הנרטיב הוא הכול: הקרב האמיתי שמתנהל במערכת הפוליטית

כך נראו 72 שעות של מלחמה פסיכולוגית פוליטית שבהן ראש הממשלה בנימין נתניהו התמקד בעיקר במציאת תאריך מתאים לבחירות, ושותפיו עסקו בעיקר בגיבוש הנרטיב שלפיו לא הם רצו בחירות

עוזי פוקס שר את מילותיה של תלמה אליגון ללחן של קובי אושרת: "כן - כן, לא - אז לא, החיים הם סרט; כן - כן, לא - אז לא, סרט משוגע. כן- כן, לא - אז לא. החיים הם חגיגה ואני צעיר".

כל אזרח ישראלי, בעל זכות בחירה שדעתו עמו, ניסה להבין מה הולך בראשו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבועות האחרונים. מי שרצה לנחש יכול היה לפזם לו את השיר הקצבי החביב הזה ולהתחבר לכל מילותיו, אולי חוץ מאשר לחלק האחרון "ואני צעיר".

הפוליטיקאי הוותיק, המוכר, השמרן, הנואם המחונן שלנו החליט להטריף את מדינת ישראל והתסריט של הסרט המשוגע כאילו כותב את עצמו סביב האיש.

באישון לילה, בעודו בוושינגטון לפני כמה ימים מגיעות השמועות על ניר חפץ כעד המדינה, כמה ימים אחרי הפיכתו של שלמה פילבר לעד המדינה המשמעותי בתיק בזק. ובינתיים, נתניהו מבשל בחירות, מסיט את האש מתיק בזק, גורם לציבור לפזול בהלם - האם זה חרדים? האם זה בגלל ליברמן? ומה עם התקציב שהבטיחו ועבדו עליו זמן רב כל כך - והוא, נתניהו, מפליג לו על הסקרים התומכים.

כל זאת טרם הספקנו לשאול, מי יהיו יועציו של נתניהו במערכת בחירות גועשת ופרסונלית, כאשר ניר חפץ מנוע ומפטפט עצמו לדעת על הבוס לשעבר, ועו"ד דוד שמרון מרוחק, ועו"ד מלכו התפטר, ופילבר מוסר את כל שידע. היועץ-חבר שעיה סגל נפטר, וגם היועץ האמריקאי ארתור פינקלשטיין לא איתנו יותר, ונתניהו חי אתה סרט של חייו: "כן - כן, לא - אז לא".

לא לסמוך על הסקרים

קמפיין רכבת ההרים שעשוי להתחיל הלילה - או שמא לא יתחיל - הוא הליכה אל הלא נודע. למרות הסקרים המחמיאים, בסביבתו של ראש הממשלה אמרו בימים האחרונים "אתה יודע איך אתה נכנס למערכת הבחירות אך אינך יודע איך תצא ממנה". זו אמירה קלישאתית, אך מדויקת.

הסוקרים הישראלים, אין לסמוך עליהם. כל אחד בישראל מבין זאת. רובם מחוברים בקשרים עבותים למפלגות, מקבלים כספים פוליטיים ומנפקים תוצאות כמעט לפי הזמנה. הם לא טורחים לגלות לציבור ששיעור עצום של האנשים אליהם הם התקשרו לא רצו לתת תשובה ומה מספר האנשים שכלל לא מסוגלים להבטיח בשלב הזה.

הפרט החשוב: מועד הבחירות

נתניהו מנסה בכל מאודו לשלוט במועד שבו יערכו הבחירות, אם הן יקבעו הלילה. התאריך מקודש. החיים הפוליטיים לפי לוח השנה. יום השואה, יום הזכרון, יום העצמאות, יום ירושלים. אפילו חג השבועות עשוי להיות מגויס לחג הצימחונות והאהבה למשק החי, כולל געגועים לקאיה הכלבה.

אך הימים האחרונים מלמדים שדווקא בדבר הזה נתניהו לא מצליח לשלוט בשלב הזה. הוא לא השתלט על קביעת הנרטיב הקריטי של מי האחראי לפיזור הממשלה ה-34 והכנסת ה-20 (אם אכן נקום מחר בבוקר עם תחילתה של מערכת בחירות).

השרים בנט, שקד, ליברמן - שלושתם במיוחד - שוקדים בימים האחרונים על נרטיב מוקפד ומהודק. לא הם רצו לפזר את הממשלה. שקד הגיעה עד לתחתית הרצפה של ניהול ישיבת ועדת שרים לחקיקה לבדה, תוך טלפונים בהולים לבית חולים כדי להעיר את השר אזולאי שיתמוך בה.

ליברמן העלה היום בבוקר סטטוס בהיר במיוחד ובו הבהיר שכל זה הוא בניגוד לאינטרסים המובהקים שלו. הוא הודה בפה מלא, שמועד הבחירות המוקדם הזה פוגע באינטרסים האישיים שלו.

השר כחלון פחות פעיל בחיזוק הנרטיב, אך גם הוא דבק במשימת התקציב כיעד העליון. הוא לא נתן ולא יתן לנתניהו להותיר על הציבור את הרושם כאילו הסכים לכך.

וכך, השאלה אם הולכים מחר או לא הולכים מחר לבחירות נותרת פתוחה בשעת כתיבת שורות אלה, אבל הפוליטיקאים המקיפים את נתניהו מתעקשים סוף סוף על עניין ערכי פעוט אחד: לא, זה לא הם הובילו את המדינה למערכת בחירות סביב אישיותו של ראש הממשלה.

קמפייין הבחירות של נתניהו

הזירה הפוליטית היום נמצאת בקונצנזוס סביב נושא אחד: מערכת הבחירות שמתקרבת תהיה פרסונלית ותממקד סביב אישיותו של ראש הממשלה ואורחות חייו.

נתניהו ינסה למשוך את המערכה לזירה הבינלאומית. הוא יחגוג 70 שנה למדינה, ושבועיים אחרי הטקסים הנוגעים והמרגשים של ימי הזכרון ויום העצמאות, הוא יארח בישראל את נשיא ארה"ב דונלד טראמפ (אשר עדיין לא נתן תשובה סופית על הנסיעה הזו). החגיגה העצומה תושלם בגזירת הסרט בפתיחת שגרירות זמנית בירושלים. לאחר מכן, יושלמו החגיגות באמצעות יום ירושלים, בו יערכו עוד כמה טקסים וישאו עוד נאומים.

גם ביקור ממלכתי של הנסיך ויליאם ופמלייתו, עשוי לעורר בישראלים רגשות ממלכתיים, דיפלומטיים, ואפילו מחשבות על מלוכה או קיסרות.

בצד הגלובלי, נתניהו עשוי גם לשאוף לשבץ מקסימום נסיעות לחו"ל בפרק הזמן הקצר שנותר בין חג לחג. ל"גלובס" נודע שנתניהו אמור להגיע לביקור בסרביה, מדינה במזרח אירופה אשר אינה חברה באיחוד האירופי. הנסיעה הזו אמורה להיות קצרה (יום אחד) ואם אכן תתרחש, היא מעלה תהיות, שכן סרביה הצביעה נגד ארה"ב באו"ם בנושא העברת השגרירות האמריקאית.

גרמניה, ברטיניה וצרפת דווקא לא צפויות לשתף פעולה עם נתניהו באמצעות הפיכת מנהיגים לניצבים בתעמולה של ראש הממשלה. ל"גלובס" נודע שעם הקמת הממשלה הגרמנית השבוע, הפגישות ההדדיות של השרים והממשלות שתוכננו להיערך בירושלים באביב הקרוב עשויות להידחות עד אחרי מערכת בחירות.

השרה סופה לנדבר: פוליטיקאית במרכז הסערה

שרת הקליטה והעליה סופה לנדבר נמצאת הבוקר (ג') בטיסה מניו-יורק לתל-אביב. המדינה מתהפכת סביב השרה הכי אלמונית של ממשלת ישראל והיא עדיין לא נמצאת. איך הפכה לנדבר להיות הציר המשמעותי של מערכת הבחירות שתתקיים או לא תתקיים ב-26 ביוני 2018?

בהיותה השרה מטעם ישראל ביתנו בוועדת השרים לחקיקה וגם השרה היחידה במפלגת ישראל ביתנו שהיא חברת כנסת (ליברמן התפטר לפי החוק הנורווגי), הפכה היממה הנוכחית, 13 במארס, לקריטית בכל הצבעה וכל אמירה של שרת הקליטה אשר לרוב אינה חשופה לתקשורת.

לנדבר תשתתף היום בהצבעת הערר בוועדת השרים לחקיקה, בשעה 15:15, אך שם כמו בכל החיים הפוליטיים תחת מפלגת ישראל ביתנו, היא תפעל לפי הנחיית ליברמן. ההתנגדות של ישראל ביתנו לחוק הגיוס, גם בגרסתו הטרומית ו"הבלתי חוקתית" (כפי שהגדירה זאת שרת המשפטים שקד) - ממשיכה להיות בתוקף. ח"כ עודד פורר מטעם המפלגה אמר הבוקר בכלי התקשורת שדווקא עכשיו בגרסה הבלתי הגיונית של החוק הזה, מפלגתו תמשיך להתנגד ואילו בתיקוני החוק בהמשך הדרך, אם החוק יתאים לעמדת משרד הבטחון, הם עשויים היו לתמוך. שר הבטחון אביגדור ליברמן אמר הבוקר בכנס פיתוח יכולות צבאיות: "אם רה"מ לא רוצה בחירות - שלא יפטר את סופה לנדבר".

וכך הצבעתה של לנדבר בוועדת השרים לחקיקה היא קריטית. יחד עם זאת, גם עם התנגדות של השרה לנדבר הערר ככל הנראה ידחה, כי רוב הממשלה תצביע לדחותו וחוק הגיוס יוגש למליאת הכנסת היום אחר הצהריים או בתזמון מאוחר יותר בהמשך היום ובלבד שהחוק הזה יונח לפני חוק התקציב.

השלב הבא, יהיה התנגדותה של לנדבר לחוק הזה גם במליאת הכנסת. ראש הממשלה נתניהו עשוי להודיע שהוא מפטר את לנדבר מיד אחרי ההצבעה, בדרמה שלבטח תצולם מול מצלמות הטלוויזיה בכנסת. כפי שצוין לעיל, ליברמן עצמו לא נוכח במליאה שכן אינו ח"כ ואינו משתתף בהצבעות בכנסת, אך ליברמן הודיע מראש שאם תפוטר לנדבר, הוא יפרוש מן הקואליציה יחד עם כל חברי הכנסת שלו. הקואליציה תמנה אז 61 ח"כים, בדומה למצב הדברים שהיה בשנה הראשונה לממשלה ה-34.

הדבר זה, יגלגל כמעט בוודאות הליכה לבחירות. נתניהו הודיע לפני כמה ימים שאין לו שום כוונה לשבת בקואליציה של 61 ח"כים שכן אינה מאפשרת לו לעבוד.

אגב, דווקא כדי למנוע את התהליך המתואר לעיל שבו לנדבר מוצאת עצמה מפוטרת באופן מיידי - הוחלט לפני כשבועיים שהצעת חוק הגיוס תונח באמצעות חבר כנסת פרטי- יואב בן צור מש"ס - ולא בהצעת חוק ממשלתית. חוק יסוד הממשלה קובע כי אם שרה בממשלה מצביעה נגד הצעת חוק ממשלתית רואים אותה כמי שהתפטרה באופן מיידי. הדבר אינו כך בהצעת חוק פרטית ולכן הנושא מחייב אקט יצירתי של נתניהו - להודיע ללנדבר שהיא פוטרה ולגלגל ביזמתו את ההליכה לבחירות.