האם הרצוג יוחלף במהלך פגרת הכנסת?

ל"גלובס" נודע כי בצמרת מפלגת העבודה יש מי ששוקלים להעביר את הרצוג מתפקידו כיו"ר האופוזיציה במהלך פגרת הכנסת - ולמנות תחתיו ח"כ אחר

יצחק הרצוג / צילום: אלון רון
יצחק הרצוג / צילום: אלון רון

בתום האירועים הפוליטיים בשבוע האחרון, כאשר בחלק מן הזמן פעלו ראשי מפלגת העבודה שלא בתיאום עם יו"ר העבודה, אבי גבאי, בצמרת מפלגת העבודה יש מי ששוקלים את האפשרות להעביר את הרצוג מתפקידו כיו"ר האופוזיציה במהלך פגרת הכנסת - ולמנות תחתיו מישהו או מישהי אחר/ת מבין חברי הכנסת - כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה הזו טרם התקבלה והיא מלווה בקשיים, שכן לפי חוק יסוד הכנסת, בחירה של יו"ר האופוזיציה יכולה להיעשות באמצעות הצבעה של רוב חברי הכנסת באופוזציה, ועל גבאי להיות זהיר ש-24 הח"כים של המחנה הציוני יפעלו בשיתוף-פעולה עמו, כך שיאיר לפיד לא יהפוך במפתיע ליו"ר האופוזיציה.

פניתי לגבאי לתגובה, אך הוא סירב לאשר שקיימת החלטה מן הסוג הזה. יותר מוקדם היום, בתכנית "פגוש את העיתונות", אמר גבאי לרינה מצליח, כי חברי הכנסת שחותרים תחתיו במפלגה "יראו את הכנסת הבאה מן הבית". גבאי לא הסכים למסור שמות, אך רמז למספר חברי כנסת אשר מתדרכים נגדו בימים האחרונים.

בעוד ח"כ הרצוג לא נמצא מבין אותם המתדרכים, ניכר שגם אופן התפקוד באופוזיציה, לרבות חוסר התיאום בנוגע למהלכים סביב החוק להקדמת מערכת הבחירות - ל-26 ביוני או למועד אחר - גרם נזק לגבאי. וזאת כאשר מצב המפלגה בסקרים נראה בכי רע בשבועות האחרונים.

בימים האחרונים אמר גבאי, כי יש לצאת לבחירות בהקדם האפשרי, אך ראשי מפלגת העבודה הבינו שההחלטה על 26 ביוני עשויה לדחוק את המפלגה למקום בעייתי ביותר, עם תוצאות לא מוצלחות בסקרים בשלב הזה וגם כאשר נתניהו מתכנן לעצמו את "בחירות-לוח-השנה" מיד אחרי ביקור אפשרי של הנשיא טראמפ בישראל, פתיחת השגרירות האמריקאית וביקור יורש העצר ויליאם. במחנה הציוני חששו שהסקרים הגבוהים והתמיכה הציבורית בנתניהו, ובחירות במועד של לפני קבלת החלטות על-ידי היועץ המשפטי בנוגע לחשדות נגד נתניהו לממשלה, יסייעו לנתניהו לנצח.

באופן רשמי הציגו בכירי העבודה - יחימוביץ', הרצוג, לבני, חסון (התנועה) ואחרים - חזית אחידה עם גבאי, שלפיה הוא הסכים עימם שיש להביא לחוק פיזור הכנסת, אך לא לתת לליכוד ולנתניהו את ההסכמה על המועד הנוח להם - 26 ביוני.

תפקיד יו"ר האופוזיציה מעניק לאדם המחזיק בו את זכות התגובה בנאומים חשובים בכנסת, ופגישות עם מנהיגי עולם המבקרים בישראל (לפי פרוטוקול דיפלומטי), כמו גם אבטחה צמודה.