בדרך לבחירות? 6 תרחישים פוליטיים אפשריים לימים הקרובים

האם נתניהו יפטר את סופה לנדבר ויגרום להתפטרותו של ליברמן, מה שיוביל לפיזור הממשלה? האם ליברמן יחבור ללפיד? או שנתניהו יסכם הלילה עם יש עתיד, מרצ והמחנה הציוני על תאריך בחירות שנוח לו? ■ ניתוח מיוחד

בנימין נתניהו / רויטרס
בנימין נתניהו / רויטרס

יממה נוספת של תמרונים פוליטיים עוברת על כל הצדדים בזירה הפוליטית, ומשעה לשעה המגעים הופכים לאינטנסיביים ומבלבלים יותר. הכנסת ה-20 הייתה אמורה להתחיל לעבוד על הצבעה על הקריאות השנייה והשלישית לחוק התקציב במהלך היומיים הקרובים, אך תחת זאת כולם ממתינים לראות אם הצעת החוק של ח״כ יואב בן צור מש״ס, היא זו שתפיל את הקואליציה הלילה (ג׳).

חוק הגיוס, או כפי שהאופוזיציה מכנה אותו 'חוק ההשתמטות מגיוס', אמור לעלות להצבעה החל מן השעה 20:00 הערב. מעט קודם לכן אמורה ועדת השרים לחקיקה לדון בערר שהגישה השרה סופה לנדבר, על האישור שניתן לחוק הגיוס. לנדבר צפויה להפסיד בהצבעה, אך הזירה הפוליטית ממתינה לשעות הערב כדי להבין האם נתניהו יפטר אותה מתפקידה בממשלה, או שיסכם עם שר הביטחון אביגדור ליברמן על מהלך שיעצור את פיזור הכנסת ויוביל אותה להליכה לבחירות.

פרשנו שישה תרחישים פוליטיים אפשריים ליממות הקרובות:

1) נתניהו מפטר את השרה לנדבר > השר אביגדור ליברמן מתפטר ממשרד הבטחון > המערכת הפוליטית מתפזרת לתוך הליך בחירות מבלי שהצדדים הסכימו בשלב הזה על מועד הבחירות.

בסטטוס שפרסם הבוקר, כתב ליברמן: "אפשר למנוע בחירות, אם לנדבר לא תפוטר מן הממשלה... הבחירות לא נחוצות לעם ישראל, והן מנוגדות לאינטרס האלקטורלי של ישראל ביתנו ולאינטרס האישי של ליברמן".

ליברמן הניח בפני הציבור את כל מה שידוע בימים האחרונים והוא שראש הממשלה נתניהו מחפש לתלות את נרטיב פירוק הממשלה באחרים אשר לצידו. נכון לשעה זו, אף אחד מן הפוליטיקאים שקד, בנט, ליברמן, דרעי, גפני ואף ליצמן וכחלון, לא מוכנים לתת לו על מגש את יצירת הנרטיב הפוליטי הנוח לו. הם מתעקשים להעמיד אותו על דיוק הדברים, כדי לצאת לבחירות עם התובנה שראש הממשלה יזם ורצה בבחירות הללו, לא אף אחד אחר.

ליברמן הודיע מראש, שלא יקבל בשום פנים ואופן את הפיטורין של לנדבר על בסיס חוק הגיוס. מצבו של ליברמן בסקרים בכי רע, ולכן יש לא מעט אנשים בליכוד הסבורים שנתניהו מבשל מאחורי הקלעים מיזוג 2.0 עם ליברמן (כפי שעשו השניים בהפתעה גמורה בשנת 2012, לקראת בחירות 2013).

אך אם יגלגל נתניהו את גלגל הבחירות עוד הלילה, אחרי שחוק הגיוס יעלה למליאה (וייפול או יעבור) - ההחלטה על מערכת הבחירות תיכנס לשלב מתקדם מבלי שיש הסכמה בין הצדדים על מועד. והרי מועד הבחירות - 26 ביוני או כל מועד בחודש יוני 2018 - הוא הוא הדבר המרכזי עבור נתניהו בשלב הזה.

סופה לנדבר /  צלם: איל יצהר
 סופה לנדבר / צלם: איל יצהר

2) נתניהו מניח חוק הקדמת בחירות, עוד הלילה או מחר, ובו הוא מסכם עם יש עתיד, מרצ והמחנה הציוני - על תאריך בחירות שנוח לו

בנאומו אתמול הדגיש ראש הממשלה שהאופוזיציה אינה מוכנה ללכת לבחירות כי הם פוחדים מהצלחתו הפוליטית. במחנה הציוני הגישו בראשית השבוע הצעה לפיזור הכנסת עם תאריך ה-26 ביוני, ולאחר מכן משכו את ההצעה. בהמשך, הגישו גם יש עתיד ומרצ הצעת חוק בנוסח הקובע שהבחירות יערכו תוך 90 יום מפיזור הכנסת, דהינו סביב ה-19 ביוני. דרישת מפלגות האופוזיציה לפעול באמצעות הצעת חוק פרטית שתעלה להצבעה מחר (ד׳) התאפשרה, בהסכמת יו״ר הכנסת אדלשטיין, גם כיוון שהקואליציה דחפה את העלאת חוק הגיוס (גם הצעה פרטית) בשבוע האחרון של כנס החורף.

אם נתניהו יעקוף את השותפות הקואליציוניות שלו, אשר מוחות על הצמדת הבחירות לאירועים ממלכתיים (פתיחת השגרירות על ידי הנשיא טראמפ, ביקור יורש העצר הבריטי ויליאם), ויחבור לאופוזיציה הרוצה ללכת לבחירות כמה שיותר מהר, הדבר עשוי להתוות את הנרטיב של נתניהו לחודשים הקרובים. ליברמן, כחלון, בנט יסנטו בו על כך במשך זמן רב.

אגב, הרשימה המשותפת לא מתכוונת להשתתף במשחק הפוליטי הנ"ל. בחירות ב-26 ביוני (או ביוני בכלל) עשויות ליפול בדיוק על תקופת חג הרמאדן. האוכלוסיה המוסלמית הגדולה בישראל, צמה במשך כ-30 יום בבקרים ועד לרדת החמה, וקמפיין בחירות הוא דבר שיקשה עליהם מאוד. מבחינתם, ההחלטה להצביע בתקופת החג משולה למערכת בחירות תוך כדי חול המועד פסח.

יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
 יאיר לפיד / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

3) ליברמן ינסה להצטרף לליכוד ו/או להצטרף ליש עתיד

אחת התובנות בפוליטיקה השנה היא שמצבו של שר הבטחון בסקרים בכי רע ולכן, מעל לכל שאר המפלגות, הוא האחרון המוכן לוותר על כורסת עור הצבי. הדבר החמיר בלילה שעבר כאשר חברת הכנסת הפורשת ממפלגתו - בעלת סיעת היחיד ח״כ אורלי לוי-אבקסיס - הצליחה להראות בסקר הראשון בו היא השתתפה שהיא גורפת 5 מנדטים בעוד ליברמן מגרד את אחוז החסימה עם 4 מנדטים בלבד.

האם התרחיש על פיו ליברמן נושא ונותן עם נתניהו על בחירות בעודו במקביל סגור כבר עם יאיר לפיד - הוא סביר? בהחלט כן. כזכור, לפני מספר חודשים ניצב לפיד מול שאלות רבות (כולל בראיון מיוחד שנתן לעמירם ברקת ולי ב"גלובס") האם הוא מתכוון לחבור אל ליברמן כדי לייצר גוש מרכז גדול. יו"ר העבודה אבי גבאי אף התריע בפני כך במשך שבועות ארוכים ולמעשה המשיך להפנות אצבע-שחיתות-מאשימה כלפי לפיד בשל מוכנותו לשלב זרועות עם ליברמן.

אופציה אחרת ממנה מאוד מודאגים בסיעת הליכוד היא חבירה אפשרית של ליברמן אל נתניהו - שחזור המהלך המפורסם משנת 2012. בתנועת הליכוד, במיוחד אצל קרב בכירי המפלגה כמו השרים ישראל כץ", גלעד ארדן ומירי רגב, צפויים להתנגד לכך.

אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי
 אביגדור ליברמן / צילום: תמר מצפי

4) חוק הגיוס עובר הלילה > ליברמן וסיעתו מצביעים נגד החוק > התקציב עובר מחר > שקט עד פסח

למרות הקדתחנות של הזירה הפוליטית בשעות האחרונות, האפשרות המתונה עדיין קיימת. לקואליציה יש 61 קולות להצבעה בעד הצעת החוק הפרטית של ח״"כ בן צור. הסיעות החרדיות הסירו את האולטימטום להעברת החוק בשלוש קריאות ולבטח שירדו מן הסולם הגבוה של חוק יסוד: לימוד תורה. אם כך הדבר, החוק יעלה לקריאה הלילה או מחר בבוקר, כאשר 5 חברי הכנסת של ישראל ביתנו מצביעים נגד החוק ומאזן האימה של ראשית ימי הכנסת 59:61 מאפשר לקואליציה להעביר את החוק. הדבר יצריך עבודה מאומצת של יו"ר הקואליציה ח"כ דוד אמסלם, לוודא שאף חבר כנסת לא בורח לו לרגע לשירותים, או מתחבא בחדרו מתוך ציפייה לאיזה צ'ופר נוסף בתקציב. המשמעת תהיה הדוקה, אך מבחינת חוק יסוד הממשלה, לנדבר לא תיחשב כמי שהתפטרה רק בגלל שהתנגדה להצעת חוק פרטית.

או אז, יוכל נתניהו להכריז שהוא הביא תוצאה רצויה עבור הבית היהודי, עבור הסיעות החרדיות ושמכאן אפשר פשוט להמשיך להצבעה מלאה על כל סעיפי התקציב. בתרחיש הזה, התקציב לשנת 2019 עובר שלוש קריאות והזירה הפוליטית נכנסת לרגיעה, לפחות עד לרגע בו צריך להסכים על ניסוח חוק הגיוס בהכנתו לקריאה ראשונה (מיד אחרי פסח).

נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי
 נפתלי בנט / צלם: אלכס קולומויסקי

5) חוק הגיוס נופל בהצבעה על חודו של קול בגלל ישראל ביתנו שהצביעו נגד > הממשלה מתפזרת ברעש גדול

בתרחיש הזה, הקואליציה מתקשה לגייס את הרוב הדרוש היום בלילה לחוק הגיוס. הדבר נובע ממאזן הכוחות של 59:61 והיכולת של ח"כים רבים מן הקואליציה לצאת מן השורות ולהתנגד לחקיקה שפוטרת חרדים מגיוס. על אף ההסברים שניתנו לכל הסיעות, שהחוק הזה צפוי להשתנות מן היסוד עד להצבעה בקריאות ראשונה, שנייה ושלישית, יתכן שמספר ח"כים יחושו בושה מן הסידור הפוליטי הנ"ל.

בתוך כולנו מפעפעת התנגדות לדברים הללו, לרוב מובילות אותה חברות הכנסת רחל עזריה ומירב בן-ארי שאינן מוכנות להתייצב ולתמוך בכל אחד מן המשחקים הקואליציונים שמעלה ראש הממשלה. כזכור, ההתנגדות של שתיהן לחוק איסור פרסום המלצות משטרה ולחוק הצרפתי (איסור חקירות ראש ממשלה), צמצמה עד למינימום את החוק הראשון וחיסלה את האפשרות לקדם את החוק השני.

בליכוד, ח"כ יואב קיש היה מי שהוביל מהלכים בתחום גיוס שוויוני. כל חבר כנסת שעשוי להוכיח עמידה על עקרונות ולחוש שהארכת החיים של הקואליציה היא מלאכותית ולטווח קצר, עשוי לעורר מהומה סביב ההצבעה הזו.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק
 ראש הממשלה, בנימין נתניהו / צילום: שאטרסטוק

6) נתניהו נואם בימים הקרובים שהוא לא יכול להעביר ככה תקציב ושהוא זקוק ל-40 מנדטים

נתניהו מרבה לציין בשיחות פרטיות שעל מנת למשול על המדינה, הליכוד זקוק למספר גדול בהרבה של מנדטים. בבחירות הקודמות לכנסת ה-20 הוא העלה את מפלגתו מ-19 (ביחד עם ישראל ביתנו הם הגיעו ל-31) למספר של 30 מנדטים. הוא הסתובב והסביר בכל מקום שזה נחוץ לו עבור המשילות. כך עשוי להיות גם השנה. נתניהו יציב מספר יעד של 40 מנדטים. הדרך להגיע לשם, כך למדנו ב"גלובס" מסביבתו של נתניהו בעבר, היא באמצעות הבאת מקסימום צעירים, חיילים וסטודנטים להצבעה לליכוד בפעם הראשונה.