתקופת מאסר ממושכת, אבל סטאר ביקש להקל בעונשו, מפני ששיתף פעולה עם חוקריו. לרוע מזלו, ג'ים לקה בהתקף לב ומת בכלא. אשתו סוזאן, שבינתיים הייתה לגרושתו, נידונה לשנתיים מאסר על חלקה בהונאה. לפני שעמדה להתחיל לרצות את עונשה, החוקר סטאר דרש שהיא תעיד בפני "חבר מושבעים גדול". בארצות-הברית, הסכמתו של חבר מושבעים נחוצה, כדי להגיש כתב אישום. הוא רצה שהיא תעיד שם, כי ביל קלינטון שיקר בעדות בשבועה.

סוזאן מקדוגאל סירבה. היא נשלחה לכלא על בזיון בית הדין. היא הוחזקה שמונה חודשים בבידוד. ניתן לה "טיפול דיזל", הכינוי בעגה המשפטית לטילטול בלתי פוסק של האסיר מבית כלא אחד למשנהו. היא טולטלה מארקנסו לאוקלהומה ולקליפורניה. בעלה לשעבר הפציר בה לעשות את רצון סטאר. היא סירבה בכל התוקף.

הילארי קלינטון כתבה באחת האוטוביוגרפיות שלה (2003), כי התנהגותו של סטאר כלפי מקדוגאל הזכירה לה מה שקראה בספר על שלוש נשים סיניות, שנפלו קורבן להתעמרות המשטר הקומוניסטי במשך 25 שנה. "כל אימת שיש רצון להרשיע, יהיה אפשר למצוא ראיות". דונלד טראמפ ובנימין נתניהו ימצאו את הציטוט הזה מועיל. קשה לחשוב על חיווי בוטה יותר של בוז כלפי חוקר פלילי, בייחוד מי שהיה לפנים המקביל האמריקאי של פרקליט המדינה.

ביל קלינטון כתב על מקדוגאל, שהתנסויותיה בכלא "העבירו חלחלה בגווי. היא הייתה יכולה לשים קץ לייסוריה בן-רגע, ולעשות אגב כך הרבה כסף, אילו שיקרה, כפי שביקשו ממנה סטאר [וסגנו] היק יואינג. לעולם לא אדע איך עמד לה כוחה להתנגד להם".

בשעות האחרונות של נשיאותו, קלינטון חנן את מקדוגאל. יעברו עוד תשע שנים לפני שבית משפט יזכה אותה מן החשד של שיבוש הליכים.

מוניקה וחוטמה של בטי

עקשנותה של מקדוגאל ואומץ לבה הצילו את הקלינטונים. אבל סטאר לא היה מוכן לוותר. הוא אומנם התמנה לחקור את וואייטווטר, אבל הרחיב את חקירותיו הרחק מעבר למנדט המקורי. מאחר שלא הצליח לבסס חשדות פליליים נגד הנשיא, סטאר לא בחל בשערוריות מין. פרשת וואייטווטר הולידה אפוא את פרשת מוניקה לוינסקי.

סטאר הילך אימים על כל חברי הסגל של הבית הלבן. אנשים בעלי אמצעים מוגבלים נאלצו לשכור עורכי דין יקרים להפליא, ולהסכים בזו אחר זו לכל דרישות החוקרים.

טראגי ופאתטי במיוחד היה גורלה של בטי קרי (Currie), מזכירתו האישית של הנשיא. היא הייתה שותפת לדבר עבירה במובן הזה שהרפתקאות ביל ומוניקה התנהלו מתחת לחוטמה. סטאר הושיב אותה בפני חבר מושבעים גדול, והיא העידה בשבועה שהנשיא ביקש ממנה לשקר.

העדות הזו התקרבה לחתום את גורלו של הנשיא. במידה רבה על יסודה, סטאר המליץ לוועדת המשפטים של בית הנבחרים להעמיד את הנשיא לדין הסנאט. בסופו של דבר, הסנאט זיכה את קלינטון, אבל רק לאחר חודשים ארוכים של משבר ושל מבוכה.

"היא עוררה רחמים כלליים", כתב אז ה"וושינגטון פוסט". מזכירתו יראת-השמיים של הנשיא קלינטון, בעלת הנוכחות המתוקה והרכה במרכז השלטון, נלכדה בשערורייה שלא הייתה מעשה-ידיה. הדמות, שלא משה מעיניהם של צופי הטלוויזיה, הייתה של פקידת ממשלה אלמונית, אשר הושלכה אל מול חבר מושבעים גדול, אחוזה בהלה בשעה שהיא מנסה להתחמק מפני טירוף התקשורת".

בטי קרי לא נפלה על חרבה. היא אמרה את האמת, שכמעט הפילה את נשיא ארצות-הברית. הניגוד בינה לסוזאן מקדוגאל היה משווע.

"הנוכחות המתוקה והרכה"

ב-20 בפברואר 2009, תשע שנים וחודש אחד לאחר סיום כהונתו של קלינטון, מת חתולו הקשיש של הנשיא לשעבר, Socks ("גרביים"). לקוראי העיתונים נודע אז, כי בתשע השנים האלה סוקס היה ברשותה של בטי קרי. בהודעה משותפת לעיתונות, ביל והילארי ספדו לסוקס. הוא הסב להם רוב אושר, הם אמרו, והודו "לחברתנו הטובה בטי קרי, שטיפלה בסוקס באהבה כה רבה במשך שנים כל כך ארוכות".

זה היה אקורד סיום לא צפוי למערכת היחסים בין הקלינטונים למזכירה שנשברה. הילארי עתה זה הושבעה לכהונת מזכירת המדינה, שעמדה להיות התחנה הציבורית האחרונה בחייה (כך היא אמרה, אולי כך היא האמינה). בטי קרי רצתה אל נכון להישכח, או לכל הפחות לא להיזכר על חוסר נאמנותה למפקד העליון.

קשה להימנע מרגשות מעורבים. חיפוי ושקר הם אויבי שלטון החוק. אבל היה משהו כה הירואי במקדוגאל, הידידה לשעבר, ומשהו כה חסר לויאליות בקרי, המזכירה האישית. הנשיא הרי טרומן אמר פעם, כי מי שרוצה ידיד נאמן בוושינגטון, מוטב לו שיאמץ כלב.