הנסון ישראל זכתה במכרז ליבוא מלט בנמל אשדוד

חברת נמלי ישראל בחרה בחברת הבטון לזכיינית שתפעיל את רציף 30

כלי רכב בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

בתום הליך שנמשך כ-3 שנים, חברת נמלי ישראל (חנ"י) בחרה בחברת הבטון הנסון ישראל לזכיינית שתפעיל, לפחות במהלך העשור הקרוב, את רציף 30 ליבוא ופריקה של מלט מיובא.

רציף 30 ממוקם על גבי שובר הגלים בנמל אשדוד, שטחו כ-9,400 מ"ר ואורכו יותר מ-280 מטר. המכרז על קבלת הזיכיון של חנ"י לפריקת מלט בצובר התמקד בדמי השימוש המשתנים על כל טון של מלט שעובר ברציף.

עד כה הפריקה של מלט מיובא בצובר ברציף 30, נעשתה בידי חברת לב ברון. הליכי המכרז לבחירת זכיין חדש שיפעיל את הרציף באשדוד נמשכו תקופה ארוכה, בעיקר על רקע מאבקים משפטיים שקיימו בעבר חברות מלט, שהלינו על תנאי המכרז.

בנובמבר האחרון המכרז הואץ ונכנס אל הישורת האחרונה שלו, לאחר שבית המשפט דחה עתירה של יצרנית המלט, מלט הר טוב, על כך שחנ"י קבעה כי יצרני מלט ישראליים לא יוכלו להשתתף בהליך זה.

תנאי זה נקבע כדי למנוע מחברת נשר, שהיא מונופול בענף המלט, להתמודד על המכרז שניצחון בו יכול היה להפוך אותה גם ליבואנית, ובכך לחזק עוד יותר את מעמדה בשוק המלט הישראלי. במלט הר טוב, שאחראית ל-10% מנתח השוק טענו כי הגבלה זו פוגעת גם בה, אך טיעוניה לא התקבלו.

בחנ"י אמרו היום כי הנסון, בהיותה חברת בטון, תחויב למכור לפחות 400 אלף טון של מלט מיובא באמצעות רציף 30 בכל שנה לצד שלישי, וזאת בתנאי שאין לו זיקה מבנית אליה.

גורמים בשוק המלט התקשו להעריך היום את ההשפעה של תוצאות המכרז על מצב התחרות בשוק המלט המקומי.