אושרו נגמ"שים ותותחים חדשים לצה"ל במיליארדי שקלים

בעקבות לקחי צוק איתן אישרה ועדת השרים לענייני ביטחון מתווה רב שנתי לחיזוק זרוע היבשה ■ ליברמן: "חיל היבשה ייראה אחרת לגמרי ויהיה קטלני יותר, מהיר יותר וטכנולוגי יותר"

אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
אביגדור ליברמן / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

ועדת השרים לענייני ביטחון אשרה הערב (א') את התכנית של משרד הביטחון ושל צה"ל לחיזוק זרוע היבשה במתווה רב-שנתי וזאת באמצעות רכש נרחב מהתעשיות הביטחוניות ובהיקפים שמוערכים במיליארדי שקלים.

במסגרת תכנית זו, צה"ל יצטייד במאות נגמ"שים גלגליים חדשים מהדגם "איתן" שפותח בידי מינהלת הטנק של משרד הביטחון, ובתותחים מתנייעים חדשים של אלביט מערכות. מדובר בשני פרויקטים מרכזיים שעליהם החליטה מערכת הביטחון במסגרת התכנית הרב-שנתית שעל פיה פועל הצבא, המכונה "גדעון".

ההחלטה על פיתוח הנגמ"שים החדשים התקבלה בעקבות לקחי המבצע צוק איתן מקיץ 2014 בעזה. נגמ"שים אלה יחליפו בהדרגה את הנגמ"שים המיושנים מדגם M-113. במערכת הביטחון אומרים כי הנגמ"ש החדש עתיד להיות המתקדם והממוגן בעולם, ויתבסס על טכנולוגיות שמותקנות בטנקי המרכבה ובנגמ"שים מסוג נמ"ר, הכוללות מערכת להגנה אקטיבית מסוג מעיל רוח של רפאל.

עלות היצור של הנגמ"ש איתן צפויה להיות זולה יחסית לעלות של נגמ"שים אחרים, וכמחצית מעלותם של הנגמ"שים מסוג נמ"ר - מה שיאפשר הצטיידות בכמות גדולה של כלים מסוג זה ובקצב מהיר יותר.

לצד ההצטיידות הנרחבת בנגמ"שים חדשים, ועדת השרים אשרה גם את ההצטיידות המתוכננת בתותחים מתנייעים שפתחה אלביט מערכות. מדובר בתותחי 'אטמוס', שעתידים להחליף את מערך התותחים המיושן המשמש את צה"ל מזה כארבע עשורים.

במהלך השנה האחרונה נמתחה ביקורת קשה על משרד הביטחון בשל תכנית התותחים וזאת על רקע החלטתה להתקשר עם אלביט מערכות כספקית יחידה בפרויקט, בלי לקיים הליך סדור של מכרז. היקף תכנית ההצטיידות בתותחים אלה הוערך בעבר ביותר מ 1.5 מיליארד דולר.

על פי התכנית של אלביט מערכות תותחים אלה ייוצרו במפעלי סולתם שביוקנעם, שנרכשו בידי החברה. עוד הודיע משרד האוצר היום כי הוועדה למכירת מניות המדינה אשרה את מכירת תעש לאלביט מערכות בסכום של 1.8 מיליארד שקל.

לדברי שר הביטחון אביגדור ליברמן, "תכנית ההצטיידות אושרה פה אחד, וכעת ניתן להכריז שבתוך עשור זרוע היבשה של צה"ל תעבור שדרוג יכולות דרמטי: לראשונה, נצייד את צה"ל במאות נגמ"שים גלגליים עם מערכת הגנה אקטיבית ויכולות קטלניות נוספות. גם חיל התותחים עומד לפני מהפכה, עם אישור פרויקט התותח העתידי. בתוך עשור, חיל היבשה ייראה אחרת לגמרי ויהיה קטלני יותר, מהיר יותר וטכנולוגי יותר. מעבר לכך, יש כאן בשורה של ממש עבור עשרות תעשיות ישראליות, מקריית שמונה ועד יישובי עוטף עזה שישתתפו בפיתוח וביצור בהיקף של מיליארדי שקלים במהלך העשור הקרוב".

ראש מנהלת הטנק במשרד הביטחון, תא"ל גיא פאגלין אמר כי "ה'איתן' יהיה המשוריין הגלגלי הממוגן בעולם, עם יכולת עבירות מצוינת שנבחנה בשנה שעברה בכל מתארי הלחימה, מצפון ועד דרום ותוכנן בארכיטקטורה פתוחה שתאפשר להמשיך ולפתח אותו אל מול איומים עתידיים".